Gespeeld: The Last Tinker City of Colors – Platformgames zoals we die kennen van de PlayStation 2 zien we tegenwoordig niet zoveel meer. Alles lijkt verschoven te zijn naar shooters en grootschalige actie, terwijl een rasechte old-school platformer helemaal niet zou misstaan anno 2014. Zo wachten we al een eeuw op een nieuwe Jak and Daxter en het is maar de vraag of die er ooit ook echt komt. Een leuk alternatief is The Last Tinker: City of Colors, een kleurrijke platformer die aan de hoogtijdagen van weleer doet denken.

Colortown, aha

Als je de screenshots bekijkt of een trailer opzoekt, is het eerste wat je aan The Last Tinker: City of Colors opvalt het enorm uitgebreide kleurenpalet dat is gebruikt voor het inkleuren van de wereld. Niet zo heel vreemd, want kleuren spelen een belangrijke rol in deze platformer. Het is namelijk zo dat in een verleden allerlei gekleurde wezens in één samenleving naast elkaar konden bestaan, maar door voorvallen ieder wezen zich heeft teruggetrokken naar een eigen gebied. Dat is al niet leuk en als er dan ook nog eens een dreiging ontstaat door ‘the bleakness’ die alle kleuren uit de wereld opzuigt, dan zit er weinig anders op dan aan de slag te gaan en dit te voorkomen.

In deze game speel je met Koru en dat is een soort kruising tussen een chimpansee en een mens. Hij heeft echter de unieke eigenschap een Tinker te zijn en hiermee kan hij met de kleuren communiceren in Colortown. Al snel wordt duidelijk dat Koru de laatste Tinker is die nog in leven is en dus is het echt zijn taak om de wereld van de ondergang te redden. Het resultaat is een leuk avontuur dat prima klassieke platform gameplay lijkt te brengen. Eerder dit jaar speelden we al even een vroege versie op de PC en daaruit konden we opmaken dat de game (in de previewversie) weinig afweek van de platgewandelde platformpaden die door andere ontwikkelaars zijn uitgestippeld.

Dat is geen slechte zaak, want in het geval van The Last Tinker: City of Colors werkte dat prima en het bood bovendien voldoende variatie om je aan het spelen te houden. Dat is te danken aan de simpele, maar leuke gameplay en dat heeft de ontwikkelaar goed weten te vertalen naar een PlayStation 4 controller. De game voelde vertrouwd aan met een controller in onze handen en het was eventjes alsof we die klassieke platformers weer aan het spelen waren. Zaken als een beetje vechten, rennen van A naar B terwijl je hindernissen neemt evenals rails om op te grinden… allemaal dingen die we al eerder hebben gezien.

Kleurrijk en vrolijk geheel

Als PC game is The Last Tinker: City of Colors al een degelijke platformer en na onze speelsessie op de E3 kan het niet anders dan dat de ontwikkelaar hun succes voort gaat zetten op de PlayStation 3. Voornamelijk de besturing was zo prettig dat het echt als vanouds aanvoelde en dat tezamen met de variatie in zaken die je moet doen, zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat dit één van de betere platformgames op de PlayStation 4 wordt. Dat is ook deels te danken aan de visuele kwaliteit van de game.

Het is kleurrijk, zoals al aangegeven, en door deze visueel ruime invulling van het geheel ademt het vrolijkheid uit. Je wordt spontaan blij als je de game ziet en speelt, want we zien zelden een visueel zo gevarieerde game. En dan gaat het puur om hoe het allemaal is ingekleurd. Overigens ziet de game er op de PlayStation 4 haarscherp uit, ondanks dat de invulling van de levels wel veel bestaat uit een wat klassiekere manier van designwerk, maar dat past juist goed bij het charme van een game die graag die old-school vibe wil uitstralen.

Voorlopige conclusie:

Als PC game is The Last Tinker: City of Colors al een goede game en na onze hands-on sessie kunnen we hetzelfde over de PlayStation 4 versie zeggen. Het ziet er kleurrijk uit, speelt lekker weg en kent een heerlijk klassieke vibe. Fans van de vroegere Jak and Daxter en Ratchet & Clank delen gaan dit fantastisch vinden, want de gameplay is zo herkenbaar. De game ziet er bovendien op de PlayStation 4 erg mooi uit en met al die zaken die er positief voorstaan, ziet het er naar uit dat we over enige tijd een vermakelijke en plezierige platformer mogen verwachten op de PlayStation 4.