Gespeeld: N++ – Metanet Software zal niet iedereen even bekend in de oren klinken, toch draait de studio alweer enkele jaren mee. Sterker nog, ze bestaan al tien jaar en in al die tijd hebben ze zich beziggehouden met de game N. Jawel, N. Nadien verscheen N+ en nu komt N++ naar de PlayStation 4 toe. Een game die zeer simpel oogt, heerlijk wegspeelt, maar behoorlijk uitdagend kan zijn. De titel van de game zegt niet zo heel veel dus laten we er eens nader naar gaan kijken, want de gameplay zegt wel veel en dat is zoal; uitdaging, tempo, puzzels en souplesse!

Als een ninja door de levels vliegen

Het concept van N++ is oersimpel. Je speelt met een ninja die level na level moet doorlopen en simpelweg van het beginpunt bij het eindpunt moet uit zien te komen. Ondertussen moet je springen, blijven rennen en gevaarlijke objecten ontwijken. Als je geraakt wordt moet je opnieuw beginnen en dat kost natuurlijk extra tijd. Dat is in een notendop wat N++ nu eigenlijk is en hoewel dit zeer simpel klinkt is het toch een game die een verslavende werking op je kan uitoefenen. Dit dankzij de relatief korte levels en de verrassing die ieder nieuw level met zich meebrengt.

In de PlayStation 4 versie die we speelden begonnen we simpelweg aan het begin van de game waarin we al spelend leerde hoe de besturing werkte, wat de bedoeling was en waar we voor moesten oppassen. Een prima manier om de gameplay uit de doeken te doen en je precies de kneepjes van het vak te leren, hoewel het een dusdanig simpele game is dat iedereen dit vrij snel doorheeft. Dat neemt niet weg dat de moeilijkheidsgraad wel snel toeneemt en je op een gegeven moment tegen een forse uitdaging aanloopt.

Compact, maar moeilijk

De game geeft je alle ruimte om de gameplay onder de knie te krijgen, maar bouwt de moeilijkheidsgraad per level aardig op waardoor je op een gegeven moment echt goed moet nadenken over de oplossing. Want waar het in de eerste instantie zaak is om vanaf het startpunt naar het eindpunt te rennen, zul je op een gegeven moment levels krijgen waarbij je eerst een schakelaar om moet halen alvorens het eindpunt bereikt kan worden. Zo’n schakelaar zal dan uiteraard tussen allerlei vallen te vinden zijn wat dus voor die uitdaging zorgt.

De levels zelf zijn – voor zover we gezien hebben – relatief klein en als je een stuk verder bent in de game zul je nog steeds enigszins beperkte ruimte hebben, maar met de vallen (bommen, lasers en meer) kan dat een aardig stukje precisiewerk worden. Je hoeft maar één keer verkeerd terecht te komen en het is opnieuw beginnen. Wat dat betreft is de game onverbiddelijk, maar doordat de levels zo klein en snel uit te spelen zijn, is het opnieuw beginnen niet erg. Je kan zo binnen vier seconden weer op het punt staan waar het eerder fout ging.

Zo licht als een veertje

Alle genoemde aspecten zorgen voor een degelijke uitdagende puzzelgame, maar wat hier nog bij komt kijken is dat onze ninja zo licht als een veertje is. Dat betekent dat als je springt je niet als een blok lood weer lijnrecht naar beneden valt, maar dat je enigszins blijft zweven. Je kunt hierdoor grote sprongen maken, tegen muren opklimmen (van muur naar muur springen) en meer. Eerder lieten we ‘precisiewerk’ al vallen en dat slaat vooral op het springen. Want juist na het springen moet je goed kijken waar je ninja neerkomt en door de lage zwaartekracht vraagt dat een andere inschatting van je dan gebruikelijk.

Dat zal in latere levels nog een stuk uitdagender worden, want dan zul je ook bewegende plateaus aantreffen die je moet gebruiken om verder in het level te komen. Vanzelfsprekend zullen de variaties in vijanden dan ook toenemen waardoor het platformen een lastige aangelegenheid kan worden. Alles draait om timing en efficiënt spelen terwijl je ondertussen de puzzel van het level oplost om zo het einde te kunnen bereiken en dan begint het weer van vooraf aan. Dat met een forse hoeveelheid levels en de mogelijkheid om zelf levels te maken en te delen lijkt N++ een lange toekomst te krijgen.

Voorlopige conclusie:

N++ is een platform puzzel game die het vooral van de vlotte gameplay moet hebben en dat weer dankzij het hoge tempo. Het is uitdagend, maar speelt heerlijk weg en op het moment dat je de dood vindt is het echt aan jou te wijten. Precisiewerk, timing en goed nadenken is een vereiste in N++ en dat is waar de uitdaging het hem in zit. Op de E3 hebben we enkel de singleplayer kunnen spelen en die belooft al langdurig speelbaar te zijn dus dat zit wel goed, maar daarbij mogen we ook nog nieuwe multiplayer modi verwachten en natuurlijk de genoemde level editor met de mogelijkheid om content met anderen te delen. Klinkt allemaal erg goed, nietwaar? N++ is een integere kleine game die groots kan worden met behulp van de community.