Gespeeld: Secret Ponchos – Top-down, het wilde westen, cowboys en bandieten, knalijzers en dat allemaal als basis voor een vermakelijke multiplayer game. Secret Ponchos is de game en wij speelden hem op de E3, waar we danig onder de indruk raakten van de kwaliteit en de fun die het met zich meebrengt. Secret Ponchos moet de ultieme online shooter worden en weet hierbij op een leuke manier invulling aan het concept ‘bounty’ te geven.

Top-down, twin-stick gameplay

De gehele actie bekijk je vanuit een top-down perspectief; je kijkt dus als het ware van bovenaf neer op het speelveld. Je krijgt relatief veel ruimte en de levels zullen van enige grootte zijn, waardoor je veel heen en weer aan het lopen bent om zo de tegenstanders te zoeken, terwijl je ondertussen een goede enigszins beschutte plek zoekt om van daaruit je vijanden onder vuur te nemen. Je personage, dat je op voorhand kiest, bestuur je met de twee analoge sticks en hoewel het eventjes wennen is, werkt het verder prima.

Het is vergelijkbaar met een game als Dead Nation, want je bestuurt het personage met de linker analoge stick en met de rechter beweeg je het wapen. Als je wapen eenmaal goed is gepositioneerd, dan ga je knallen en op hoop van zegen schiet je dan de tegenstander omver. Kom je in een heftige shootout te dicht op je vijand, dan kun je altijd nog een mêlee actie inzetten. Niet zo effectief als een paar kogels, maar het kan zeker helpen. Het brengt bovendien voldoende variatie in de gameplay, want zo zijn er bij meer spelers zowel gevechten op grote als op dichte afstand, waarbij iedereen elkaar wil afmaken.

Bounty op je hoofd

Een leuke draai aan het geheel is – omdat het zich in het Wilde Westen afspeelt – dat je een beruchtheid opbouwt (online). Als die op een gegeven moment boven de rest uitsteekt, krijg je een premie op je hoofd en dat resulteert in nog meer uitdaging. Andere spelers gaan dan immers achter jou aan. Hoewel iedereen individueel speelt, kan het in dit geval zo lopen dat andere spelers samen gaan werken om jou te pakken te nemen.

Terwijl je speelt, zal je reputatie, afhankelijk van je acties, gaan groeien en dat geeft je de mogelijkheid om je personage te upgraden en nog beter voor te bereiden op de strijd. Ook het afschieten van diegene die een premie op z’n hoofd heeft, kan voor een goede reputatie in de vorm van beruchtheid zorgen. En als je teveel successen boekt, kan het zomaar zijn dat de rollen omdraaien en dat men achter jou aan komt.

Maar doordat je reputatie groeit en je natuurlijk beter wordt in het afknallen van anderen, zul je alsmaar beter worden als speler, maar ook als personage. Dan is er vervolgens ook nog een variatie aan personages aanwezig, waardoor er volop keuze is om het gevecht aan te gaan. Ieder personage kent immers weer zo zijn eigen wapens en specialiteiten, wat de gameplay des te gevarieerder maakt. Ook zaken als dual-wielding, bendegevechten en directe één-op-één gevechten geven de game diversiteit qua gameplay en dat is toch wel wat het zo interessant maakt, ondanks dat het eigenlijk een relatief kleine game is. Zo heeft het bijvoorbeeld slechts vijf maps.

Voorlopige conclusie:

Het idee van Secret Ponchos is allesbehalve nieuw, maar het is de setting en het bounty concept dat het afwijkend maakt ten opzichte van soortgelijke games. Ook de nadruk op de multiplayer lijkt de game goed te doen, want de paar potjes die we speelden voelden voortreffelijk aan. Het speelt met de huidige besturing lekker weg en het tempo ligt vrij hoog. Regelmatig wordt het qua shootouts chaotisch, maar dat kenmerkt de game juist en het past ook wel bij de setting waarin het zich afspeelt. Dus algemeen genomen heeft Secret Ponchos een fraaie indruk achtergelaten en dit kan zomaar eens uitgroeien tot een razend populaire online game.