Far Cry 4 werd op de E3 vorige maand officieel onthuld en hetgeen we daar te zien en te spelen kregen smaakte absoluut naar meer, zoals je ook wel in onze hands-on preview kon lezen of bekijken in onze video-preview. De game speelt zich deze keer af in de Himalaya en dat is weer eens iets totaal anders en dat brengt zo de nodige nieuwe mogelijkheden met zich mee.

In een interview met Examiner sprak Mark Thompson (narrative director) over wat hetgeen het gebergte te bieden heeft. Zo was de keuze voor de Himalaya geen al te moeilijke keuze, want Ubisoft wilde iets nieuws en fris hebben als omgeving. Er zijn amper tot geen games die zich in dat gebied afspelen dus dat is gelijk een goede mogelijkheid gebleken die ook werd aangegrepen.

Een mooie bijkomstigheid is dat de wereld daardoor veel meer verticaal is – vanwege de bergen – en dat brengt veel nieuwe gameplay mogelijkheden. Denk dan zoal aan de gyrocopter, het klim systeem en meer. Interessant is dat dieren nu ook vanuit de lucht gevaarlijk kunnen zijn. Het kan namelijk zomaar zijn dat je te grazen wordt genomen door een adelaar.

Daar blijft het qua interessante features niet bij, want er zijn bepaalde plekken in de game waar Ubisoft leuk met de omgeving omspringt. Zo zullen er locaties zijn die zo hoog liggen dat extra zuurstof een must is.

Het is slechts een handjevol details, maar wat we hier zo snel even uit opmaken is dat Ubisoft ook met Far Cry 4 weer naast traditionele shooter-actie innovatieve en originele concepten op je los wil laten en daaruit blijkt maar weer waar een locatie als de Himalaya wel niet goed voor is.