Review: The Walking Dead seizoen 2 episode 4: Amid the Ruins – Inmiddels zijn we aangekomen bij de vierde episode in het tweede seizoen van The Walking Dead en deze episode gaat direct verder op het punt waar de derde episode stopte met een heftige cliffhanger. Wederom hebben we een uur of twee de avonturen van Clementine en haar groep kunnen beleven, wat voor spannende situaties zorgde en het verhaal verder vertelde met een langzame opbouw naar het slotstuk van dit seizoen.

Pas op!

Net zoals bij de voorgaande reviews beginnen we deze eerste twee alinea’s met spoilers, dus als je nog niet zover bent, stop dan nu met lezen en ga bij het volgende kopje pas weer verder. De derde episode bracht Clementine en haar groep ongewild naar het kamp van Carver, die daar nogal dictatoriaal de scepter zwaaide. Het leven in dat kamp was op zich goed, maar de leider zelf gedroeg zich nogal apart. Dat is voor sommigen prima, maar Clementine en consorten hebben daar niet zoveel mee. Zij willen hun eigen plan trekken en niet noodgedwongen naar één of andere malloot luisteren.

Het gevolg na twee uur spelen was het ontsnappen uit het kamp en daarmee kwam de groep midden in een horde zombies terecht. Daar gaat deze vierde episode direct verder en eigenlijk is het begin wat clichématig. Door de horde zombies – waar je je tussendoor wurmt – wordt de groep opgedeeld en ben je de eerste drie kwartier bezig met het zoeken naar anderen van de groep. Als iedereen dan eenmaal gevonden is, is het vooral zaak om een veilige plek te zoeken en dat brengt de groep bij een plek waar veel potentiële mogelijkheden zijn. Maar niets is wat het lijkt en dat sluit zich uiteindelijk aan het einde van de episode af met wellicht één van de meest heftige cliffhangers van dit seizoen.

Tja…

Het is een aardige episode om door te spelen, maar in verhouding tot de eerdere drie episodes haalt deze (op het einde na) niet het niveau van die drie. Het is allemaal wat langdradig, bij vlagen wat saai en de dialogen zijn ook niet echt heel interessant. Het voelt in dat opzicht wat als een opvulling aan om op een zeer trage wijze de weg open te maken naar het slotstuk, dat verhaaltechnisch nog alle kanten op kan gaan. Desalniettemin is het ondanks dat het bij vlagen saai is wel interessant om te volgen. Zo zijn er wat momenten waar het verhaal het matige gehalte weet te overstijgen en dat gaat gepaard met sporadisch spannende dialogen.

Toch voelt de gehele episode over het algemeen een beetje als een matig geheel aan. Maar goed, niet elke episode is altijd even goed, dat geldt immers ook voor televisieseries. Misschien heeft dat een beetje te maken met het gebrek aan actievolle momenten. Ze zijn er uiteraard wel, maar je ziet ze aankomen en het is vrij kleinschalig. Dat was in de derde episode niet anders, maar daar werd het goed gecounterd door sterke dialogen. De dialogen zijn – op sommige momenten na – in deze episode weinig boeiend en dat heeft wel wat invloed op het spelplezier.

Doe nou eens wat aan de technische issues, Telltale!

Deze review heeft misschien een wat negatieve toon en dat is niet omdat het niet leuk om te spelen is. Nog steeds schotelt de game je vertrouwde gameplay voor en het schuwt heftige plottwisten niet. In dat opzicht hebben we ons best vermaakt, maar als we terugkijken, hebben we toch meer plezier gehad met de eerste drie episodes van het seizoen. We kunnen het natuurlijk ook zo zien dat de vijfde episode straks een afsluiter van jewelste gaat worden. Dat is althans waar ik op hoop. Ook hoop ik dat Telltale nu eens serieus naar de beperkingen gaat kijken, want de technische issues beginnen langzamerhand bloedirritant te worden.

De gehele serie is er al kritiek op de game omwille van framedrops. Daar waar het in de derde episode een stuk verbeterd was, is dat in deze episode weer een hopeloos geheel. Het zijn vooral de momenten nadat de game een nieuwe scène heeft ingeladen dat de hele boel nogal schokt. Als je dan ook nog direct quick-time moves moet uitvoeren terwijl het hapert, kun je vervolgens opnieuw beginnen vanaf een checkpoint. Dit is iets dat snel irritaties opwekt. Telltale Games heeft tot op heden nog steeds dit euvel niet verholpen en dat begint zo langzamerhand weleens tijd te worden. Vrij slordig als je het mij vraagt.

De vierde episode is verre van een ijzersterke episode, maar desalniettemin steekt het wel degelijk in elkaar en biedt het redelijk wat afwisseling in de gameplay. Het verhaal in deze episode is wat clichématig, dus laten we hopen dat de vijfde episode in dat opzicht een heel stuk beter gaat worden. Fans van de franchise gaan hier overigens wel van genieten, maar we moeten eerlijk zijn… het had wel wat beter gekund. Te weinig echt actievolle momenten en vrij matige dialogen, dat is wat de episode vooral kenmerkt. Het einde maakt overigens wel een hoop goed, dus dat scheelt. Maar Telltale Games moet nu wel een keer serieus aandacht gaan besteden aan de framedrops.

• Spannend einde
  • Afwisselende locaties
  • Heftige momenten