Special: Aan de slag met de Destiny beta – Na de Destiny alpha konden we ook aan de slag met de Destiny beta (die morgen afloopt) en uiteraard hebben we ook gretig van deze mogelijkheid tot spelen gebruik gemaakt. De beta bood behoorlijk wat content en voor iedereen is de speelervaring weer anders. Vandaag is daarom een mooi moment om verschillende redacteuren even aan het woord te laten over hun ervaring met de beta en hen te laten vertellen wat zij verwachten van de game als hij straks in de winkels ligt.

Tarek

Destiny volg ik al een lange tijd en dat is eigenlijk best bijzonder, met name omdat ik van nature eigenlijk niet echt een liefhebber ben van shooters die zich afspelen in een futuristische omgeving. Bij Destiny ligt dat dus anders en dat komt mede doordat ik mij vroeger erg heb vermaakt met het spelen van Halo 3 op de Xbox 360 (haast het enige spel wat ik op die console speelde). Destijds speelde ik eigenlijk alleen de online coöp modus samen met vrienden en dat vond ik werkelijk helemaal te gek. Op dat moment, zeker op de Xbox 360, vond ik Halo 3 er persoonlijk grafisch netjes uitzien, waarbij ik tevens onder de indruk was van de stijl waarin de wereld opgetrokken was.

Zo wil ik een bruggetje maken naar Destiny. Bungie zal ons over niet al te lange tijd hun nieuwste creatie Destiny brengen, welke ik inmiddels al vrij veel op de PlayStation 4 (onder andere via de beta die live is gegaan) heb kunnen spelen. Alles wat ik destijds zo tof vond aan Halo 3 komt voor mij nu ook weer terug in Destiny: het fantastische leveldesign onder begeleiding van epische muziek en de ruimte die je daarnaast krijgt om je character naar eigen smaak uit te breiden. Dat kan wat ingewikkeld overkomen, maar ben je eenmaal in de ‘Tower’ (de laatste door de ‘Traveler’ beschermde plek op aarde), dan kan je alle opties op je gemak nalopen.

De wapens in Destiny vind ik persoonlijk gemakkelijk en soepel te hanteren; zelfs met een sniper rifle kan ik prima overweg. Naarmate je verder speelt, zal je tevens speciale wapens weten te unlocken, zoals een machine gun of een soort revolver – wapens die je op een bepaalde plek ergens in de Tower kan kopen. Ik ben erg benieuwd wat voor wapens er straks nog meer te unlocken zijn. Naast speciale wapens, kan je per character tevens een special move inzetten. De special move die je met The Hunter een golden gun oplevert, vind ik minder bijzonder dan de special move van de Titan. In de Warlock class moet ik me echter nog gaan verdiepen.

In Destiny kun je kiezen uit het spelen van onder andere Strike missies, Story missies en The Crucible, de online multiplayer. In de beta speelden wij alleen de modus control en dat is persoonlijk niet echt mijn favoriete modus. Het heeft veel weg van bijvoorbeeld Hardpoint of Domination. Ik speel liever samen met vrienden de Story missies en de Strike missies die verspreid liggen over verschillende planeten. The Devil’s Lair, de enige Strike missie die nu in de beta zit, vind ik erg tof om te spelen en ik ben erg benieuwd wat voor missies we uiteindelijk nog meer voorgeschoteld zullen krijgen. Over het geheel gezien ben ik er in ieder geval van overtuigd dat Bungie met Destiny iets heel moois neer weet te zetten, iets wat zeer welkom is voor iedereen die Battlefield en Call of Duty een beetje zat is.

Lennard

Ik zal eerlijk zijn: ik heb in de afgelopen anderhalf jaar diverse mogelijkheden gekregen om Destiny ofwel in actie te zien ofwel te spelen, en dan voornamelijk op beurzen. Ik heb de game echter bewust links laten liggen om me te laten verrassen, maar nadat ik de game op de E3 bij de Sony persconferentie nog een keer te zien kreeg, begon het te kriebelen. Een dag later stond Destiny op het programma, maar Tarek en Roel waren de gegadigden om de game te spelen. Nog maar wat langer wachten dus. Gelukkig gaf een pre-order recht op meer dan één betakey, dus heb ik er maar één bij Roel gebietst. Nu moest en zou ik Destiny ook gaan spelen en gaan ervaren waarom veel gamers (alpha spelers), collega’s en concullega’s de game zo bejubelen.

Heel veel heb ik de beta niet kunnen spelen door drukte (de Gamescom komt er immers aan), maar man… Bungie gaat hier een meesterwerk neerzetten. De game is grootschalig, voelt uniek aan en kent een mysterieuze uitstraling, en dat in een wereld die zo veelzijdig lijkt te gaan worden. Hier kunnen we vervolgens nog enorm veel diepgang aan toevoegen, met daarbij een schuin oog op de franchise die uiteindelijk gaat ontstaan als het debuut een succes is. Dit is niet een reguliere Triple-A productie, dit is het creëren van een alternatieve realiteit die de komende tien (?) jaar veel gespeeld gaat worden.

Een opgave van immense proporties voor Bungie, maar de basis is goed – de fundamentele basis. De beta toont slechts een fractie van wat we van Destiny mogen verwachten en dat steekt fantastisch in elkaar. De manier waarop je geïntroduceerd wordt tot het Destiny universum, de shooteractie, de planeten… gewoon wauw. De gedachte dat je straks naar diverse planeten kan reizen om daar missies alleen, in coöp of in de versus modus te kunnen uitvoeren voelt zo ontzettend fijn aan en als men de huidige basis qua gameplay weet te verbreden, dan heeft Bungie hier goud mee in handen.

Ik ga bewust niet al te diep op de gameplay en de bijkomende ervaring in, meer omdat Roel en Tarek daar ongetwijfeld meer over vertellen. Het is meer even de kans dat ik mijn opgedane indruk kan uiten. Het voelde in de beta ontzettend goed aan. Het werkt prima, het ziet er fantastisch uit en het smaakt zo ontzettend naar meer. Niet alleen de actie, maar ook de drang om meer van het totale universum te gaan ontdekken. Bungie wil iets anders doen en dat weten ze met Destiny te bereiken. Destiny is bijzonder, uniek in zijn soort en zo ontzettend veelbelovend. Als dit geen topper gaat worden, dan weet ik het ook niet meer.

Roel

Kort na de aankondiging van Destiny was de game nog niet echt op mijn rader, maar langzamerhand, toen ik meer screenshots bekeek en de eerste trailers zag, raakte ik geïntrigeerd. Het had iets mysterieus en ik ging fantaseren over wat ik kon gaan beleven in de game. De prachtige stijl sprak me als science-fiction liefhebber erg aan en het deed me denken aan Mass Effect. Ik zag in de tijd daarna meerdere presentaties, maar de vraag was natuurlijk: hoe speelt het nu? Dat is waar ik razend benieuwd naar was en in juni kreeg ik de kans om met de modus Strikezone en de multiplayer (The Crucible) aan de slag te gaan.

Ik wilde toen een bevestiging krijgen van al die verhalen vol lof en zelf het potentieel ontdekken en aanvoelen. Niet alleen maakte de korte hands-on (op de E3) een prima indruk, maar het gaf me vertrouwen dat dit grote project weleens zou kunnen slagen. Ik kon daarom ook niet wachten om met de beta aan de slag te gaan. Mijn hart ging al sneller kloppen toen de intromuziek startte. Bij de eerste klanken van de muziek kreeg ik een grote glimlach op mijn gezicht. Dit gaat episch worden! Bungie liet maar weer eens zien hoe ze je met muziek volledig een game in kunnen trekken en ik was al helemaal hooked, zonder ook maar een minuut te hebben gespeeld.

Toen kwam daar het keuzemenu waarin je kon kiezen wat voor Guardian je wilt zijn: Warlock, Titan of Hunter. Gelijk een lastige keuze, want elke klasse heeft zo zijn speciale acties en is de moeite waard. Uiteindelijk heb ik alle klassen met ontzettend veel plezier tot het maximale level 8 (levelcap in de beta) gekregen. Zo vernietigde ik vijanden met mijn Nova Bomb, sloeg ze tot moes met de Fists of Havoc of knalde ze overhoop met mijn Golden Gun. Het voelde werkelijk heerlijk aan en ik haalde zoveel voldoening uit de gameplay. De gameplay is in de kern niet heel vernieuwend, maar het speelt zeer soepel. De gunplay werkte fijn en zelf de Sparrow (spacemotor) was een verademing om te hanteren.

Het sterkste punt in de beta is het spelplezier dat ik eruit heb gehaald. De singleplayer missies waren al tof om in mijn eentje te doen, maar in coöp was het helemaal genieten. Tijdens een Strikezone sessie met Tarek waren we constant in hectische vuurgevechten verwikkeld met The Fallen en op die momenten knalde de soundtrack er vaak in. Het geeft een gevoel dat je samen op een episch avontuur bent. Het voelde dan ook aan als de eerste echte geslaagde coöp beleving van deze nog jonge generatie. The Crucible heeft iets minder mijn voorkeur, maar ook dat werkte al fijn. Het geeft een geweldig gevoel om drie tegenstanders in één klap af te maken met twee neerkomende vuisten. De beta heeft me nog meer overtuigd van de berg aan potentieel die Destiny bevat.

Tot zover onze ervaring en mening over Destiny. Wellicht heb jij de beta ook gespeeld en als dat het geval is, deel dan vooral jouw ervaring hieronder.