DLC Special: Battlefield – Dragon´s Teeth – Battlefield 4 is alweer aan de vierde grote uitbreiding toe. Eerst verscheen China Rising gevolgd door Second Assault en nadien gingen we met Naval Strike het gevecht op het water aan. De uitbreidingen brachten alle nieuwe (en gereviseerde) maps alsook wapens, modi en meer. Laatstgenoemde uitbreiding was de laatste productie van het Zweedse DICE en nu is de studio uit Los Angeles aan de beurt die met Dragon´s Teeth komt. Zijn dit geslaagde maps en voegt de nieuwe modus Chainlink wat toe? We gingen aan de slag met de nieuwe content om te zien of het de moeite waard is.

Nieuwe modus

Al met eerdere uitbreidingen zijn er modi toegevoegd tot Battlefield 4, waaronder Air Superiority en Capture the Flag, maar die kennen we al uit de serie. Chainlink is volledig nieuw en hierin dien je zoals de naam al verklapt een ketting te maken. Je hebt verschillende vlaggen A,B, C enzovoort, die je aan elkaar moet linken door ze te controleren. Door dit te doen verdwijnen de tickets van het vijandelijke team nog sneller. Is er een team zijn tickets kwijt dan is de wedstrijd beslist en anders wint het team met de meeste tickets als de tijd voorbij is. Vrij simpel dus en zo is de modus ook.

Je bent in Chainlink als een dolle aan het rondrennen om zo net die ene vlag te pakken om genoeg punten te scoren. Het is een zeer hectische modus, maar wel een vermakelijke. Het is eigenlijk een soort kleine vorm van Conquest zonder grote voertuigen waarbij je vlaggen als ware moet combineren. Vooral op een kleinere map, zoals Pearl Market (komen we zo op terug) is het chaos en shoot-outs ten top. Het is in de basis wel een leuke modus, maar we waren er wel snel op uitgekeken als we eerlijk zijn. Het is een aardige toevoeging tot het geheel, maar andere modi hebben zeker onze voorkeur.

Vier totaal verschillende maps

De vier maps in Dragon´s Teeth bevinden zich allemaal in Azië. De eerste, Lumphini Garden, bevindt zich in Bangkok en bevat verschillende locaties waar de actie vaak tot een hoogtepunt komt. Middenin de map is een brug met wat treinstellen erop en hier vindt vooral de close quarters actie plaats, maar het is ook een ideale locatie om met een sniper rifle je slag te slaan. Daar omheen zijn wat bruggen en vijvers, maar ook wat grotere gebouwen waar je op elke hoek aan het vechten bent. Het is een map waar spelers met een voorliefde voor het sluipschuttersgeweer dol op gaan worden. Naast de treinrails op de brug heb je namelijk ook nog de randen van de map waar je een goed overzicht hebt.

Het is een prima map voor de variatie aan modi en deze map bevat bovendien het grootste Levolution moment van Dragon´s Teeth. Door twee panelen bij vlakbij vlag A en C te activeren kun je ontzettend grote modderstroom in gang zetten waardoor de dynamiek aanzienlijk verandert. Niet alleen reikt deze tot na de brug, maar spoelt hij ook auto´s en containers mee waardoor er meer cover ontstaat. Je moet er als speler ook niet te dicht bij staan, want dan ga je er snel aan. Naast dit kun je ook nog twee bommen activeren waardoor je een paar stukken uit de brug kunt opblazen. Beide Levolution momenten kunnen ingrijpend zijn op het vervolg van de match en hierom voegen ze echt wat toe.

Een ander Levolution moment wat dan helaas niet echt veel toevoegt zien we op de map Propaganda (Noord-Korea), want dit is gewoon een trein die af en toe over het spoor raast en alles op zijn pad vernietigt. Tanks zijn inderdaad ook de klos, maar ja, als je van de trein afweet dan zal je niet snel een aanrijding krijgen. Verder is het een goede map die van alle maps toch wel het meeste overzicht biedt, doordat deze best open is opgezet. Je kunt de map namelijk als een rechthoek zien die opgevuld is met wat hoge tot middelhoge flats met daartussen een aantal muren. Wederom een map waar snipers los kunnen gaan, maar niet te dominant kunnen zijn. Er is verder weinig hoogteverschil en zo kun je van grote afstanden zien waar de vijanden zijn.

Pearl Market is dan weer een volledig andere map, want dit zijn de nauwe straten van Hong Kong. De straten zijn bezaaid met allerlei objecten waardoor er aan de ene kant veel opties tot dekking zoeken ontstaan, maar aan de andere kant ontbreekt het aan wat overzicht. Overal staat of hangt wel iets, zoals de reclameborden. Het is een map die je of fantastisch zult vinden of juist liever niet speelt. Wijzelf neigen naar het laatste, want doordat je op de straten en op de daken kunt lopen is er eigenlijk constant chaos. Dat staat soms synoniem aan Battlefield 4, maar in Pearl Market en in welke modi dan ook, voelt het net te rommelig aan waar je ook vaak ergens tegenaan kunt lopen. Geen slechte map hoor, maar ook geen favoriet. Tevens bevat deze map ook geen groot Levoltution moment wat een gemis is.

De laatste map is Sunken Dragon waarin een gezonken schip in een groot meer het centrale punt is met verder wat wolkenkrabbers aan wal ernaast. Omdat een vlag zich bevindt in het schip is daar altijd actie. Het schip is eigenlijk een restaurant wat fraai vormgegeven is en meerdere niveau´s heeft. Hierdoor ontstaan close quarters actie, maar het schip is ook nuttig voor snipers, aangezien je een groot stuk van de map vanuit daar kan zien. De gevechten aan land zijn laag bij twee basissen of wat hoger in een wolkenkrabber en een kleine dam. Het Levolution moment in Sunken Dragon is trouwens best geinig en uniek, want je kunt met een druk op de knop het meer vol of leeg laten lopen al werkt dit wel met een cooldown systeem. Je kunt dus niet constant bezig blijven.

Alle maps hebben wat gemeen

Wat opviel bij de vier maps is dat deze best klein aanvoelen in vergelijking met andere maps. Wellicht komt dit doordat ze gevuld zijn met tal aan objecten, die af en toe irritant in de weg staan. De maps bevatten sowieso niet veel voertuigen, zoals maar twee tanks in Conquest voor beide teams op Propaganda – wat een beetje vreemd is. Het is dan ook nog eens tergend dat je niet normaal met je LAV over een brug kunt rijden. We zijn dan geen Sebastien Vettel, maar veel objecten staan vervelend ergens opgesteld waardoor je niet snel naar een vlag kunt rijden. Het lijkt wel of ze het gebruik van voertuigen hebben geprobeerd te belemmeren wat erg jammer is.

Rammen met het schild en onbemand knallen

Elke uitbreiding voor Battlefield 4 bevat naast maps ook wapens en gadgets en dat is met Dragon´s Teeth niet anders. De twee gadgets die je deze keer krijgt zijn best tof, maar zijn het net niet naar onze mening. Zo heb je het Ballistic Shield wat een schild is voor de Support klasse waarmee je van dichtbij drie keer moet rammen om iemand te doden. Natuurlijk kun je ook je positie ermee verdedigen of je geeft een ander wat extra dekking. Dat voegt helaas minder toe dan we hadden verwacht. De RAWR daarentegen is dan weer wel tof om te gebruiken, maar ook daar scheelt nog wat aan.

De RAWR, wat staat voor; ‘Remote Assisted Weaponized Robot’, kun je in de maps oppakken als een Battle Pickup door de krat te vinden waar de PDA op ligt. Je gaat in een hoek zitten en dan kan het onbemande knallen beginnen. De RAWR is een kleine op rupsband rijdende turret en deze is simpel te bedienen. Denk hierbij niet dat je als een wilde op de vijand af kunt rijden en schieten, want heel sterk is de RAWR niet, omdat de armor wat tegenvalt. Hij is het meest effectief als je op een afstand doelen gaat zoeken. Je kunt dan niet alleen met een zwaar machinegeweer schieten, maar ook met een granaatwerper. Het is een fraaie Battle Pickup, maar toch is het zonde dat je hem alleen in de maps van Dragon´s Teeth kunt gebruiken. We hadden in dat opzicht liever gezien dat deze aan een klasse was gebonden.

Vijftal nieuwe schietijzers

Daar is dan eindelijk de Desert Eagle of ook wel de DEagle 44, zoals deze in de game wordt genoemd. Het is een zeer krachtig handwapen die een one-shot-kill op kan leveren. Een ander krachtig handwapen die met Dragon´s Teeth wordt geïntroduceerd, is de Unica 6 wat een grote revolver is. Je hebt maar een paar schoten nodig om iemand te doden. Dan heb je nog de CS5 wat een sluipschuttersgeweer is met een optionele silencer. Voor de korte tot medium afstanden heb je de MPX die doet denken aan een MP5 en de Bulldog. De Bulldog is een assault rifle en we zijn er niet weg van. Waarom zou je deze gebruiken als je de beschikking hebt over in onze ogen in het algemeen betere wapens, zoals de AR-160 bijvoorbeeld. De DLC moet het desondanks vooral van de handwapens hebben, want die voegen echt wat toe.

Conclusie:

Dragon´s Teeth is een uitbreiding waar we niet heel erg van overtuigd zijn. Propaganda en Lumphini Garden zijn onze favorieten qua maps. De eerste vanwege het overzicht en vele opties tot flanken terwijl de tweede een erg gaaf Levolution moment bevat die de dynamiek veranderd. Maar over het algemeen voelen de maps wat klein aan en in Conquest zijn er weinig voertuigen te gebruiken. Het gebruiken van de voertuigen wordt dan weer belemmerd door veel objecten. De RAWR is handig in sommige situaties, maar is ook weer wat te zwak. De nieuwe modus Chainlink is vermakelijk, maar we bleven het niet echt lang spelen, wat genoeg moet zeggen. De wapens zijn verder mooie toevoegingen en vooral voor de handwapens moet je de vereiste assignments halen, want die zijn echt de moeite waard. Over het geheel gezien een aardige uitbreiding, maar het zijn geen maps die uitgroeien tot klassiekers.