Naughty Dog weet hoe het is om succes te hebben met een franchise. Niet alleen The Last of Us, maar ook games zoals Crash Bandicoot, Jak & Daxter en Uncharted zijn niet onopgemerkt gebleven. Dat hun laatste game echter zoveel succes zou kennen had ook de ontwikkelaar zelf niet verwacht, zo blijkt uit een interview met Emilia Schatz.

Pas in de laatste week van ontwikkeling toen Schatz de game speelde, heeft ze een e-mail rondgestuurd waarin ze haar team complimenteerde. Dat ze iets goeds in handen hadden had zij inmiddels wel door en ze vermoedde ook wel dat er over The Last of Us nog wel een tijdje nagepraat zou worden. Dat de game echter zo’n gigantische succes werd en meer dan 200 Game of the Year Awards binnensleepte niet bepaald.

Ze zegt dat wellicht Neil Druckmann, de grote man achter de game, heel misschien door zou hebben gehad goud in handen te hebben. Hoe dan ook is het hele team ontzettend vereerd met het succes van de game en met het onlangs uitgekomen The Last of Us: Remastered kunnen we niets anders zeggen dan dat ze terecht trots mogen zijn.

Hoe het verder gaat met de franchise is nog even afwachten, de geruchten gaan dat Naughty Dog nu naast een nieuwe Uncharted werkt aan een nieuw IP. Wellicht dat we daarna weer een nieuw deel in de The Last of Us serie zullen krijgen. Time will tell!

“Honestly, I really didn’t [know it was that special]. I had faith in it because I had faith in my co-workers, but I really didn’t know how I felt about it. It wasn’t until the very last week and I started playing through and I started seeing the game start to finish. I sent out and email to the team saying, “hey, I just want everyone to know that I’m so proud of working with all of you.” I realized that this was something that people were going to be talking about for a while. I don’t think anyone realized it. Well, maybe Neil did – maybe not. Either way, it turned out to be a bit of a surprise.”