Review: Metrico – Eerder dit jaar tijdens Indievelopment maakten we kennis met een game van Nederlandse makelij waar we al wat positieve verhalen over hadden gehoord. We gingen op een zachte poef zitten en speelden zo zeker een kwartier het abstracte Metrico. Na deze hands-on was onze interesse volledig gewekt. Afgelopen week verscheen de game dan eindelijk voor de PlayStation Vita en konden we zien hoe de uiteindelijke game is geworden. We gingen dan ook snel aan de slag om meerdere keren tegen een ‘welbekende’ muur op te lopen waar onze hersens gekraakt werden en ons geduld goed op de proef werd gesteld.

Wat moet ik in hemelsnaam doen?

Ja, het kopje boven deze alinea slaat gelijk met iets dat we vaak hadden in Metrico. Het is een puzzelgame en die zien we wel vaker, maar Metrico is toch een geheel andere ervaring op dat gebied en daarmee erg origineel. Je kunt het een infografische sidescrolling puzzelgame noemen, waarbij je hersenen aan het werk worden gezet. Bij de start van de game kies je een mannelijk of vrouwelijk silhouet zonder naam en achtergrond. Qua stijl zie je dus het infografische terug, waardoor de game vrij simpel doch visueel netjes oogt met een vast kleurenpalet, maar wel doeltreffend. Door de opzet van de game kun je jezelf volledig richten op het oplossen van de puzzels en we kunnen nu al zeggen dat dit soms echte hersenbrekers zijn.

In de 2D wereld van Metrico vol met infographics, zoals tabellen, grafieken en grafiektaarten, moet je van links naar rechts lopen zoals we dat kennen uit het genre van platformers, waarbij de verschillende objecten obstakels zijn die je moet passeren. Het kan zijn dat je over iets heen moet springen of er juist onderdoor moet gaan. Het belangrijkste bij de puzzels in Metrico is het onderzoeken en het uitproberen. Aan het begin zijn de puzzels vrij gemakkelijk en werkt het als een soort tutorial waarbij je de basis uitgelegd krijgt. Maar je zult natuurlijk niet altijd tips krijgen en dan komt het echte onderzoeken om de hoek kijken.

Door veel proberen kom je tot de oplossing

De kern van de gameplay bestaat uit veel onderzoeken en proberen, want zo kom je vaak tot de oplossing van een puzzel. De meeste puzzels in Metrico bestaan uit het verplaatsen van platformen of het vergroten en verkleinen van rechthoeken. Soms zul je ook moeten voorkomen dat een platform teveel stijgt. De puzzels zijn allemaal gebaseerd op jouw acties. Loop je bijvoorbeeld vooruit, dan kan een platform steeds verder weg geraken. Soms zul je moeten voorkomen dat je teveel springt, want dat kan als gevolg hebben dat een platform te hoog komt, waardoor je het niet meer kan bereiken en je opnieuw moet starten bij een checkpoint.

Game neemt je af en toe in de maling

De checkpoints zijn vaak het startpunt, maar kunnen ook onderdeel zijn van een puzzel, want door bijvoorbeeld elke keer opnieuw te starten, kan een platform stijgen. De game neemt je dan ook weleens in de maling, waarbij je denkt dat de oplossing ingewikkeld is, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is. Dit is dan ook een geslaagd aspect binnen de puzzels van Metrico, want je wordt hierbij echt uitgedaagd om na te denken, maar ook om anders te denken dan je normaal vanuit instinct doet. Je denk dan: “oh dat moet gewoon zo?”, maar dan zal je net zien dat de makers de puzzel zo hebben opgezet dat je een andere benadering moet zoeken en nemen.

Het zijn typisch van die “aha” momenten die we kennen uit puzzelgames waar je veel voldoening uit haalt, doordat je uitgedaagd wordt en slaagt. De uitdaging in de game komt ook voort uit de wat gebrekkige tutorial. Dat is overigens niet iets waar wij ons aan hebben gestoord, want hierdoor werden we juist sneller gemotiveerd om te kijken naar de beschikbare mogelijkheden. Metrico geeft af en toe wel wat visuele feedback door wat getallen of procenten te tonen om zo te laten zien hoever een object is gestegen of verder is geraakt. Hierdoor weet je wat je wel of niet moet/kan doen om tot de oplossing te komen. Uiteindelijk moet je alle factoren die meespelen om verder te komen hebben beoordeeld, zodat je precies weet wat nodig is.

Alle features van de PS Vita worden op een slimme wijze gebruikt

In de eerste levels ben je vooral bezig om platformen naar je toe te halen of om ze te laten stijgen, maar dan moet je opeens het touchpad en touchscreen gebruiken, wat een fraai en extra element aan de gameplay toevoegt. Je zult namelijk op objecten moeten schieten om platformen te laten stijgen of om een evenement in gang te zetten waardoor je verder kan komen. Met het touchpad richt je om vervolgens door op het touchscreen te tikken of op de triggers te drukken één of meerdere bollen af te schieten. Dit doe je bijvoorbeeld om een rollend wiel wat jou kan vernietigen uit te schakelen.

Door de toevoeging van het schieten ontstaat er dus een nieuw element en de puzzels worden hierdoor complexer en uitdagender. Later moesten we ook de ingebouwde gyroscoop gebruiken om een platform waar we zelf opstonden van links naar rechts te krijgen. En in de laatste fase kwam zelfs de camera van de PS Vita er aan te pas, waarbij we kleuren moesten zoeken die passen in de wereld van Metrico om zo een platform te laten stijgen. Op die manier heeft Digital Dreams op een slimme wijze gebruik gemaakt van de features die de PS Vita kent en dat hebben we nog niet eerder in een puzzelgame gezien.

Helaas zorgen de features ook voor afbreuk

Over het algemeen werken de features allemaal prima in relatie tot de vele puzzels, maar op sommige momenten luistert de gameplay te nauw en wordt het ronduit irritant en frustrerend. Zo was er een situatie waarbij we de handheld moesten kantelen, maar dat moest met zo´n precisie dat het na een tijdje proberen tergend werd. We kunnen ons dan ook niet voorstellen hoe je die puzzels moet klaren als je in de trein of bus zit. Dat is praktisch onmogelijk. Net als dat je met de camera een kleur moet kiezen ergens buiten op straat. Het richten met het touchpad is ook niet altijd fijn en kan weleens erg onnauwkeurig zijn. Niet alleen door de puzzels word je geduld op de proef gesteld, maar ook in dit soort situaties.

Digital Dreams heeft met Metrico een uitermate vermakelijke en uitdagende puzzelgame afgeleverd, maar wel één die wat schoonheidsfoutjes bevat. Soms luistert de gameplay namelijk te precies waardoor het gebruik van het touchpad, gyroscoop en camera afbreuk doen aan de totale ervaring. Hierdoor werden puzzels tergend om op te lossen en sowieso lijkt deze game niet ideaal voor onderweg, gezien de acties die je moet doen. Het puzzelen zelf is verder heel tof en zelfs verslavend, want je wordt echt uitgedaagd om verschillende benaderingen uit te zoeken en toe te passen. De visuele stijl is daarnaast ook meer dan geslaagd en de rustige en bijpassende soundtrack sluit naadloos aan op de ervaring. Metrico is nu gratis voor PlayStation Plus en als je een PS Vita hebt moet je hem zeker binnenhalen en uitproberen, want het is een prima puzzelgame die de nodige uren speelplezier biedt.

• Infografische stijl
  • Uitdagende puzzels
  • Zet je aan het denken