Gespeeld: Call of Duty: Advanced Warfare – Op de E3 hebben we de singleplayer van Call of Duty: Advanced Warfare voor het eerst in actie gezien en iedereen die onze preview heeft gelezen, weet dat we daar best wel over te spreken waren. De insteek was tof, het zag er goed uit en ook het verhaal heeft veel potentie. Maar wat dan van de multiplayer? Kan Sledgehammer de nieuwe features ook op een goede manier in de gameplay verwerken zonder dat het uit balans raakt? Wij speelden de multiplayer direct na de wereldwijde onthulling en gingen nadien tevreden aan de slag met dit artikel.
Exoskeleton werkt uitstekend
Om maar gelijk één van de kritiekpunten te adresseren, ja het spelen met het exoskeleton werkt als een zonnetje. Er was veel verontrusting over de toevoeging van dit aspect aan de multiplayer, want het verandert de core van de gameplay aanzienlijk. Dat zou je althans verwachten, maar na een klein uurtje met de multiplayer spelen kunnen we zeggen dat dit eigenlijk best meevalt. De kern van de gameplay is namelijk nog steeds georiënteerd op de actie, maar dit nu veel dynamischer door te toevoeging van de exoskeleton elementen.
Het fundament van de multiplayer is hiermee aangepakt en dat brengt een andere ervaring met zich mee. Een andere ervaring in de zin van hectiek en chaotische gameplay, want waar de actie zich voorheen vooral op de grond afspeelde verplaatst dit zich nu naar de lucht. Gedeeltelijk althans, want het jumpen met het exoskeleton is natuurlijk voor beperkte duur. De gameplay is in dat opzicht veel gevarieerder, want je ziet iedereen op objecten springen, waardoor de gameplay nu veel meer verticaal is. Daarbij is het zo dat het exoskeleton gaandeweg van upgrades voorzien kan worden wat bijzonder toffe situaties met zich meebrengt.
Een goed voorbeeld hiervan is hetgeen je in de multiplayer trailer zag, waarbij de speler die achtervolgt werd omhoog naar achteren sprong om zo achter de achtervolger te landen en deze te doden. Een ander goed voorbeeld wat de gameplay hectischer maakt is de mogelijkheid door na een jump in de lucht te blijven hangen. Je kunt hiermee dus vanuit de lucht vijanden bestoken en reken maar dat dit voor voldoening zorgt. De gameplay verandert hier fors mee, want als jij een vijand net om een hoekje ziet verdwijnen hoef je er nu niet meer achteraan te rennen, maar kun je ook diagonaal over het gebouw heen springen en eventueel in de lucht blijven hangen om je aanval te openen.
Hetgeen we met het exoskeleton konden doen tijdens onze speelsessie was nog wat beperkt, omdat het levelen en upgraden tot op zekere hoogte gelimiteerd was. Toch hebben we al een goede indruk kunnen krijgen van de werking hiervan en tot zover is het een uitstekende toevoeging die de gameplay net die frisse wind geeft die het nodig heeft. Voor de spelers die liever de ‘klassieke’ gameplay willen is er niets te vrezen, want het is en blijft Call of Duty, maar de exoskeleton toevoeging werkt, maakt de multiplayer behoorlijk anders en bovenal dynamischer. Simpelweg vanwege het feit dat je overal op kan springen waar je maar wilt, maar ook specifieke eigenschappen waar je een keuze uit moet maken brengen het nodige verschil.
Je kunt kiezen voor een extra schild, sneller healen, in de lucht blijven hangen, onzichtbaar worden en meer. Of dit straks naarmate je een hoger level bereikt hebt kan combineren is me niet geheel duidelijk, maar tijdens de speelsessie moesten we een keuze hieruit maken. Simpelweg zodat de ene speler niet te geavanceerd raakt tegenover de ander in dit vroege stadium. Dat is de echte balanskwestie en dat zal wel goed zitten. Dat kunnen we nu voorbarig al stellen omdat Sledgehammer het exoskeleton op een goede manier heeft geïntegreerd in de multiplayer, zo merkten we tijdens het spelen.
Hectiek en snelheid
De multiplayer van Call of Duty is altijd al hectisch en op een hoog tempo geweest en die kenmerken blijven onveranderd, het is nog steeds een heerlijke up-tempo shooter, die als vanouds goed aanvoelde. Maar door de toevoeging van het exoskeleton komt hier een extra dimensie bij kijken en dat is natuurlijk de snelle verticale gameplay en de daarbij behorende mogelijkheid om op nog meer gebouwen terecht te komen, zodat de actie nog hectischer wordt. Je bent in dat opzicht nauwelijks tot nergens meer veilig en dat maakt de actie nog intenser en chaotischer, dat in de positieve zin van het woord.
Dat zagen we ook terug in de maps die we speelden. We speelden op de vier maps die werden onthuld en op elke map speelden we een andere modus, zodat we even goed konden proeven van de multiplayer. Allereerst de maps, deze zijn aanzienlijk kleiner dan die van Call of Duty: Ghosts en dat maakt het voor de gameplay toch wat prettiger. Je bent nu niet zo lang meer aan het ronddwalen voordat je een speler ziet, want door de compacte opzet zie je ze overal rondrennen – en nu dus ook vliegen. Doordat de maps compacter zijn is de actie veel meer geconcentreerd op bepaalde plekken, maar ook daar komt het exoskeleton dan weer effectief om de hoek zetten, want het mag dan wat compacter zijn, er is nog altijd die verticale ruimte waar je los kunt gaan.
De modi die we speelden waren; team deathmatch, capture the flag, hardpoint en uplink. De eerste drie modi behoeven weinig toelichting, uplink daarentegen is een nieuwe modus. Dit is de modus waar we eigenlijk ook de meeste lol in hadden, want deze modus is bij uitstek gericht op teamplay. Elk team heeft een grote orb in de lucht hangen en elke keer wordt er een drone gedropt. Deze moet het team oppikken en in de orb van de tegenstander gooien. Klinkt makkelijk, maar wat het lastig maakt is dat als je de orb op hebt gepakt je niet meer kunt schieten. Je bent dan afhankelijk van andere spelers in je team die je beschermen.
Bijkomstigheid is de optie om de drone weg te gooien en geoefende spelers zullen op een gegeven moment ook de drone naar elkaar kunnen gooien. Dat maakt het tot een soort in-game vangbal en reken maar dat dit straks voor prachtige beelden gaat zorgen van goed op elkaar ingespeelde teams. Goed, dat is even een zijspoor, maar deze modus is een leuke toevoeging die teamplay stimuleert en dat maakt het natuurlijk interessant voor clans. Idem dito voor modi die nu terugkeren na afwezigheid in voorgaande delen.
Customizen van je loadout
Als laatste hebben we nog even kort kunnen kijken naar het customizen van je loadout. Dit werkt via een ‘pick 13’ systeem en dat betekent simpelweg dat je verschillende slots kan vullen met diverse items die van pas kunnen komen bij het spelen. Dat gaat vrij breed van primaire en secundaire wapens tot het kiezen van je exoskeleton upgrade. Het is niet geheel nieuw deze manier, maar het maakt het opstellen van je loadout wel erg prettig en overzichtelijk. Je krijgt bovendien prima per onderdeel te zien wat het doet en of het in jouw loadout effectief is, dit allemaal op basis van statistieken.
Na het spelen van potjes zul je beloond worden en dat via een supply drop. Hoe meer je speelt hoe vaker je een supply drop krijgt en de inhoud hiervan is op basis van hoe je gepresteerd hebt. Op die manier kun je nieuwe items vrijspelen en je loadout verder uitbouwen. De items die je krijgt zijn zowel handig voor gebruik evenals cosmetisch voor de aankleding van je soldaat. Daarover gesproken, de game kent een forse hoeveelheid opties om je soldaat volledig naar eigen stijl te customizen. Je bent hier helemaal vrij in en je hebt voldoende mogelijkheden om een eigen uiterlijk te creëren.
Voorlopige conclusie:
De multiplayer van Call of Duty: Advanced Warfare is er eentje die met veel enthousiasme afgewacht werd, maar tegelijk ook eentje waar veel spelers argwanend tegenover stonden. Werkt het exoskeleton? Is de game daardoor niet teveel afwijkend van wat het was? Vragen die terecht gesteld werden, maar maak je geen zorgen. Sledgehammer Games weet wat ze aan het doen zijn en weten dit op een goede manier ten uitvoer te brengen. De interpretatie op het kleine uurtje spelen is voldoende om te stellen dat het exoskeleton de frisse wind brengt die de franchise nodig heeft. Maar om alles goed te doorgronden hebben we meer speeltijd nodig. Desalniettemin is Sledgehammer op een juiste wijze bezig en hebben we nu al zin in november.
Deze cod ga ik sws niet halen, ben wel benieuwd naar de co op ( als die komt, ga ik van uit.) hoop dat tryarch geen bo 3 gaat maken voor volgend jaar maar een wo2 shooter.
Bf4 en crysis (nanosuit) gebundeld… Cod schaam je diep!
@82.74.151..xxx: en dat is volgens mij precies wat 95% van de cod spelers wilt!
Netjes
@66.249.93.xxx: Nee, ze willen een MW2 en BO3 zal waarschijnlijk ok nieterg zijn, heel veel zijn terug gegaan naar BO2
@66.249.93.xxx: is een veel makkelijkere benaming voor ”Titanfall”.
@Mausie: enige goede aan BO2 Was League Play. De rest was ook gewoon flut
Vond bo 2 ook niet veel aan, alleen de 4 spelers local zombies was goed. Ik vond de mw serie en de wo 2 serie goed.
Call of Duty gaat steeds meer over de top, ik verlang terug naar Call of Duty 4. Eigenlijk zouden zal Call of Duty 4 moeten remaken, met nieuwe graphics en daarbij integratie van Pro Mod (gewoon als multiplayer modus). Ik durf te wedden dat die game dan meer verkocht zal worden dan welke Call of Duty game dan ook.
Call of Duty kun je wel weg laten, gaat helemaal verkeerde kant op.
En Psx Sense doet lekker mee met promoten…. Aandelen ofzo?
@LightPhoenix: je snapt dat remake nooit zo goed zou verkopen. Maar zal wel sick zijn ( geruchten zijn er al) en mw collection met alle 3 de singelplayers. Met de mp van mw1 en dan de beste maps er bij voegen. ( ook spec ops bijvoegen plus survival!) dat word wel een instant buy.
Ziet er goed uit! Iedereen weer haten maar eindstand ze halen m allemaal weer!
Ik hoop dat TREYARCH gewoon weer bezig is met 2e wereldoorlog shooter. Zou de serie in ieder geval fris houden om de 3 jaar andere setting:
Infinty Ward – Nabije Toekomst
Slegdehammer – Verdere Toekomst
Treyarch – Heden/Verleden
Ik heb wel zin in AW, ff een frisse wind na het teleurstellende ghosts.
Black ops 2 is de beste game in de serie. Ben dus wel erg blij dat ze daar veel van hebben overgenomen. En gelukkig zijn die tering grote maps uit ghosts weg.
Iedereen liep te zeuren dat het vernieuwend moest zijn. Nu is het dat, lopen nog veel mwnsen te zeuren! Hou toch op met klagen en koop dat spel gewoon! Klagers moeten er altijd zijn, maar sommigen overdrijven. Ik koop hem, lijkt me een erg tof spel.
hoe zit t met de zogenaamde nieuwe engine.. hebben jullie hier iets van gemerkt?
@LightPhoenix: nee dan heb je nog steeds dezelfde game
@94.210.81.xxx: Dat wilde ik NET zeggen! De community is vergeten dat Infinity ward evenals SG een nieuwe engine beloofde, maar aangezien de onthulde multiplayer beelden is het waarschijnlijk ook weer een leugen.
Wat ik hoop is dat Treyarch een WOII shooter maakt met uitgebreide zombie mode en Avenged Sevenfold 😀
@Stukje-Appel:
ik hoop dat of gewoon black ops 3. Die serie mogen ze van mij gwn doorgaan tot 8 ofzo.
Ik heb hier verschillende berichten gelezen. Wat een drama Queens!!!!
Al vanaf MW1 en 2 wordt er geroepen om vernieuwing. Ook ik vond de MW series de ultieme COD ervaring! Nu komt er na al die jaren een keer vernieuwing, war gebeurt er? De mensen gaan lopen zeiken.Sledgehammer durft tenminste de serie een andere richting in te duwen! Niks andere maps en guns voor €70,-. Nee echt een compleet nieuwe COD! En pas als je het zelf gespeeld hebt weet je of het echt wat is……..Het enige wat wordt geroepen wordt is dat we terug willen naar de mw en waw setting. Ik ben ook geen fan van de futuristische setting, maar ik vind het reuze mee vallen in advance Warfare. Los van het springen ziet het er nog steeds COD uit. En de nieuwe gamemode uplink is echt een orginele toevoeging! Betreft de singleplayer:
COD is altijd een achtbaan game geweest. Deze singleplayer ziet er qua graphics en engine toch vele malen beter uit als de laatste 4 COD’s.
Kunnen jullie wat meer vertellen over de graphics? Is het echt next-gen waardig, zoals kz?
Mooie preview..
Ik weet niet of ik hem ga halen. Ligt er een beetje aan of ik dan niet bezig ben met andere games die rond die tijd uitkomen.
Op zich zou ik het wel een kans willen geven…
ik had nooit verwacht dat de nieuwe cod een mp zou hebben.
@84.28.225..xxx: black ops 2 was toch ook al vernieuwend ?
COD… iedereen heeft weleens zin in een frikandel met patat ipv een culinair 5 gangen diner. Ben niet echt een fan van de reeks maar moet toch bekennen dat de meeste delen bij mij in de la liggen. Laatste delen wel altijd met korting gehaald. Speel vooral in de periode dat er niet veel goede singleplayer/ rpg achtige games uitkomen. (fallout, elder scrolls en recent dark souls 2 favoriet) En BOII eigenlijk enige cod waar mn k/d ratio boven de 1.00 uitkomt (en die van mn vriendin ook, splitscreen MP!)
Maar na het zien van de beelden nu wel weer zin in een mp shooter (singleplayer van een cod al niet meer gespeeld sinds mw3) Ik blijf wel met vragen zitten na de videos.
Pick 13 lijkt me weinig punten:
Eerder 10 punten voor guns/ attachments/ perks, de 3 killstreak waren gratis
Nu 13 punten voor guns/ attachments/ perks/ killstreak/ en nu ook nog exoperks.
Wordt lastig kiezen?
Achter cover zitten wordt lastig, als iedereen omhoog kan springen en overal hoverend eroverheen kan schieten. Nergens meer veilig? Dit lijkt mij de grootste gameplay verandering.
Kan je nog crouchen en prone gaan liggen? Ik heb het niet gezien in videos, misschien gemist?
Heb je nog wat aan mijnen e.d. als iedereen meters in de lucht hangt?
Hoe werkt die besturing? Alle knoppen werden al benut, hoe ga al die boost uitvoeren? Met de vorige had ik al regelmatig dat ik per ongelu R3 indrukte met lopen waardoor je te laat ben reageren.
Het lijkt me wel lekker om met een one shot/one kill sniper rifle ergens boven te gaan liggen en al die springende gasten uit de lucht te schieten!
Gezien de snelle actie met boosts naar alle kanten lijken me wapens met een wide spread zoals shotguns al snel erg sterk.
Oja, na het kijken van de beelden van de cod reveal lijkt het me dat je scorestreaks kan upgraden maar dat het je meer punten kost om hem te halen.
vb
6 kills 600 punten voor turret
7 kills 700 punten voor turret met 360 view
8 kills 800 punten voor turret met granaten.
Balans lijkt me wel beter zo. Ga je voor een simpele turret met 6 kills of voor een moeilijker te behalen maar effectievere turret.
Wordt dit voor de trouwens alleen voor de PS4 of ook nog voor de PS3?
Die basketbalgame lijkt me ook leuk, funest voor je k/d ratio, dat wel…
Ben aangenaam verrast, gezien mn lage verwachtingen na cod ghost.
Hoop dat er wat vragen beantwoord kunnen worden