In actie gezien: Battlefield: Hardline – Als je aan Battlefield denkt dan denk je aan oorlog. De serie is inmiddels al naar Rusland, Azië en andere uithoeken van de wereld gereisd waar je volop het slagveld betrad, maar Hardline is een spin-off van wat we normaal gewend zijn, waarbij de focus ligt op de politiemacht en criminelen. Totaal iets anders dus waardoor je jezelf afvraagt waarom het als hoofdtitel Battlefield heeft, maar ja, daar gaat het nu even niet over. Nee, we willen het hebben over wat we gezien en gespeeld hebben op de Gamescom waar we voor het eerst kennismaakten met de singleplayer. Hoe beviel dat? Dit lees je hieronder in onze preview.

Singleplayer als een actieserie

Visceral Games, DICE en EA komen dus met deze spin-off en voor de singleplayer hebben ze een aanpak die we nog niet vaker hebben gezien. Je zult de singleplayer spelen alsof het een Amerikaanse hitserie op HBO is waarin je elke keer een aflevering voor je kiezen krijgt met een afwisselend thema. In de presentatie die we kregen zagen we voor het eerst het hoofdpersonage Nick Mendoza, die werkt bij de politie. Samen met zijn collega belandt hij in de problemen wanneer hij gevangen wordt genomen door een stel criminelen.

Gelukkig heeft zijn kompaan een lockpick gekregen van een vrouw die hun iets daarvoor ogenschijnlijk erin had geluisd. Dus er is een soort vreemde situatie aan de gang, waarbij het lijkt alsof de twee agenten met een vrouw te maken hebben die een dubbelrol speelt. Hoe het precies zit tussen deze drie personages is dus nog even afwachten, maar het was als speler het doel om te ontsnappen en af te rekenen met de criminelen, die op wat rednecks leken en in een woonwagenkamp woonden. Daar ging Mendoza de confrontatie mee aan waarbij hij het motto aanhield; ´shoot first ask questions later´. Maar voordat het echter tot dat kwam, moesten Mendoza en zijn collega eerst zien te ontsnappen. Hier kwam de stealth gameplay van Battlefield: Hardline om de hoek kijken.

Maak een keuze in hoe je speelt

Door wat te sluipen in iets wat op een riool leek kwamen beide agenten bij een bewaker uit. Om deze af te leiden werd er een huls van een kogel ergens heen gegooid, waardoor de mogelijkheid ontstond om er langs te sluipen of om hem uit te schakelen. Hier heb je zelf de keuze in. Maar aangezien Mendoza een sleutel nodig had om de boeien los te krijgen die hij en zijn collega om hadden was het aanvallen van de bewaker de beste optie. Uiteindelijk waren ze verlost van de handboeien en eenmaal boven de grond was daar het kamp vol met stacaravans. Hier kregen we weer twee opties te zien als het gaat om de keuzes hoe je situaties kan benaderen. Dit moet een belangrijke rol gaan spelen in de game.

Als eerst zagen we hoe de nogal gewelddadige aanpak ging en dat kwam neer op een kogelregen van jewelste. Veel vijanden kwamen op Mendoza en zijn partner af en het was schuilen in de trailer vlakbij. Daarin waren ze ook niet lang veilig, want de trailer werd bijna tot puin geschoten. Overal kogelgaten en brokstukken dus. De destructie die voortkomt door het gebruik van de Frostbite Engine was hier goed bij te zien. Maar goed, even de andere aanpak, want deze was een stuk interessanter. Hier kwamen namelijk wat kenmerkende features van de game voorbij. Zo zagen we de scanner van Mendoza in actie waarmee je de locatie kunt waarnemen, vijanden taggen en beoordelen.

Tension Moments

Met het beoordelen door middel van de scanner bedoelen we dan dat je kan zien wat voor type vijand er rondloopt. Zo kom je te weten waar de mindere en sterkere criminelen zijn, maar ook wat ze ´high value targets´noemen, waar je extra XP of items voor kunt krijgen. Uiteindelijk moet je zo een tactisch overzicht creëren. Dan is het echt tijd om te sluipen waarbij je weer de huls kunt gebruiken of zelfs een tazer, maar je kunt als agent natuurlijk ook je penning gebruiken. Als je die omhoog houdt dan roept Mendoza hard; “Freeze!” en steken de criminelen hun handen in de lucht. Bij dit moment (wat Tension Moments heet) moet je ze onder schot houden, want boven hen loopt een balk op en als deze helemaal rood is trekken ze hun andere wapen. Door je wapen op ze te richten hou je dit onder controle.

Als je de criminelen dan van dichtbij benadert dan kun je ze in de boeien slaan. Of dit nu echt stealth is vragen we ons af, want het lijkt ons dat andere vijanden het geroep van Mendoza ook zouden kunnen horen. Wat zeker niet stealth is, is het moment dat je oog in oog staat met een paar criminelen en zelf onder schot gehouden wordt. Deze actie (ook onderdeel van de Tension Moments) is net als dat andere niet scripted en dus kun je hier ook gewoon het vuur openen, maar nee, Mendoza hield zijn handen omhoog en wachtte tot het juiste moment tot de crimineel vlak in de buurt was om een klap uit de delen en het tuig vervolgens als menselijk schild te gebruiken. Uiteindelijk volgde een actievolle shootout en nadat Mendoza via een geplaatste zipline het kamp ontsnapte was daar het einde van de demo.

Keiharde chaos in Hotwire

We konden ook nog even aan de slag met de net aangekondigde modus voor de multiplayer genaamd Hotwire. Je kunt deze modus zien als een soort vorm van Domination waarbij de auto´s in het level punten zijn die je moet beheren. Hierbij pak je tickets af van het andere team en wie de meeste punten overheeft wint. Het was een ontzettende chaos op de map waar veel vijanden aanwezig waren en veel auto´s rondreden, maar dat maakt het juist vermakelijk om te spelen. De wagens rijden redelijk, maar de map zit wel vol met objecten wat het best lastig maakt om vlot rond te rijden. Er waren verder wat schansen waar wij met een flinke vaart over heen reden met een tankwagen. Gelachen hebben we toen zeker, maar of dit een modus wordt die we lang zullen spelen is nog maar de vraag. Net iets te simpel op het eerste oog.

Voorlopige conclusie:

Voor het eerst zagen we iets van de singleplayer van Battlefield: Hardline en na de presentatie zijn we ervan overtuigd dat het potentieel heeft. Het is iets totaal anders dan wat we van de serie gewend zijn en de episodische opzet van de campagne kan goed uitpakken. Dan moeten het verhaal en de personages wel voldoende aandacht krijgen en dat is iets wat we nog moeten afwachten. Hetzelfde geldt voor de keuzes die je hebt als speler, want we zijn wel benieuwd naar wat voor consequenties het zal hebben over de gehele lengte van de game. De actie was in ieder geval goed. De multiplayer modus Hotwire was vermakelijk om even te spelen, maar het heeft nog wel wat werk nodig. Alles bij elkaar kan het een erg toffe shooter worden dat op het gebied van gameplay wat leent van Battlefield, maar toch echt een flinke spin-off is.