http://playsense.nl/images/file/img_53e9e52868ea8.jpg

Gisteren hebben we de multiplayer van Call of Duty: Advanced Warfare mogen bezichtigen tijdens de MP-reveal en heeft Lennard van PSX-Sense de game zelfs al gespeeld. Het voornaamste commentaar wat wij en ook anderen hadden op de game, is dat het erg veel op Titanfall lijkt. Titanfall is een exclusieve game voor de Xbox One, waarvan deel twee ook zal verschijnen op de PS4. In Titanfall kwam men voor het eerst met een game waarin super-jumps en dodging mogelijk was met een soort armor/jetpack.

Wat alleen nu naar voren is gekomen in een interview met Sledgehammer Games brengt toch wat meer sympathie met zich mee voor CoD: AW. Titanfall ontwikkelaars werkten voorheen namelijk aan Call of Duty en veel van hun waren welbekend met het concept dat men in een volgend deel een double-jump systeem ging implementeren evenals het exo-suit.

Glen Schofiled van Sledgehammer Games meldt dat er inderdaad overeenkomsten zijn tussen beide games, maar dat hun al waren begonnen met research en ontwikkeling toen CoD: Modern Warfare 3 nog niet eens in de winkels lag. Men was geïnspireerd door gebruik van exoskeletons in meerdere medische dagboeken van het leger. Toen de game al twee jaar in ontwikkeling was met deze features hoorde men opeens dat Titanfall hetzelfde ging doen, terwijl er mensen aan Titanfall werkte die eerst bij Sledgehammer zaten.

Hiermee wordt dus tussen neus en lippen door gezegd dat Sledgehammer Games niet degene is die het idee heeft gestolen, maar dat ze zijn geïnspireerd uit dagboeken van medici die actief zijn in de oorlog. Het is dan ook juist Titanfall die CoD: AW als inspiratiebron heeft gebruikt, aangezien veel ontwikkelaars daar wisten welke kant CoD op ging.