Gespeeld: Bloodborne – Eerst was daar ‘Project Beast’ en niet veel later werd deze titel omgedoopt in Bloodborne, de nieuwe game van ontwikkelaar From Software, de ontwikkelaar die ook verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van Demon’s Souls, Dark Souls en Dark Souls II. Die games kenden een vrij hoge instapdrempel, maar het waren wel games die goed in elkaar staken en over het algemeen ook goed beoordeeld werden door pers en publiek. Dat brengt dus enige verwachtingen met zich mee voor Bloodborne, een titel die uitgegeven wordt door Sony Japan Studio, waarmee ook direct bevestigd is dat de game exclusief zal zijn voor de PlayStation 4. Des te interessanter om deze titel goed in de gaten te houden en nadat we de game op de E3 al in actie konden zien, konden we op de Gamescom de controller oppakken om zelf te ondervinden hoe Bloodborne nu eigenlijk speelt.

Een naargeestige setting en een passende held

Net zoals de vorige games van From Software kent ook Bloodborne hoofdzakelijk een grauwe en naargeestige setting – of toch zeker in het stuk wat wij konden spelen. Onze speelsessie speelde zich af in een klein stadje, waarbij we omringd waren door veel hoge gebouwen, waaronder een grote kerk met een ietwat Gotische stijl. Alles in de game oogt vrij donker, waarbij objecten of gebouwen enkel verlicht worden door lantaarnpalen of door brandende fakkels. De held van het verhaal, die jij dus speelt, past goed in deze setting en is hier ook naar gekleed. Met je lange cape, de monddoek die je om hebt, de armplaten die je draagt en de hoed die je op hebt, doe je wat mysterieus aan. Dat mysterieuze gevoel wordt versterkt doordat de held geen woord zegt.

Flinke wapens die je het beste kan combineren

Waar het precies om draait in Bloodborne, dat is na de beperkte speelsessie die we hebben gehad nog niet geheel duidelijk. Los van het verhaal echter lijkt Bloodborne wel een actievolle game te worden, waarin je verschillende vijanden op je pad zult vinden. Deze vijanden zullen bestaan uit monsters en andere beesten. Wij kwamen tijdens onze speelsessie alleen nog wandelende en schuivende mensen tegen met fakkels en toortsen in de hand. Het zijn mensen die door een virus besmet zijn en die zodra ze jou zien je gelijk te lijf gaan. Daar je vijanden je maar wat graag willen aanvallen, moet je wel uitgerust zijn met degelijk wapens. In de demo die wij konden spelen, kregen we keuzen tussen twee uitrustingen, waarbij de kleding weliswaar hetzelfde was, maar de wapens anders waren.

We kozen eerst voor de uitrusting waarbij je lange zeis droeg en een uit de kluiten gewassen shotgun. Later kozen we voor de uitrusting waarbij we de beschikking hadden over een grote bijl en een pistool, zoals je die veelal in western films ziet. Het zijn letterlijk flinke wapens die je tot je beschikking hebt en die kan je goed gebruiken tegen al het donkere gespuis dat je op je pad vindt. In Bloodborne kan je je slagwapens op twee manieren gebruiken. Je kan bijvoorbeeld je bijl langer maken waardoor je een groter bereik hebt en zo gemakkelijker meerdere vijanden kan raken. Het heeft tevens nut om de verschillende mogelijkheden van je wapens te combineren. Nemen we die bijl bijvoorbeeld, dan kan je met de ‘standaardversie’ je tegenstanders een klap geven waardoor ze naar achter vallen. Vervolgens schuif je diezelfde bijl uit om ze met een flinke zwaai de genadeklap toe te dienen.

Dat geldt dus ook voor je zeis en voor meerdere wapens die je uiteindelijk in de game zult kunnen gebruiken. Naast je slagwapens heb je zoals aangegeven dus ook schietijzers tot je beschikking, die wel handig zijn, maar vooral dienen om ruimte te maken voor jezelf wanneer je omringd bent door meerdere vijanden. Wie dus denkt dat hij het alleen met zijn schietijzers af kan, die heeft het mis. Het is beter om je tegenstander eerst met je shotgun te bestoken en het karwei daarna af te maken met je lange zeis of met je bijl. Naast deze benoemde wapens, kan je in de omgeving of op lijken van vijanden bijvoorbeeld ook molotov cocktails vinden, die je kan gebruiken om je tegenstanders letterlijk in vuur en vlam te zetten.

Niet van een kinderachtig niveau

Als we al iets van Demon’s Souls en de beide Dark Souls games gewend zijn, is het dat deze games uitdagend en vrij pittig waren. Die trend lijkt zich met Bloodborne voort te zetten, al voelde de game wel iets toegankelijker aan. Dat had er mede mee te maken dat de moeilijkheidsgraad in deze versie expres iets omlaag was geschroefd. De bedoeling van de ontwikkelaar was om zo Bloodborne voor iedereen die de game op de beurs speelde toegankelijk te houden en ervoor te zorgen dat men niet te gefrustreerd de booth weer uit liep. Desgevraagd gaf iemand uit het ontwikkelteam aan dat men voor ogen heeft om voor Bloodborne dezelfde moeilijkheidsgraad aan te houden als in Demon’s Souls en Dark Souls. Fans van de serie hoeven wat dat betreft dus niet te wanhopen en lijken zich weer te mogen opmaken voor een pittige speelsessie wanneer Bloodborne uitkomt.

Hoe pittig Bloodborne uiteindelijk ook wordt, je krijgt altijd de kans om de door een vijand aangebrachte schade gelijk weer te ‘herstellen’. Dat houdt kortweg in dat, wanneer je wordt geraakt en je je tegenstander kort daarna ook weet te raken, je levensbalk zich weer bijvult, waardoor je het gevecht in jouw voordeel kan beslissen. Het loont dus om in Bloodborne op een actievere manier de strijd aan te gaan in plaats van af te wachten tot het juiste moment. Het brengt tevens weer een risico met zich mee. Word je na geraakt te zijn gelijk nog een keer geraakt, dan ga je nog sneller tegen de vlakte en is het verhaal gauw over. Het bijvullen van je gezondheid kan je overigens ook doen door kleine ronde flesjes bloed in te nemen. Deze kan je verspreid doorheen het level vinden, of van vijanden afnemen nadat je ze gedood hebt.

Voorlopige conclusie:

Na onze speelsessie met Bloodborne zijn we enthousiast over hoe fijn en soepel de game weg speelt. Bloodborne lijkt zich te ontpoppen tot een actievolle game waarin de moeilijkheidsgraad uiteindelijk nog zal worden opgeschroefd. Het vechtsysteem werkt erg lekker en de wapens lijken zo afgestemd dat je ze wel gecombineerd moet gebruiken en je dus niet enkel gebruik kan maken van je schietijzers. Een toffe twist is daarbij dat je je gezondheid kan herstellen door na geraakt te zijn zelf een goede klap uit de delen. Dat motiveert je als speler om actiever het gevecht aan te gaan. Grafisch oogt de game erg netjes en sfeervol, en zijn we erg benieuwd naar hoe de volledige spelwereld zal zijn vormgegeven. We zijn even benieuwd naar hoe het verhaal van Blooborne zich zal ontwikkelen en naar de vijanden die je allemaal op je pad zult krijgen. Bloodborne lijkt gewoon heel bruut te gaan worden en dat mag je zowel letterlijk als figuurlijk nemen.