Gespeeld: Metro: Redux – De ‘next-gen’ consoles en HD remakes, het is een combinatie die voor uitgevers wel een hele fijne lijkt. Het is maar net hoe jij er als gamer tegenaan kijkt. Recent met The Last of Us was er louter gejuich en kon de vlag uit, want hoe vet was het niet om Naughty’s Dog’s meesterwerk in volle glorie te (her)beleven op de PS4? Het is en voelt een beetje tweeledig aan, daar je als gamer toch ook uitkijkt naar ‘echt’ nieuwe titels en een overkill aan HD remakes is dan niet altijd iets waar je op zit te wachten. Dat gezegd hebbende gaan we het nu hebben over Metro: Redux, de eerstvolgende en tevens niet de laatste HD remake die gaat verschijnen voor onder andere de PlayStation 4. Tijdens de afgelopen Gamescom hadden we een afspraak bij Deep Silver staan om zelf te ondervinden hoe Metro: Redux speelt.

Een klein beetje extra uitleg

Voor wie het nog niet helemaal duidelijk is waar Metro: Redux nu uit bestaat, hierbij nog een klein stukje uitleg. Metro: Redux bevat zowel het eerste deel, Metro 2033, als het tweede deel, Metro: Last Light, en herbergt tevens alle tot nu verschenen DLC. Beide games zijn net als Metro: Redux ontwikkeld door de Oekraïense ontwikkelaar 4A Games die haar thuisbasis heeft in Kiev. In beide delen staan de ondergrondse gangenstelsels van de Moskouse metro centraal waarbij de jonge Artyom een centrale rol in het verhaal vertolkt. Van een nucleaire aanval tot een ondergrondse oorlog die je het hoofd moet bieden, het heeft allemaal een diepe impact op alles en iedereen die je tegenkomt en op de wereld om je heen.

Opgepoetste grauwheid

Een impact die je kon voelen tijdens het spelen van zowel Metro: 2033 en Metro: Last Light en die voor veel spanning zorgde. Daar droeg de grafische presentatie aan bij en met name de PlayStation 4 versie van Metro: Redux weet deze sfeer (opnieuw) op een fijne manier aan je te presenteren. Dat komt mede doordat juist deze versie op 1080p en 60fps loopt en dat is tijdens het spelen duidelijk te merken. Al je bewegingen, van het vechten tot het schoonmaken van je masker en het om je heen draaien verloopt allemaal heerlijk soepel. Deze aspecten zorgen absoluut voor een extra dimensie en brengen de algehele ervaring nog meer naar een hoger plan. Desgevraagd vertelde iemand van het ontwikkelteam dat men er niet voor gekozen heeft om van Metro: Redux een simpele poort te maken.

We kregen van deze persoon te horen dat ontwikkelaar 4A Games ervoor heeft gekozen om Metro: Redux vanaf de grond af aan opnieuw op te bouwen om zo de best mogelijke prestatie uit in dit geval de PlayStation 4 te kunnen persen. Het moet gezegd worden dat dit de ontwikkelaar aardig is gelukt. Naast de soepele gameplay valt op dat nieuwe textures ervoor zorgen dat allerlei objecten, zoals vergane auto’s, roltrappen en kampvuren nu aanmerkelijk scherper ogen, wat tevens geldt voor alle vijanden die je op je pad treft. Dat komt met name door de technologie die 4A Games gebruikt heeft in Metro: Last Light. Het grafische verschil is hierdoor in Metro: 2033 iets beter zichtbaar, maar dat komt omdat het origineel hiervan er in vergelijking met de originele Metro: Last Light er grafisch ook iets minder uitzag.

Niet alleen maar een grafische verbetering

Men heeft naast dat het de basis van de 4A engine uit Metro: Last Light gebruikt voor Metro: 2033 tevens meer gameplay elementen aan de algehele formule toegevoegd. Wat de ontwikkelaar vertelde en wat wij tevens al goed merkten was dat de wapens nu soepeler aanvoelen en dat de AI van de vijanden een stuk verbeterd is. Daarnaast zijn er nog enkele nieuwe gameplay elementen geïmplementeerd, zoals het maken van stealth kills en het schoonvegen van je met modder besmeurde masker. Om het allemaal nog pittiger te maken heeft 4A Games onder andere een Survival modus toegevoegd, waarbij (de naam zegt het al) hulpmiddelen schaarser zijn en je wapens trager herladen. Ook keert de Ranger modus terug waarin het ook een uitdaging is om te overleven, aangezien de HUD volledig ontbreekt en je hebt als laatste nog de Spartan modus waarbij de nadruk meer op de actie ligt.

Voorlopige conclusie:

Metro: Redux is om verschillende redenen een bundel waarbij het zonde is wanneer je deze zomaar aan je voorbij laat gaan. Ten eerste omdat je misschien nooit een Xbox 360 of een PC gehad hebt en daardoor het eerste deel, Metro: 2033 niet hebt kunnen spelen en dat nu op je PlayStation 4 dus wel kan. Ten tweede omdat je alle tot nu toe verschenen DLC erbij krijgt wat weer voor vele uren extra speelplezier zorgt. Verder is de grafische aankleding prima te noemen waarbij met name de scherpe textures en de nog niet eerder genoemde dynamische weerseffecten opvallen. Samen genomen lijkt Metro: Redux je wel degelijk waar je voor je geld te gaan bieden. Er staat je over niet al te lange tijd een spannende en uitgebreide gameplay ervaring te wachten en dat voor pakweg veertig euro!