Gespeeld: Evolve


Gespeeld: Evolve – Er is een moment geweest in het recente verleden waarbij zo goed als elke game een multiplayer kreeg. Regelmatig was dit een onnodige toevoeging en meer iets omdat de ‘elke game bevat een multiplayer dus onze ook’ hype aan de gang was. Een snel uitgestorven multiplayer was dan ook vaak het gevolg, omdat men teruggreep naar meer bekende (en betere) alternatieven. Nu is de tijd aangebroken om met innovatie multiplayer modi/games te komen. Een innovatieve multiplayer zagen we al in Watch_Dogs en een andere soort manier van een shooter spelen, zien we bijvoorbeeld in Evolve. Deze game speelden we op de Gamescom en we werden aangenaam verrast.

Aangenaam verrast?

Dat klinkt misschien wat gek, aangenaam verrast zijn. Dit is immers de derde hands-on die dit jaar hier op PSX-Sense verschijnt. Maar… op de Gamescom kreeg ik voor het eerst de kans om met de game aan de slag te gaan. Natuurlijk had ik het nodige van de game gehoord, maar zelf ervaren doet toch een heel stuk meer. Ik heb uiteindelijk slechts een minuut of dertig met de multiplayer gespeeld waarin ik twee potjes speelde als een hunter en op basis van die korte speelsessie viel al te merken dat Turtle Rock Studios bezig is met een fantastische shooter.

In deze hands-on kan ik je natuurlijk weer van A tot Z gaan uitleggen wat de opzet van de gameplay is en hoe de verschillende hunters van elkaar verschillen, maar dan zou ik in herhaling vallen. Het gaat om de ervaring die ik had en die zo’n goede indruk heeft achtergelaten. Ik speelde met drie andere journalisten in het team van hunters waarbij een vierde journalist de rol van het monster aannam. Zoals bekend zul je als team het monster moeten doden wil je de match tot een succesvol einde brengen en het monster moet dat uiteraard zien te voorkomen.

Teamwork is van cruciaal belang

Dat concept klinkt op papier misschien wat simpel, maar in werkelijkheid brengt dat fantastische gameplay met zich mee. De rollen van de verschillende spelers is merkbaar van groot belang en teamwork is dan ook het sleutelwoord binnen de gameplay van Evolve. Zelf speelden we één van de twee potjes als medic. Deze is van cruciaal belang, want natuurlijk kan deze gevallen hunters weer op de been helpen. Veel interessanter is nog dat de medic ook dode hunters weer tot leven kan wekken. Dit maakt jou als medic zijnde een uitermate belangrijk doel voor het monster, want als jij gedood wordt valt er een terugkerend element binnen de hunters  – het healen – in één klap weg.

Natuurlijk ben je als medic goed bewapend en kun je zeker wat schade aanrichten, maar al snel bleek dat het verstandiger was om op de achtergrond te blijven, om zo hunters te hulp te schieten die echt in nood zaten. Tegelijkertijd spelen de andere hunters ook weer een belangrijke rol binnen het uitschakelen van het monster, want dit moet snel gebeuren. Het monster kan immers van alles en nog wat opvreten in de wereld van Evolve om daarmee te evolueren en dus sterker te worden, wat als gevolg heeft dat het voor jou en je team van hunters des te lastiger wordt.

Wegrennend monster

Op voorhand willekeurig ergens naartoe rennen is link om twee redenen. Allereerst ben je dan een makkelijk prooi voor het monster, maar daarnaast kent de wereld van Evolve ook kleinere wezens die je aanvallen. Hierdoor is het in elk geval verstandig om bij elkaar te blijven en goed de taken te verdelen. Juist dat goed verdelen van taken is van groot belang wil je überhaupt kunnen overleven, want de medic moet goed beschermd worden, maar tegelijkertijd moeten de aanvallende krachten ook hun arsenaal aan mogelijkheden loslaten op alles wat gevaarlijk kan zijn en dat brengt een interessante invloed naar de gameplay die toch anders aanvoelt dan menig andere shooters die je in teamverband speelt.

Daarnaast, het monster kan erg sterk zijn, maar ook deze kan op een gegeven moment het hazenpad kiezen, zoals ook gebeurde tijdens onze hands-on. Hierbij is het dan taak om snel een dome te activeren waardoor de bewegingsruimte van het monster beperkt wordt. Desalniettemin is het monster snel en dat kan dus in een kat en muis spelletje veranderen. Als je dan afgezonderd raakt van je team ben je gemakkelijker te pakken te nemen waardoor de dynamiek in de gameplay ineens verandert naar goed oppassen en voorzichtig te werk gaan.

Voorlopige conclusie:

Het zijn allemaal scenario’s die zich voor kunnen doen en wat ons het meeste beviel tijdens de hands-on sessie was toch wel de uitermate vlotte gameplay. De game speelt heerlijk weg en lijkt in deze relatief vroege staat (release is pas over een half jaar) behoorlijk degelijk in elkaar te zitten. Het monster was nog wat zwakjes tegenover onze hunters, maar dat is een kwestie van balanceren. Desalniettemin is het concept van vier tegen één in de context van Evolve er één die uitstekend werkt en tel daar dan nog gevarieerde omgevingen bij op en je hebt één mooi totaalplaatje van een shooter dat weleens dé topper van 2015 kan worden.

Boxshot Evolve

Evolve

Releasedatum:
10-02-2015
Genre:
First Person Shooter
Uitgever:
2K Games
Ontwikkelaar:

2 reacties

  1.    40 XP
    Twis's avatar

    Kan niet wachten op dit spel. Lijkt me echt geweldig

  2.    51 XP
    Spiree's avatar

    Lijkt me ook zwaar tof ! Heb al aardig wat matches gekeken en kan niet wachte om dit met 4 vrienden te spelen !

Verschillende online functionaliteiten van Evolve zullen worden uitgeschakeld in september
Turtle Rock Studios stopt de ondersteuning van Evolve voorgoed
Evolve maakt vandaag de overstap naar free-to-play op PC
Evolve maker werkt aan een nieuw IP