In actie gezien: Lords of the Fallen – Op de E3 maakte ik voor het eerst kennis met Lords of the Fallen. Toen was ik behoorlijk kritisch over de game en dat was te danken aan een merkwaardige keuze wat betreft demolevels. Door een veel te nauw kasteelcomplex vloog de camera alle kanten op waardoor de game praktisch onspeelbaar werd. Het eindbaas gevecht dat ik tevens toen voorgeschoteld kreeg was een stuk beter, maar weer ongekend moeilijk. Gemengde gevoelens dus. Tijd voor een tweede kennismaking en die kreeg ik op de Gamescom te Keulen.

Hoge moeilijkheidsgraad

De vergelijking met de Souls games van From Software is inmiddels vaak genoeg gemaakt en ja, Lords of the Fallen is een titel die zich in dat rijtje mag plaatsen wat betreft moeilijkheidsgraad. Of het ook het niveau van die games gaat halen is momenteel nog steeds afwachten. Op de Gamescom kregen we in ieder geval een compleet ander level te zien, waarbij de nadruk lag op het verslaan van vijanden en de manier waarop dit mogelijk is. Het is van cruciaal belang dat je een goede timing hebt, want vijanden zijn bijzonder sterk en hebben weinig moeite met jou als tegenstander.

Dat werd wel bewezen toen de ontwikkelaar de game presenteerde en tot twee keer aan toe dood ging. Dan te bedenken dat ik de presentatie op de derde (en tevens laatste) dag van de Gamescom bijwoonde. Die man heeft de betreffende demo dus een keer of dertig doorgespeeld en nog had hij er zichtbaar moeite mee. Dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren, want als je een game verwacht die zich qua gevechtsniveau in het rijtje van Demon’s Souls en Dark Souls wil plaatsen moet deze op z’n minst uitdagend zijn. Daaraan geen gebrek in ieder geval.

Geduld hebben en de juiste tactiek zoeken

Je zult tijdens het spelen veel geduld moeten hebben en kunnen accepteren dat je niet alles in één keer gelijk kan doen. Je zult veel dood gaan en dat zit hem natuurlijk in sterke vijanden, maar meer nog in de bepaalde tactiek die je zult moeten hanteren. Dat geldt zowel voor gewone vijanden als eindbazen. Elke vijand heeft zo zijn eigen specialiteiten naast dat ze erg krachtig zijn en daar moet je als speler op anticiperen. Natuurlijk hebben de vijanden wapens waar ze forse schade mee aan kunnen brengen, maar dat verbreed zich tevens naar additionele mogelijkheden. Denk dan bijvoorbeeld aan de optie om leven uit jou te zuigen, waardoor jou health balk snel keldert en die van de vijand toeneemt.

Met een al lastige vijand voor je neus kan dit knap lastig te counteren zijn, want je zult snel moeten reageren. Gelukkig ben je goed bewapend en heb je uiteraard ook de mogelijkheid om magische aanvallen in te zetten die zeer effectief kunnen zijn. Maar wat uiteindelijk de echte uitdaging is, dat zijn de eindbazen waarvan er meer dan een dozijn aanwezig zijn dus maak je borst maar nat. Deze eindbazen zullen stuk voor stuk veel energie van je vragen om te verslaan en dat komt omdat ze allen een speciale tactiek vereisen wil je ze effectief een kopje kleiner kunnen maken.

Alom bekende routine

Voordat je succesvol een eindbaas te grazen kan nemen moet je eerst zijn routine leren kennen. Elke eindbaas volgt een bepaald patroon en hoewel dat een beetje oldschool is, kan dat best vermakelijk zijn. Ook moet je de drang om als je een opening hebt er gelijk op los te slaan in bedwang houden, want overmoedigheid zal bestraft worden. Dus ja, je zal in veel gevallen de health balk van de eindbaas langzaam zien afnemen, misschien iets te langzaam, maar neem zeker je tijd. Kort snel even wat schade aanbrengen is nog altijd beter dan helemaal opnieuw beginnen. Een bekend spreekwoord luidt; ‘haastige spoed is zelden goed’, en dat slaat als een hamer loeihard op de spijker wat Lords of the Fallen betreft.

Neem je tijd, leer het patroon van een eindbaas kennen, anticipeer op je omgeving om te zien welke zaken in jouw voordeel kunnen werken en als je het eenmaal door hebt, neem dan de tijd om de eindbaas te verslaan. Hier keert het woord geduld dus weer terug, want ja, je zult veel geduld moeten hebben wil je Lords of the Fallen tot een goed einde brengen, maar juist in dit soort games is de voldoening des te groter na een adrenalinerush als je de vijand net op tijd weet af te maken. Mocht het te ingewikkeld zijn of worden, wees dan niet bang, want de ontwikkelaar gaf aan dat de game je op een gegeven moment hints zal gaan geven, zodat je niet té lang blijft hangen, want dat zou op een gegeven moment een gamebreaker kunnen zijn. Gelukkig maar.

Voorlopige conclusie:

De presentatie op de Gamescom was erg tof en zo leerden we nog meer aspecten van Lords of the Fallen kennen. Het draait om geduld, timing en anticiperen. Het zijn zaken waar je de tijd voor moet nemen en dat maakt de game gelijk tot een titel dat voor een niche doelgroep is bedoeld. De Gamescom presentatie was in ieder geval redelijk veelbelovend, maar die nare nasmaak van de hands-on op de E3 blijft toch een beetje rond deze titel zweven. De tweede kennismaking was in ieder geval een stuk positiever, maar ik ben alsnog huiverig voor het uiteindelijke resultaat. Vechten in de open ruimtes gaat prima vanwege het overzicht, maar dat gaat in nauwe gangen compleet verloren, zoals we in onze E3 preview aangaven. Het is afwachten wat het gaat worden met Lords of the Fallen en eind oktober zullen we je meer vertellen.