The Last Guardian was afwezig op de E3 en ook op de Gamescom kwam de titel niet voorbij. Misschien dan op de Tokyo Game Show? Ook die kans is zeer klein, zo blijkt uit een interview dat Shuhei Yoshida met Eurogamer had. Hij werd gevraagd of de game op de TGS aanwezig zal zijn en daarop antwoordde Yoshida dat hij denkt van niet.

“I don’t think so. Sorry.”

Wanneer gaan we de game dan wel zien? Het duurt immers al zo ontzettend lang en wat was eigenlijk de reden om de game van platform te laten wisselen? Ook hier gaf Yoshida antwoord op en ze gaan de game pas laten zien wanneer deze in een staat is dat het goed is om te tonen en dat is op dit moment nog niet het geval.

Nu blijkt ook dat de manier waarop de game is gemaakt niet werkte op de PlayStation 3, waardoor de titel sowieso werd uitgesteld. Nadien werd de game vervolgens volledig opnieuw gemaakt en dat is dus waarom het zo ontzettend lang duurt.

“When we are ready. I cannot confirm any timing because we are waiting for it to be in a state where we are happy that this is the game. We have a certain time frame in our mind, and the team is making great progress, but still not to the point that we can say that, here you go.”

“The technical issues on PS3 and the way it was engineered didn’t work. It worked to some extent, that’s why we had a date in mind.[…]”Yeah. That was a mistake. But at one time it was looking possible. It has been totally re-engineered. They’re still working on it. I’ve been seeing the progress.”

Weinig echt heel spannend nieuws, maar het geeft een klein beetje inzicht op waarom de ontwikkeling zo traag gaat. Ze hebben immers opnieuw moeten beginnen, maar het belangrijkste is nog altijd dat de game in ontwikkeling is. Misschien dat we het op de E3 volgend jaar gaan zien.