Gespeeld: Borderlands: The Pre-Sequel


Gespeeld: Borderlands: The Pre-Sequel – In de prequel op de sequel van Borderlands gaan we Handsome Jack beter leren kennen en ontdekken hoe hij aan zoveel robotmacht is gekomen. Deze keer speelt de actie zich niet af op Pandora, maar op de maan ervan. Dat is dus die planeet waar de grote H op staat in Borderlands 2. Op de Gamescom konden we aan de slag met een iconisch personage uit de serie. We hebben het hier natuurlijk over de op één wiel rijdende robot die altijd even wil dansen. Hoe het spelen met Claptrap beviel en meer, lees je hieronder.

De maan is het nieuwe toneel

Op Pandora had je een grote variatie aan omgevingen waardoor je het gevoel kreeg op een grote en uitgestrekte planeet aanwezig te zijn. De maan van Pandora lijkt in die zin wat eenzijdiger, maar wellicht komt dit omdat we in twee van dezelfde soorten omgevingen hebben gespeeld waar een maanbasis het epicentrum van de actie was. Het toffe aan de maan is dan wel weer dat daar minder zwaartekracht is wat iets toevoegt aan de gameplay. Je kunt namelijk nog hogere sprongen maken en met het gebruik van je zuurstof (wat je moet managen) kan je een extra boost krijgen. Het zorgt dus voor meer verticale gameplay.

Daarnaast zijn er ook lanceerpanelen waardoor je nog meer de lucht in schiet. Hierdoor kan je vijanden van alle kanten bestoken, maar ook zij kunnen dit gebruiken. Hierdoor wordt de zeer vertrouwde gameplay die we kennen van Borderlands toch een tikkeltje anders. Het voelt nu al aan als een leuke toevoeging met natuurlijk ook de optie om in één keer keihard te landen. Hiermee kan je vijanden even naar achter blazen, maar als ze laag in health zijn kan dit er net voor zorgen dat ze de pijp uit gaan.

Met Claptrap spelen is hilarisch

Op het vlak van gameplay is Borderlands: The Pre-Sequel precies zoals je mag verwachten. Hoewel de zwaartekracht verticale actie toevoegt en er weer een lading nieuwe wapens zijn, zoals de laser, voelt het gelijk aan als in de vorige delen. De game bevalt gelukkig wel nieuwe (speelbare) personages die we even stuk voor stuk zullen behandelen. De eerste is Claptrap, want dat is toch wel de ster van de cast naar onze mening en hier konden we dan ook even mee spelen. Claptrap is een grappig en zelfs koddig personage en vanwege zijn kleine verschijning moet hij iets hebben om dat te compenseren.

Ieder karakter heeft zo zijn eigen Action Skill, maar die van Claptrap of Fragtrap, zoals zijn bijnaam luidt, is werkelijk hilarisch en zal misschien uitgroeien tot de favoriet van velen. De skill van hem heet vaulthunter.exe en is een geïnstalleerd programma dat willekeurig Action Skills voor je kiest wat toepasselijk is bij de situatie. Je drukt dan op L1 en je weet eigenlijk nooit wat je krijgt. Het is elke keer een verrassing en de Action Skill heeft ook weer te maken met wat voor skilltree je kiest. Hij kan hierdoor heel veel acties uitvoeren die zeker op de lachspieren werken.

Ik ben een piratenschip

Sommige acties zijn gebaseerd op Vaulthunters, zoals dat Claptrap een nul voor zijn ene oog krijgt en een vergelijkbare stealth actie kan uitvoeren die we kennen van Zer0 uit Borderlands 2. Of wat te denken van Funzerker, waarbij de robot als een dolle ontzettend snel rond kan knallen wat een duidelijke knipoog is naar Salvador uit het tweede deel. Verder heb je Torgue Fiesta, waardoor Claptrap achter elkaar met granaten smijt, welke de health van teamgenoten en vijanden flink kan verminderen. De meest komische Action Skill was toch wel de Pirate Ship Mode. Bij deze actie verander je in een piratenschip inclusief vier kanonnen waarmee je er vol op los kan schieten.

De acties van Claptrap´s Action Skill gaan eigenlijk nergens over, maar ja, dat is ook wel weer de charme van Borderlands. Het zorgde tijdens onze hands-on in ieder geval voor een welkome afwisseling tussen het standaard knalwerk door. Claptrap heeft trouwens ook een teambonus, die actief wordt wanneer andere spelers hem een high five geven als hij zijn hand op steekt. Zo kun je even wat extra health krijgen. Ook hier zit natuurlijk wat humor in verwerkt, want op dat moment zie je allerlei hartjes om je heen. Claptrap is verreweg het meest interessante personage uit de game, maar de andere personages lijken ons ook zeker de moeite waard om uit te proberen.

De rest van Handsome Jack´s crew

Zo heb je Nisha The Lawbringer, die je echt als een cowgirl kan zien bepakt met hoed en zweep. Dat laatste is haar mêlee aanvalmogelijkheid en zij kan van redelijk ver al vijanden raken. Haar Action Skill past volledig bij haar uiterlijk, want als je deze activeert lijkt het net of je naar een oude western aan het kijken bent. Het scherm wordt bruin en Nisha kan met deze actie nog beter richten en ze schiet vele malen sneller waardoor je vijanden vlugger uitschakelt. Wilhelm is dan weer een totaal ander type, want hij verandert naarmate je levelt in een mech.

Wilhelm was een eindbaas in de sequel en daarin was hij al helemaal tot een mech veranderd. Hij heeft als Action Skill twee drones die voor hem werken. Je hebt Wolf, die valt vijanden aan en dan heb je ook nog Saint, welke bij je blijft en jouw schild op orde zal houden. Uiteindelijk kun je afhankelijk van de keuze qua skilltree jezelf uitbouwen tot mech waardoor je bijvoorbeeld een uitschuivende arm krijgt waar je flink wat schade mee aan kan richten. Als laatste heb je Athena waar we het in onze vorige hands-on al over hebben gehad. Haar Action Skill is een schild waar ze mee kan gooien.

Voorlopige conclusie:

We zijn nu voor de tweede keer hands-on geweest met de game en opnieuw speelden we een missie die bij een maandbasis gesitueerd was. Op het gebied van gameplay kwam het veel overeen aangezien we via verschillende panelen, springen en zweven hoger moesten komen. Het was zondemeer vermakelijk, maar we hopen toch wel dat de maan gevarieerd zal zijn wat betreft de omgevingen. De verticale gameplay is tof en verder werken de nieuwe wapens al fijn. Er is ook genoeg keuze als we naar de speelstijlen en dus de personages kijken. Door het spelen met Claptrap krijgen we steeds meer zin om Borderlands: The Pre-Sequel te spelen, want het gaat, zoals het er nu op lijkt, een erg leuke shooter worden.

Boxshot Borderlands: The Pre-Sequel

Borderlands: The Pre-Sequel

Releasedatum:
17-10-2014
Genre:
Actie-avontuur
Uitgever:
2K Games
Ontwikkelaar:

8 reacties

  1. Anoniem -   
    89.146.19..xxx's avatar

    Ik wil maar 1 ding kwijt: PS4. Dat is alles.

  2.    414 XP
    Milkyray's avatar

    Is er al iets bekend over de spelduur? Het zal voor deze prijs vast geen gigant worden zoals Borderlands 1 en 2…

  3.    1953 XP
    Faunus's avatar

    @Milkyray: Weinig over bekend. Ik vraag me dan ook af of er DLC voor gaat komen.

  4.    1953 XP
    Faunus's avatar

    @89.146.19..xxx: Dat heb ik ook wel een beetje, maar je kan hopelijk wel je DS4 gebruiken voor de game.

  5.    555 XP
    Crazygohan's avatar

    Geen ps4 versie geen borderlands errrrug jammer slaan ze de plank flink mee mis

  6. crew Management -    2076 XP
    Rastapopulos's avatar

    @89.146.19..xxx: Komt tie vroeg of laat toch wel naar toe.

  7.    414 XP
    Milkyray's avatar

    @Faunus: Zou ik leuk vinden. Toevallig gisteren nog even opnieuw begonnen met Borderlands 2 op een nieuwe account… 🙂

  8.    518 XP
    rufuzmitchell's avatar

    PS4 versie komt er heus wel:

    http://www.polygon.com/2014/7/7/5877987/borderlands-the-pre-sequel-ps4-xbox-one-possible

2K kondigt Borderlands Triple Pack aan voor de PS3
Bekijk hier de trailer van de Claptastic Voyage DLC voor Borderlands: The Pre-Sequel
Claptastic Voyage DLC komt op 24 maart naar Borderlands: The Pre-Sequel
Lady Hammerlock voegt zich deze week aan de cast van Borderlands: The Pre-Sequel toe