Review: Plants vs. Zombies: Garden Warfare – Ik weet het nog goed dat ik dacht van; “hé cool, ziet er tof uit”. Vervolgens werd ik alsnog teleurgesteld en moest ik aanhoren dat gamers met een Xbox voorlopig eerst aan de beurt waren. Ik heb het natuurlijk over Plants vs. Zombies: Garden Warfare die tijdens de persconferentie op de E3 in 2013 als een exclusieve titel voor de Xbox 360 en Xbox One werd aangekondigd. Nu zijn we inmiddels een flinke tijd verder, hebben we er alweer een volgende E3 en een Gamescom opzitten en ligt Plants vs. Zombies: Garden Warfare zowaar in de schappen voor de PlayStation 3 en PlayStation 4!

Altijd online en een karig aantal modi

Voor wie dat nog niet wist, Plants vs. Zombies is een game waarbij je altijd online moet zijn. Er zit geen singleplayer modus in de game en je bent dan ook altijd met of tegen anderen aan het spelen. Positief is wel dat er net als bij de Xbox One versie destijds een splitscreenmodus aanwezig is zodat je samen met iemand anders naast je op de bank online kan gaan. Alleen blijft Plants vs. Zombies: Garden Warfare echter ook nog steeds leuk genoeg om te spelen. Je hebt daarbij de keuze uit verschillende spelmodi, al zijn dit er niet echt veel. Eerst heb je Garden Ops waarbij je alleen of samen met anderen je tuintje moet zien te verdedigen en verschillende waves aan zombies moet zien te overleven. Elk potje telt maximaal tien waves en weet je de laatste te bereiken, dan moet je nog eens zien af te rekenen met ‘Crazy Dave’, de eindbaas.

Garden Ops is dus een coöp modus waarin je dus met andere spelers samenwerkt. Daarnaast heb je tevens een competitieve multiplayer waarbij je kan kiezen uit drie verschillende modi. Als eerste speelden we Team Vanquish wat eigenlijk niets meer is dan Team Deathmatch en waarin twee teams van planten en zombies met elkaar de strijd moeten aangaan. Onze favoriet is Gardens & Graveyards wat verdacht veel weg heeft van de Conquest en Rush modi uit Battlefield. Hierin moet je met een team van planten verschillende tuintjes verdedigen tegen een team van zombies. Niet te vergelijken met Garden Ops, omdat je nu ook tegen andere mensen speelt en omdat het spel niet stopt wanneer de zombies het eerste tuintje weten te veroveren.

Op dat moment trekken de planten zich terug waarbij het team van zombies op jacht gaat naar de vijf nog resterende tuintjes. Daarnaast heb je nog Gnome Bomb wat eigenlijk een soort ‘demolition’-achtige modus is. Hierin strijden de planten en de zombies om een enkele bom. Hebben de planten de bom, dan moeten ze die op drie verschillende plaatsen in het level bij een grafsteen van de zombies zien te plaatsen om die vervolgens op te blazen. Andersom geldt voor de zombies dat zij moeten proberen om de bom bij drie verschillende vogelverschrikkers te droppen. Verder heb je nog enkele modi wat echter varianten op Team Vanquish en Gardens & Graveyards zijn. Al met al vinden we het een ietwat karig aanbod, maar waarbij het allemaal wel tof is om te spelen.

De vrij te spelen personages

Wat de game een beetje mist aan spelmodi lijkt met het aantal zombies en planten wat je kan vrijspelen enigszins in te halen. Je kan tot acht verschillende planten en zombies unlocken door onder andere pakketjes met stickers te kopen. Deze pakketjes met stickers koop je weer met munten en die verdien je domweg door de game zo lang mogelijk te blijven spelen, daarbij maakt het niet uit voor welke modus je kiest. Dat zorgt er met name in het begin voor dat je graag wilt doorgaan. Pakketjes met stickers kan je tevens verdienen door tijdens het spelen met je personage bepaalde uitdagingen te volbrengen. Met het behalen van die uitdagingen verdien je nog meer munten en daardoor kan je sneller een nieuw pakketje met stickers kopen, waardoor je mogelijk weer een nieuw personage kan ontgrendelen.

Reken maar dat je dikke lol hebt wanneer je eenmaal met alle planten en zombies kunt spelen. Aan de kant van de planten kan je kiezen uit de Peashooter, de Chomper, de Sunflower of de Cactus. Bij de zombies kan je kiezen uit de Foot Soldier, Engineer, Scientist en een All-Star. Al deze personages zijn op zo’n creatieve manier ontworpen dat ze allemaal wel iets grappigs hebben en dat je daarom met al deze personages zult willen spelen. Wat het zo leuk maakt is dat iedere plant net als iedere zombie een unieke eigenschap heeft. Bij de planten kies je voor de Chomper (een paarse vleesetende plant) wanneer je voor close-combat wilt gaan. Deze plant kan zich tijdelijk ingraven om zo onder de grond naar een zombie toe te gaan om die vervolgens van onderen te verrassen en op te eten.

Ben je meer iemand die graag de medic uithangt en iedereen weer op de been wilt brengen, dan kies je liever de Sunflower (zonnebloem) waardoor je via een lange gele straal jezelf kan verbinden met andere planten en hen op die manier kan ‘healen’. Aan de kant van de zombies heb je daarvoor de wetenschapper die een soort fontein kan neerzetten. Wanneer je hierbij gaat staan en je laat besproeien door het paarse spul wat eruit komt zal je gezondheid weer worden bijgevuld. Grappig aan de kant van de zombies is tevens de Engineer die eruit ziet als een bouwvakker met een wel erg laag zittende spijkerbroek, waarbij je zijn bilnaad kan zien. Hij kan onder andere zijn drilboor tevoorschijn halen om vervolgens snel door het level heen te ‘drillen’.

Items en upgrades

Naast nieuwe personages kan je met het kopen van pakjes stickers tevens verschillende items en upgrades voor de personages kopen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten plantjes die je vervolgens weer kan poten. Zo kan je bijvoorbeeld een champignon, een krop ijsbergsla of zelfs een ‘draakje’ inzetten die voor jou je tuintje gaan bewaken. De krop ijsbergslag kan voor jou zombies in tijdelijke ijspegels doen veranderen en het kleine draakje kan weer een vuurstraal uitspuwen. Dat zijn slechts enkele voorbeelden, maar je hebt daarnaast nog een flink aantal andere van dit soort plantjes die je gaandeweg het spelen van de game zult ontgrendelen. Dingen die je verder uit deze pakjes stickers kan halen zijn onder andere kostuums en unieke gebaren voor je personage, maar ook ‘self-revives’ (jezelf healen) en ‘skip challenges’. Dit laatste zijn eigenlijk een soort jokers die je kan inzetten om zo een bepaalde uitdaging over te slaan. Wat ook in de game zit zijn microtransacties, mocht je geen zin hebben om munten op te sparen, dan kan je bijvoorbeeld voor €9,99 tweehonderdduizend munten kopen.

Zowel grafisch als technisch prima

Plants vs. Zombies: Garden Warfare is een game die er op de PlayStation 4 grafisch absoluut indrukwekkend uitziet. Alle personages en de levels worden heel kleurrijk in beeld gebracht waarbij met name de scherpe textures opvallen. Al die vrolijke kleuren maken het tot een levendig geheel en dat is absoluut niet saai om naar te kijken. Daarnaast willen we tevens de loftrompet steken over de technische kant van de game. Tijdens het spelen (je bent dus continu online) hebben we geen enkele keer last gehad van lag of van enige andere hapering. Tevens hebben we tijdens het spelen niet meegemaakt dat er ineens een andere host gezocht moest worden en wanneer we zelf een spel zochten, hadden we die zo gevonden. Het is echt een verademing om lekker door te kunnen spelen zonder dat je ergens door onderbroken wordt en dat is iets waar een aantal andere games zeker nog van kunnen leren.

Remote-play werkt fantastisch

Anders in vergelijking met bijvoorbeeld de Xbox One versie is dat je bij de PS4 versie van Plants vs. Zombies: Garden Warfare gebruik kunt maken van Remote-play. Deze feature waarbij je met de PS Vita speelt of hem als controller voor je PlayStation 4 gebruikt werkt echt uitstekend. De PS Vita zet alles vloeiend over op je kleinere beeldscherm en de actie loopt gelijk aan wat er zich allemaal op je tv scherm afspeelt. De besturing op de PS Vita is ook prima te noemen. Je gebruikt voornamelijk de beide kleine zwarte sticks en de beide schouderknoppen. De L2 en de R2 knop heb je ook nog nodig, deze kan je op het scherm via touchscreen gebruiken. Remote-play is een prima alternatief voor wanneer je vriendin of je huisgenoot de TV heeft ingenomen en jij toch verder wilt kunnen spelen!

Plants vs. Zombies: Garden Warfare is een game die we zonder verwachtingen zijn gaan spelen en die ons absoluut positief verrast heeft. Dat komt met name door de zeer kleurrijke presentatie en door de fijne en soepele gameplay. De verschillende planten en zombies waar je tussen kan kiezen zijn hilarisch wat tevens geldt voor de unieke eigenschappen die zij bezitten. Het is echter wel jammer dat de hoeveelheid content wat karig is. Je hebt vrij snel alle personages ontgrendeld en er zijn ook niet erg veel modi waar je uit kan kiezen. PopCap heeft wel het eerste gratis DLC pakket met onder andere meer variaties op je personages aan de PS4 versie toegevoegd. We hopen echter dat er spoedig nog meer gratis DLC zal volgen. Plants vs. Zombies had daarom nog completer kunnen zijn wanneer er meer content beschikbaar was geweest. Desondanks heeft Plants vs. Zombies: Garden Warfare onze verwachtingen overtroffen en heeft PopCap een ontzettend vermakelijke game afgeleverd!

• De planten en zombies zijn hilarisch
  • Grafisch indrukwekkend en vooral zeer kleurrijk
  • Pakketjes met stickers maken dat je door blijft spelen