Gespeeld: Assassin’s Creed: Unity


Gespeeld: Assassin’s Creed: Unity – Het is het Parijs van de 18e eeuw wanneer de Franse Revolutie gaande is. Burgers zijn de machthebbers zat en als gevolg is er veel onrust in de stad. Te midden van dit ga je in Assassin´s Creed: Unity weer de rol aannemen van een volleerd assassin. Arno Dorian is het hoofdpersonage in alweer een nieuwe installatie in de serie, maar het is wel de eerste die helemaal vanaf de grond af aan opgebouwd is voor de huidige generatie consoles. Er is dus meer mogelijk op verschillende vlakken en dat merkten we duidelijk tijdens onze speelsessie in Keulen.

Pas Arno maar aan

Arno Dorian is dus de nieuwe held, welke geboren is in Versailles. Zijn vader was assassin, maar na de moord op hem wordt hij geadopteerd door een familie die aangesloten is bij de Tempeliers. Dit is iets waar Arno zelf niet van bewust is, maar we gaan er vanuit dat hij hier gaandeweg achter zal komen. Hierdoor lijkt ons het verhaal al interessant. Interessant is ook dat je nu jouw personage kan levelen via een skilltree en gericht een keuze kan maken in je speelstijl. De speelstijl heeft naast bepaalde vaardigheden ook te maken met de kleding die je draagt. Hierbij moet je aan je kap denken, maar ook wat je op je torso, armen en benen draagt.

Elk kledingstuk kan invloed hebben op vier categorieën. De eerste is Deadly wat bepaald hoe dodelijk je met een uniform kan zijn. Het geeft eigenlijk weer hoe sterk je armor is en wat je dus kan hebben. Agile geeft aan hoe makkelijk je hiermee kunt bewegen. Dus hoe hoger dit is, hoe sneller je bent. Resilient laat zien hoeveel veerkracht je hebt bij bijvoorbeeld inkomende klappen van bewakers. De laatste is Unseen en zoals het woord al zegt, zie je hier hoe ‘stealth’ je bent met dit stuk kleding. De hoeveelheid van de kledingstukken bepalen hoe onzichtbaar je bent.

Uitgebreider qua mogelijkheden en gameplay

Op deze wijze moet er voor iedere speler een speelstijl zijn in combinatie met de kleding. Naast de kleding en speelstijl zul je afhankelijk van je keuze ook bepaalde acties wel en niet kunnen uitvoeren. Zo zagen we in onze speelsessie dat de ontwikkelaar waar we samen mee speelden wel de vaardigheid had om sloten open te maken. Dit konden wij niet en dit is allemaal een onderdeel van het samenspel in de coöp ervaring. We konden namelijk kort aan de slag met de Heist modus waarbij we een kostbaar item moesten stelen uit een ondergrondse basis die zich bevond onder een begraafplaats.

Voordat we daar waren kregen we de kans om wat te klimmen en dalen. Op de E3 hadden we dit al in actie gezien en toen zag het er al een stuk vloeiender uit dan in de voorgaande delen. Nu konden we het zelf proberen en het voelde goed aan. Met de analoge stick gaven we aan waar we heen wilden gaan en door de rechter trigger ingedrukt te houden klommen we vlot naar boven en dat in één beweging. Het dalen ging ook soepel, want hierbij hanteerden we de analoge stick samen met rondje en Arno zocht zelf een weg omlaag, wat niet stapsgewijs ging, zoals we dat kennen van eerdere delen, maar juist soepeler.

Nee, het klimmen en klauteren voelde niet zo aan als in de vorige games en dat is al een flinke verbetering. Het gaat nu allemaal een stuk sneller en daardoor kun je jezelf in een mooie flow verplaatsen. Eenmaal beneden begon het sluipen naar de begraafplaats en daar zagen we nog een nieuwe feature in de gameplay. Je kunt nu met behulp van de linker trigger tegen objecten, zoals lage muren, dekking zoeken en hierdoor nog meer uit het zicht zijn. Toen we met Arno aankwamen bij de begraafplaats kwam daar onze coöp partner aan wat in dit geval de ontwikkelaar was. Een vriend of vriendin moet je in de uiteindelijke game zo kunnen joinen als je bij een missie komt die je in coöp kunt spelen.

Naadloze multiplayer

Het makkelijk joinen is allemaal onderdeel van de naadloze multiplayer die ze willen aanbieden. Je hoeft dus niet in een apart menu te gaan, maar iemand kan jouw wereld als ware zo joinen en je helpen met een missie. Zo gingen we samen op zoek naar de ingang van de ondergrondse basis, maar eerst moesten we langs wat bewakers. Al snel werden we ontdekt en toen viel ons wat op. Als je ontdekt wordt zien bewakers namelijk je laatste positie. Dit kun je ook zelf zien doordat je een wit silhouet achterlaat. Hierdoor weet je waar ze gaan zoeken. Het is iets wat Ubisoft vanuit de laatste Splinter Cell overgebracht heeft naar Assassin´s Creed, zo vertelde de ontwikkelaar.

Uiteindelijk kropen we na het uitschakelen van een paar bewakers naar beneden en kon de jacht op het kostbare item beginnen. Onze partner opende even een hek met zijn lockpick vaardigheid zodat we verder konden komen. Er werd nu voor deze route gekozen, maar de missies zijn van een dergelijke structuur dat je ze op meerdere manieren kunt benaderen. Het hangt allemaal af van wat je kunt en wat de andere spelers voor vaardigheden hebben. Zo konden we zelf de omgeving scannen via een soort eagle vision, maar dan vanaf de grond. Zo kun je even door muren heen kijken en zien waar bewakers zijn voor een tactisch overzicht.

Na wat sluipen moesten we nog wat bewakers uitschakelen en dit ging niet helemaal stiekem. Het ging even mis, maar zo konden we wel even ervaren hoe het vechten werkt. Het is een stuk lastiger kunnen we al zeggen en het lijkt meer neer te komen op timing en goed je tegenstander observeren. Je moet kijken waar de opening is en dan toeslaan. Niet meer dat constant counteren dus. Hoewel het vechten op zich prima ging was het af en toe nog wel wat buggy. We zagen daarnaast nog meer slordigheden in deze relatief korte demo, zoals wat rare glitches en meer. Goed, het betrof hier natuurlijk een vroege versie, maar dit zijn wel zaken die er nog uit moeten.

Voorlopige conclusie:

De eerste hands-on ervaring met Assassin´s Creed: Unity was een plezierige, hoewel we wel wat fouten tegenkwamen die het spelen soms wat lastig maakte. Het klimmen en afdalen werkt echter al prima en een stuk vloeiender dan in de vorige delen. De game lijkt op veel vlakker verder erg uitgebreid, zoals met de speelstijlen en de kleding die je kunt aanpassen. Je kunt echt een assassin maken die qua speelstijl aansluit op hoe jij speelt. Visueel ziet het er al prima uit en de gespeelde coöp missie was leuk om te spelen. We denken dan ook dat de coöp veel gaat toevoegen aan de game. Alles bij elkaar lijkt dit weer een robuuste Assassin´s Creed te worden vol met nieuwe features.

Boxshot Assassin's Creed: Unity

Assassin's Creed: Unity

Releasedatum:
13-11-2014
Genre:
Actie-avontuur
Uitgever:
Ubisoft
Ontwikkelaar:

18 reacties

  1.    86 XP
    gamegek33's avatar

    Aftellen voor deze game

  2.    1769 XP
    yannickvanloon's avatar

    Tjaa, vind het toch leuk om eigen singe player te spelen, dan nu zo hoog zien te levelen en dan missies in co-op spelen, wat alleen maar wat stelen of iemand doden ofzo is. Kijk zo’n singeplayer als de Ezio trilogy zijn nog steeds 3 parels!

  3. Anoniem -   
    145.53.21.xxx's avatar

    Zin in 😀

  4.    1109 XP
    Actie94's avatar

    Dit wordt echt een game om naar uit te kijken!

  5.    235 XP
    mouser112's avatar

    @gamegek33:

    @145.53.21.xxx:

    Ik heb hier ook heel veel zin in….
    Nog maar 2 maandjes 😉

  6.    86 XP
    gamegek33's avatar

    Aftellen mouser hebjij al een team?

  7.    411 XP
    Seeitoldya's avatar

    “Visueel zag het er al prima uit” wat moeten wij hieruit opmaken beste mensen van psx???

  8. crew Management -    2078 XP
    Rastapopulos's avatar

    @Seeitoldya: Dat de game er visueel prima uitzag ten tijde van onze hands-on. Maar goed, dat is ook op langere termijn van toepassing dus ik heb het even voor je aangepast.

  9.    2482 XP
    gamexl's avatar

    Dit zal dan toch geen recente build zijn geweest? Want zo lang laat deze game tot niet op zich wachten? Release 28-10-2014. Dan zouden de glitches er nu toch echt uit moeten zijn. Twee maanden te gaan!

    Wel positief van het soepele freerunnen en dat je in stealth kunt benaderen. Het vechtsysteem moet ik echter nog zelf ervaren.

    Zin hierin! Nog twee maanden!!!

  10.    2482 XP
    gamexl's avatar

    @yannickvanloon: Yannick, ik heb begrepen dat je alles ook alleen kunt spelen als je daarvoor kiest (single player mode). Maar ik verwacht wel dat ze je stimuleren om coop te gaan.

  11.    1953 XP
    Faunus's avatar

    @yannickvanloon: Je kunt gewoon de singleplayer alleen doen en volgens mij kun je dat zelfs niet samen spelen. De co-op missies zijn apart, maar wel in dezelfde wereld.

  12.    1953 XP
    Faunus's avatar

    @gamexl: De demo die we speelden is ook van een vorige build, maar dat is altijd zo op een evenement als de Gamescom. Ze maken meestal een demo speciaal voor zoiets, maar wat nog fouten kan bevatten. Het zit ook allemaal krap op elkaar. De E3 was maar 7 of 8 weken geleden toen de Gamescom bezig was. Ik ga er wel vanuit dat ze in de laatste maand de fouten er uit slopen. Volgens mij werken er gezamenlijk over de hele wereld en in de Ubisoft studio’s zo’n 500 tot 1000 man aan de game. In ieder geval heel erg veel. Het zal hard werken zijn, maar ik denk dat ze het aankunnen. Over het vechtsysteem: in de demo konden we niet met meerdere bewakers vechten en was het vooral één op één. Het voelde zeker anders, maar of het een echte grote verbetering gaat worden moet ik nog zien.

  13.    2482 XP
    gamexl's avatar

    @Faunus: Thnx voor de aanvullende info. Ik twijfel of ik weer de Collectors Edition moet halen… zoveel geld! :S

  14.    1953 XP
    Faunus's avatar

    @gamexl: Persoonlijk ben ik totaal niet meer van de CE’s. Ze zijn te prijzig en dan krijg je een statue erbij die ergens in China voor peanuts is gemaakt. Voegt voor mijzelf te weinig toe, maar ja moet je helemaal zelf weten. Ik koop liever los hoogwaardige figurines.

  15.    2482 XP
    gamexl's avatar

    @Faunus: Dat doe ik ook hoor… Los kopen. In oktober weer naar F.A.C.T.S. in Gent…
    Maar ik vind ze ook te duur tegenwoordig. Ik heb de CE van Black Flag onlangs nog gekocht voor 80 euro (ik heb mijn PS4 nog niet zo lang). Maar ik heb wel lang moeten zoeken er naar! Waren bijna allemaal of nog duurder geprijsd of helemaal op.

  16.    225 XP
    ZeroY's avatar

    Ben benieuwd, vond AC Black Flag geweldig maar de voorgaande delen boeiden me niet zo dus ik weet nog niet of deze wat voor mij gaat zijn

  17. Anoniem -   
    77.250.221.xxx's avatar

    Door deze game haal ik een ps4 alsnog in 2014,maar ik wacht wel tot die uit is die maand heb zo een gevoel dat er uitstel aankomt!

  18.    60 XP
    Kevin043's avatar

    Ik heb er zin in!!

Budget Zondag – Games – 4 oktober
Assassin’s Creed: Unity spelers hebben ruim vier miljard assassinations uitgevoerd
Nieuwe Assassin’s Creed: Unity patch laat companion-app ‘verplichting’ vallen
Second Opinion: Assassin’s Creed: Unity is  eindelijk compleet, maar…