Gespeeld: Assassin’s Creed: Unity – Het is het Parijs van de 18e eeuw wanneer de Franse Revolutie gaande is. Burgers zijn de machthebbers zat en als gevolg is er veel onrust in de stad. Te midden van dit ga je in Assassin´s Creed: Unity weer de rol aannemen van een volleerd assassin. Arno Dorian is het hoofdpersonage in alweer een nieuwe installatie in de serie, maar het is wel de eerste die helemaal vanaf de grond af aan opgebouwd is voor de huidige generatie consoles. Er is dus meer mogelijk op verschillende vlakken en dat merkten we duidelijk tijdens onze speelsessie in Keulen.

Pas Arno maar aan

Arno Dorian is dus de nieuwe held, welke geboren is in Versailles. Zijn vader was assassin, maar na de moord op hem wordt hij geadopteerd door een familie die aangesloten is bij de Tempeliers. Dit is iets waar Arno zelf niet van bewust is, maar we gaan er vanuit dat hij hier gaandeweg achter zal komen. Hierdoor lijkt ons het verhaal al interessant. Interessant is ook dat je nu jouw personage kan levelen via een skilltree en gericht een keuze kan maken in je speelstijl. De speelstijl heeft naast bepaalde vaardigheden ook te maken met de kleding die je draagt. Hierbij moet je aan je kap denken, maar ook wat je op je torso, armen en benen draagt.

Elk kledingstuk kan invloed hebben op vier categorieën. De eerste is Deadly wat bepaald hoe dodelijk je met een uniform kan zijn. Het geeft eigenlijk weer hoe sterk je armor is en wat je dus kan hebben. Agile geeft aan hoe makkelijk je hiermee kunt bewegen. Dus hoe hoger dit is, hoe sneller je bent. Resilient laat zien hoeveel veerkracht je hebt bij bijvoorbeeld inkomende klappen van bewakers. De laatste is Unseen en zoals het woord al zegt, zie je hier hoe ‘stealth’ je bent met dit stuk kleding. De hoeveelheid van de kledingstukken bepalen hoe onzichtbaar je bent.

Uitgebreider qua mogelijkheden en gameplay

Op deze wijze moet er voor iedere speler een speelstijl zijn in combinatie met de kleding. Naast de kleding en speelstijl zul je afhankelijk van je keuze ook bepaalde acties wel en niet kunnen uitvoeren. Zo zagen we in onze speelsessie dat de ontwikkelaar waar we samen mee speelden wel de vaardigheid had om sloten open te maken. Dit konden wij niet en dit is allemaal een onderdeel van het samenspel in de coöp ervaring. We konden namelijk kort aan de slag met de Heist modus waarbij we een kostbaar item moesten stelen uit een ondergrondse basis die zich bevond onder een begraafplaats.

Voordat we daar waren kregen we de kans om wat te klimmen en dalen. Op de E3 hadden we dit al in actie gezien en toen zag het er al een stuk vloeiender uit dan in de voorgaande delen. Nu konden we het zelf proberen en het voelde goed aan. Met de analoge stick gaven we aan waar we heen wilden gaan en door de rechter trigger ingedrukt te houden klommen we vlot naar boven en dat in één beweging. Het dalen ging ook soepel, want hierbij hanteerden we de analoge stick samen met rondje en Arno zocht zelf een weg omlaag, wat niet stapsgewijs ging, zoals we dat kennen van eerdere delen, maar juist soepeler.

Nee, het klimmen en klauteren voelde niet zo aan als in de vorige games en dat is al een flinke verbetering. Het gaat nu allemaal een stuk sneller en daardoor kun je jezelf in een mooie flow verplaatsen. Eenmaal beneden begon het sluipen naar de begraafplaats en daar zagen we nog een nieuwe feature in de gameplay. Je kunt nu met behulp van de linker trigger tegen objecten, zoals lage muren, dekking zoeken en hierdoor nog meer uit het zicht zijn. Toen we met Arno aankwamen bij de begraafplaats kwam daar onze coöp partner aan wat in dit geval de ontwikkelaar was. Een vriend of vriendin moet je in de uiteindelijke game zo kunnen joinen als je bij een missie komt die je in coöp kunt spelen.

Naadloze multiplayer

Het makkelijk joinen is allemaal onderdeel van de naadloze multiplayer die ze willen aanbieden. Je hoeft dus niet in een apart menu te gaan, maar iemand kan jouw wereld als ware zo joinen en je helpen met een missie. Zo gingen we samen op zoek naar de ingang van de ondergrondse basis, maar eerst moesten we langs wat bewakers. Al snel werden we ontdekt en toen viel ons wat op. Als je ontdekt wordt zien bewakers namelijk je laatste positie. Dit kun je ook zelf zien doordat je een wit silhouet achterlaat. Hierdoor weet je waar ze gaan zoeken. Het is iets wat Ubisoft vanuit de laatste Splinter Cell overgebracht heeft naar Assassin´s Creed, zo vertelde de ontwikkelaar.

Uiteindelijk kropen we na het uitschakelen van een paar bewakers naar beneden en kon de jacht op het kostbare item beginnen. Onze partner opende even een hek met zijn lockpick vaardigheid zodat we verder konden komen. Er werd nu voor deze route gekozen, maar de missies zijn van een dergelijke structuur dat je ze op meerdere manieren kunt benaderen. Het hangt allemaal af van wat je kunt en wat de andere spelers voor vaardigheden hebben. Zo konden we zelf de omgeving scannen via een soort eagle vision, maar dan vanaf de grond. Zo kun je even door muren heen kijken en zien waar bewakers zijn voor een tactisch overzicht.

Na wat sluipen moesten we nog wat bewakers uitschakelen en dit ging niet helemaal stiekem. Het ging even mis, maar zo konden we wel even ervaren hoe het vechten werkt. Het is een stuk lastiger kunnen we al zeggen en het lijkt meer neer te komen op timing en goed je tegenstander observeren. Je moet kijken waar de opening is en dan toeslaan. Niet meer dat constant counteren dus. Hoewel het vechten op zich prima ging was het af en toe nog wel wat buggy. We zagen daarnaast nog meer slordigheden in deze relatief korte demo, zoals wat rare glitches en meer. Goed, het betrof hier natuurlijk een vroege versie, maar dit zijn wel zaken die er nog uit moeten.

Voorlopige conclusie:

De eerste hands-on ervaring met Assassin´s Creed: Unity was een plezierige, hoewel we wel wat fouten tegenkwamen die het spelen soms wat lastig maakte. Het klimmen en afdalen werkt echter al prima en een stuk vloeiender dan in de vorige delen. De game lijkt op veel vlakker verder erg uitgebreid, zoals met de speelstijlen en de kleding die je kunt aanpassen. Je kunt echt een assassin maken die qua speelstijl aansluit op hoe jij speelt. Visueel ziet het er al prima uit en de gespeelde coöp missie was leuk om te spelen. We denken dan ook dat de coöp veel gaat toevoegen aan de game. Alles bij elkaar lijkt dit weer een robuuste Assassin´s Creed te worden vol met nieuwe features.