Gespeeld: NBA 2K15 – Eind oktober begint het nieuwe NBA seizoen en kunnen we gaan zien hoe de grote ster LeBron James het er vanaf gaat brengen bij zijn comeback naar de Cleveland Cavaliers. Eerder in diezelfde maand komen Visual Concepts en 2K Games met NBA 2K15 wat het tweede deel uit de serie is die op de PlayStation 4 zal verschijnen. Vorig jaar beviel het eerste deel ons al erg goed, maar er is altijd ruimte voor verbetering. De progressie die geboekt is met de nieuwe installatie zagen en voelden we zelf al tijdens de presentatie en hands-on op de Gamescom. Het lijkt een nog betere basketbalgame te worden dan het al was.

Game is langzamer, maar soepeler

Tijdens de presentatie kregen we eerst een verhaal te horen over waarom Kevin Durant van Oklahoma Thunder gekozen is als ster voor op de box-art van de game. Daarna ging het over Pharrell en hoe hij met zijn muziek iets toevoegt aan de hele ervaring tijdens het spelen van NBA 2K15. Allemaal leuk en aardig, maar we wilden weten wat we kunnen verwachten qua nieuwe features en verbeteringen op het vlak van gameplay. Iets wat Visual Concepts voor ogen had, was het verbeteren van de gameplay en dat het vloeiender moest aanvoelen.

Hier heeft de ontwikkelaar een goed punt, want hoewel NBA 2K14 prima te spelen was merkten we zelf na een lange tijd dat er af en toe wat lompe animaties in zaten evenals rare botsingen. Soms vloog de bal zelfs door een speler heen bij een lange pass. Het zijn van die slordige zaken die ze er toentertijd niet uit hebben kunnen halen. Het doel voor NBA 2K15 was dus om de gameplay soepeler te maken zonder de kern te verliezen, wat het tot een sterke basketbal titel maakt. Ze hebben een speciaal systeem bedacht en ontwikkeld dat berekent welke animaties er getoond moeten worden bij botsingen.

De botsingen zagen er af en toe wat gek uit in de vorige game, maar ook als iemand een jumpshot maakte en werd geraakt zag je de speler op een aparte wijze zichzelf verplaatsen. Het kwam af en toe wat lomp over. Het onderlinge contact is dus verbeterd om zo de gameplay vloeiender te krijgen, maar ook om het zo authentiek mogelijk te maken. Tijdens de korte speelsessie waar we een wedstrijd tussen de Heat en de Spurs konden spelen was dit al merkbaar. De snelheid lijkt lager te liggen, maar de gameplay voelde beduidend vlotter aan en animaties oogden al een stuk realistischer.

Betere AI en meer feedback bij het gooien

Wat tevens opviel was dat spelers betere lijnen liepen op het veld om ruimtes te vinden. In NBA 2K14 leek het soms of je honing aan je reet had hangen en dan volgden ze je teveel. Hierdoor werd de actie wat chaotisch en veel meer op elkaar, waardoor het snel passen en combineren rommelig werd. Teamgenoten lopen nu sneller de ruimtes in en zo zagen we de specialisten, waaronder de driepunters, meer de hoeken opzoeken om een open kans te krijgen. Dit is iets wat in de presentatie ook benadrukt werd, want zoals ze zelf zeggen, hebben ze de AI opgeschroefd.

De grootste nieuwe feature op het gebied van de gameplay heeft opnieuw met het gooien te maken. In het verleden is hier al flink wat in gewijzigd, zoals de Pro Stick wat ervoor zorgde dat je gericht kon gooien en crossovers kon maken met de rechter analoge stick. Dat is er nog steeds, maar de manier waarop je feedback krijgt over een worp is nu veranderd om het nog toegankelijker te maken. Normaal zag je rechtsbovenin of een worp goed was en of je de timing juist had. In de demo zagen we iets totaal anders en we weten nog niet of dit een gewenste nieuwe feature gaat zijn.

Rond elke speler heb je nu een cirkel waarin een kleine balk zit. In deze balk zit een streep en over deze moet je niet heengaan, maar precies als de balk tot dat punt gevuld is moet je gooien. Bij veel dekking zal deze streep klein zijn en bij een vrije kans zal die aanzienlijk groter zijn. De kwaliteiten van de speler waarmee je probeert te gooien heeft ook invloed op deze streep. Zo zal Carmelo Anthony van de Knicks bijvoorbeeld makkelijker driepunters kunnen gooien. De makers willen hiermee de game toegankelijker maken omdat je zo meer accuraat feedback krijgt en je weet waar je op moet letten.

Nog wat nieuwe features

Het is op het eerste oog een mooie ontwikkeling, maar het is te hopen dat je dit kan uitzetten, want in de demo leidde het best wat af van de actie er omheen. Dat kan gewenning zijn en wellicht kwam het door de bal die ook wat zwaarder aanvoelde, maar we zullen het zien. Naast dat de gameplay aangescherpt is met betere animaties en het nieuwe werpen zijn er ook nog wat nieuwe features wat betreft de algehele presentatie van de game. Zo zijn de cheerleaders en de mascottes terug wat voor meer sfeer moet zorgen. Ook lijkt de belichting in de arena´s meer op het veld gericht, waardoor de focus vol op de wedstrijd is.

Voorlopige conclusie:

NBA 2K15 lijkt wederom een geweldige basketbal game te worden met alle toeters en bellen van dien. De gameplay is op meerdere segmenten aangepakt zodat het soepeler speelt. Het voelde wat trager aan en de bal leek meer te wegen, maar het speelde al fijn. De gameplay lijkt vloeiender te zijn, want we zagen niet meer van die rare botsingen en ook de passes gingen gemakkelijker. Het nieuwe werpen moet zorgen dat de game wat meer toegankelijk is voor een breder publiek. Je krijgt nu meer feedback, maar of dat goed gaat uitpakken moeten we nog zien. Verder zal de game weer tal van modi bevatten en ik kan niet wachten om er weer in te duiken. 10 oktober is voelbaar nog heel ver weg voor mij.