Review: Diablo III: Ultimate Evil Edition – Diablo III is inmiddels al even uit op de PC en vorig jaar verscheen de titel op de PlayStation 3. We waren erg blij met deze komst, want Blizzard leverde een regelrechte topper af. Nu de PlayStation 4 is verschenen komen ze met de Diablo III: Ultimate Evil Edition en dat is de meest complete versie tot op heden. Dat betekent nieuwe content, verbeterde gameplay en natuurlijk nog mooiere graphics. Wij doken weer de wereld van Diablo III in en genoten opnieuw!

Allemaal verbeteringen

Het opnieuw uitbrengen van een eerder verschenen game op een nieuwe console kan erg gemakkelijk zijn. Beetje de graphics oppoetsen en klaar is Kees. Gelukkig bewandelt Blizzard die weg met Diablo III: Ultimate Evil Edition niet, want er zit meer in deze uitgave dan dat we in de PlayStation 3 versie zagen. Dat is natuurlijk te danken aan het gegeven dat de Reaper of Souls uitbreiding nu gelijk met de game meegeleverd wordt. Maar er is meer, veel meer, want ook technisch zijn er de nodige aanpassingen verricht.

Laten we bij het meest opvallende beginnen en dat zijn natuurlijk de graphics. De game ziet er op de PlayStation 4 behoorlijk strak uit, idem dito op de PlayStation Vita via Remote-play. Het is een vrij gemakkelijke upgrade natuurlijk, maar een mooiere game spelen is iets wat we nooit zullen afwijzen. Interessanter zijn echter de tweaks die in de gameplay zijn aangebracht. Deze tweaks zijn voornamelijk gericht op de coöperatieve speelstand, waardoor het nu allemaal nog net wat beter in elkaar steekt.

Loot is zoals je vast wel weet in een game als Diablo III erg belangrijk, want hiermee kun je je personage verder upgraden om daarmee sterkere vijanden aan te vallen en te weerstaan. De loot die je in coöp kunt vinden in de wereld wordt nu automatisch aan de speler toegewezen die er het meeste aan heeft. Hiermee zul je niet in de situaties terechtkomen waarbij de andere speler loot te pakken krijgt waar hij minder aan heeft dan jij en dat je dit handmatig moet uitwisselen. Het is een klein detail, maar het komt het spelverloop wel ten goede, want het tempo blijft hierdoor hoger.

Coöperatief plezier

De coöp was in de PlayStation 3 versie al uitstekend uitgewerkt en dat maakte de game tot één van de betere games om samen met vrienden op de bank te spelen. Hetzelfde kan logischerwijs gezegd worden over deze editie, maar de tweaks die Blizzard heeft doorgevoerd maken het net allemaal even wat vlotter. Natuurlijk de automatische verdeling van loot is een erg handige extra, maar wat te denken van wat kleinschaligere aanpassingen, zoals dat de kleur van je lightbar refereert aan de kleur die rondom jouw personage hangt. Of wat te denken van een betere balans in samenspel met iemand van een hoger level? Het zijn van die kleine dingen waar Blizzard aan denkt en dat vervolgens implementeert waardoor de ervaring letterlijk ultiem wordt.

De coöp was sowieso al erg leuk en dat is naast deze kleine aanpassingen verder in grote lijnen onveranderd. Je kan dus weer met vier man de game van A tot Z uitspelen en doordat het zo fantastisch werkt is dit één van de betere coöp games te noemen. Het blijft een fantastische ervaring waar je rustig met je vrienden een hele nacht mee kan doortrekken. Tel daar een nieuwe personage (Crusader) bij op evenals een vijfde hoofdstuk en je hebt nog meer te doen in deze editie dan voorheen. Ook is de levelcap van 60 naar 70 gegaan en bevat deze editie nu een Adventure modus waarin je in de wereld losstaande missies kunt gaan spelen.

Importeren maar

Sowieso als game met de extra content en de verbeterde gameplay zaken is het eigenlijk voor de fan rustig aan te raden om de game nogmaals aan te schaffen, zij het misschien wat aan de dure kant. Maar hoe zit het dan met je personages in de PlayStation 3 (of eventueel Xbox 360) versie? Wel, het goede nieuws is dat Blizzard het mogelijk heeft gemaakt om je personage van die versies te importeren naar de PlayStation 4 versie. Dit is ook Cross-platform mogelijk waardoor je in dat opzicht alle vrijheid hebt. Je hoeft dus niet per se vanaf nul opnieuw te beginnen en dat is toch wel een hele fijne extra.

Diablo III: Ultimate Evil Edition is qua gameplay min of meer identiek aan de PlayStation 3 versie die vorig jaar is verschenen. Het kent alleen een aantal erg fijne tweaks aan de gameplay, visueel is het opgeleukt en de extra content is natuurlijk een zeer fijne aanvulling op de al uitstekende game. Als je Diablo III nog niet eerder gespeeld hebt en hier interesse in hebt, dan kun je deze game blindelings in huis halen. Heb je de game wel gespeeld op de PlayStation 3, dan is een upgrade misschien wat aan de prijzige kant, maar desalniettemin is het de moeite waard. Het is immers de kracht van Diablo III om je weer helemaal in de wereld en gameplay te trekken zodra je de game opstart. Los van dat is de uitgave op de PlayStation 4 uiteraard een fantastische aanwinst voor als maar groeiende bibliotheek van games.