In actie gezien: Geometry Wars 3: Dimensions – Sierra is terug, zo werd voorafgaand aan de Gamescom medegedeeld dankzij een teaser video die op het web was verschenen. Op de Gamescom kregen we bij Activision meer over de betekenis achter de terugkomst van Sierra te horen, evenals over hun eerste nieuwe game die over niet al te lange tijd uitgebracht zal gaan worden: Geometry Wars 3: Dimensions.

De eerste games

Sierra is weer tot leven gebracht als een tak van Activision die samenwerkt met onafhankelijke ontwikkelaars. Indies die een goede uitgever zoeken moeten dus bij Sierra zijn en via dat label zullen nieuwe iteraties van Geometry Wars en Kings Quest uitgebracht gaan worden. Deze preview draait om Geometry Wars 3: Dimensions, dus laten we daar vooral aandacht aan gaan besteden. Het mag dan in verhouding tot al het andere op de Gamescom een game zijn die in het niet valt vanwege het Triple-A geweld, maar vergis je niet: dit kan weleens een briljante twin-stick shooter worden.

De subtitel van Geometry Wars 3, Dimensions, staat niet voor niets in deze shooter. De grids waar je met een klein ruimteschip op rondvliegt nemen namelijk allerlei vormen aan, waardoor de spelopzet veel meer 3D is, en dus meer dimensies kent. Het eigenlijke concept is oersimpel, want je dient domweg alles kapot te schieten dat je op je pad treft, wil je een level tot een goed einde brengen en naarmate je vordert zal dit vanzelfsprekend een stuk uitdagender worden. De gameplay zelf is te omschrijven als 2D shooter-actie, maar dan wel in een 3D wereld doordat de grid allerlei vormen aan kan nemen, wat voor variatie en bovenal, uitdaging, zorgt.

Potentiële verslaving

De game bevat qua modi wat je ervan verwacht. Zo kun je een singleplayer doorlopen waarbij je een sloot aan levels na elkaar uit kunt spelen. Daarnaast kun je met z’n tweeën aan de slag via een coöperatieve modus en uiteraard ontbreekt ook een multiplayer modus niet. Dat alles op 60 frames per seconde, zodat de hoge tempo van de actie prima te volgen blijft, en gecombineerd met een goede uitdaging maken Geometry Wars 3: Dimensions tot een op het eerste oog een in potentie zeer verslavende game.

Het kapot schieten van dingen op de grid is één ding, maar er zit natuurlijk ook enige diepgang in het geheel en dat zien we terug in de levels die tijdens het spelen van vorm kunnen veranderen. Dit kan automatisch gaan, maar ook op basis van jouw acties of door middel van een speciaal daarvoor bestemd wapen dat in je arsenaal zit. Daarnaast zul je gaandeweg steeds meer wapens oppikken die vanzelfsprekend effectiever zijn en aansluitend kun je daar nog een aantal eindbazen bij optellen die de uitdaging de hoogte in stuwen. Het is dus in concept een weinig omvattend spelletje, maar de souplesse waarop de ontwikkelaar het speelde en natuurlijk de variatie kunnen dit zomaar tot een topper maken.

Voorlopige conclusie:

De terugkeer van Sierra is een goed gegeven waar we blij mee mogen zijn, want dat impliceert dat Activision de horizon van de Triple-A games aan het verbreden is naar kleinere, maar net zo interessante games. Geometry Wars 3: Dimensions was een eerste aangename kennismaking met het nieuwe Sierra, een game die simpel is, maar een in potentie zeer verslavende uitwerking kan hebben. Het is zo’n game die spelers van Super Stardust of Resogun helemaal fantastisch gaan vinden door het hoge tempo in de gameplay, variatie in levels en niet te vergeten de heerlijk bijpassende soundtrack. Geometry Wars 3: Dimensions is een ogenschijnlijk toffe actiegame die zomaar eens een hit kan gaan worden op het PlayStation Network.