,
DLC Special: Call of Duty: Ghosts – Nemesis – Inmiddels zijn we in de maand september aanbeland en wat Call of Duty: Ghosts betreft, betekent dit dat PlayStation 4 eigenaars eindelijk aan de slag kunnen met de Nemesis DLC. Dit is de laatste uitbreiding voor deze shooter; hierna is het immers aan Sledgehammer Games om met Call of Duty: Advanced Warfare het stokje over te nemen. Eerst dus nog deze uitbreiding, waar wij zoals gebruikelijk mee aan de slag zijn gegaan. Hieronder kan je lezen wat wij ervan vonden.

Gelijk maar even voorstellen

Iedereen die Call of Duty: Ghosts nog steeds speelt, weet wel zo ongeveer wat hij of zij kan verwachten. Wederom krijgen we vier ‘nieuwe maps’ en tevens de laatste Extinction uitbreiding voorgeschoteld. Het bekende werk dus, vandaar dat we maar gelijk beginnen met een voorstelrondje. De vier maps die er voor de multiplayer bijkomen, zijn Goldrush, Sub-zero, Dynasty en Showtime; de laatste Extinction uitbreiding heet Exodus. Showtime is de oude bekende; deze map is namelijk gebaseerd op Shipment uit Call of Duty 4: Modern Warfare.

Oorlog in een verlaten goudmijn

Goldrush lichten wij er als eerste uit. Deze wat ruime map draait om een verlaten goudmijn, waarbij de actie zich gedeeltelijk in de mijn, maar ook daarbuiten afspeelt. Deze map kenmerkt zich door zijn hoogteverschillen, mede doordat er een rails met een rijdend wagonnetje door de map heen loopt. Door je in het wagonnetje te verstoppen, kan je je tegenstanders verrassen. Je bent dan wel minder mobiel en daardoor ook een gemakkelijker doelwit voor anderen. Door het behalen van de welbekende Field Order krijg je de beschikking over een paar wolven die voor jou op pad gaan om je tegenstanders te doden.

Lijkt groot, maar valt mee

Deze omschrijving geldt voor de map Sub-zero, waar de actie zich afspeelt in een met sneeuw bedekte onderzeebasis. Sub-zero voelt ruim aan, maar je zal al gauw merken dat dit op zich wel meevalt. De map is qua opzet vrij egaal en kent weinig hoogteverschillen. Sub-zero doet verder weinig verrassends; het heeft niet die specifieke kenmerken die de andere maps wel hebben. Buiten de Field Order gerekend dan; door deze te behalen, kan je drie monsters inroepen die als een soort wervelstorm rond razen om iedere vijand neer te maaien. Ze zijn wel snel, maar niet heel sterk. Met een aantal welgemikte kogels kan je ze gemakkelijk kapot schieten.

Een oud Chinees dorpje

Dynasty is in tegenstelling tot Gold-Rush en Sub-Zero zeer compact, waarbij je gebruik kan maken van een aantal gangen waaronder een centrale tunnel om je tegenstanders de pas af te snijden. Qua opzet is het absoluut geen saaie map en dat komt met name door de karakteristieke Aziatische stijl waaruit de gebouwen zijn opgetrokken. Karakteristiek is tevens het grote meer aan een kant van de map, waar veel lichtjes in dobberen. Dit is echter wel een open vlakte waar je niet te lang wilt bivakkeren, omdat je zo een makkelijk doelwit bent voor anderen. Weet je hier de Field Order te behalen, dan kan je drie straaljagers en vervolgens een groot gevechtsvliegtuig inroepen, die van bovenaf je tegenstanders onder vuur nemen.

It’s showtime!

De vierde en tevens onze favoriete map is Showtime. Dit is een re-make van Shipment uit Call of Duty 4: Modern Warfare. Het is de kleinste map van allemaal en je komt hier zo vaak vijanden tegen dat het soms wel wat frustrerend kan zijn, zeker wanneer je een paar keer achter elkaar wordt neergeschoten. De actie speelt zich af in een arena, waar de sfeer wordt opgezweept door een omroeper die dingen roept zoals bijvoorbeeld “Lets get ready to die”. Neem daarbij het geluid van het joelende publiek en je gaat helemaal op in de actie. De Field Order in deze map kent twee verschillende uitkomsten. Of je zorgt ervoor dat er een giftige gaswolk wordt losgelaten, of je laat de luiken van het gebouw in het midden opengaan, waardoor er een aantal sentry-guns tevoorschijn komen die het vijandelijk team onder vuur nemen.

Exodus is het hoogtepunt

Het hoogtepunt van deze DLC is is laatste Extinction uitbreiding, exodus. Je moet proberen om verschillende generatoren aan te zetten om daarmee een geleider te activeren die de cortex kan laten ontploffen. Wanneer je hierin slaagt, kan je definitief afrekenen met alle aliens, waaronder een grote zwerm ‘bombers’ die telkens boven je hoofd cirkelt. Die bombers zijn kleine vliegende aliens die groene bommetjes naar je toe schieten en je het zo verdomd lastig maken om te overleven. Dit wordt je nog lastiger gemaakt door de drie ‘Ancestors’, die zwevend door de lucht grote blauwe ballen afvuren op de generatoren om die kapot te maken.

Challenges krijg je dit keer niet alleen wanneer je een generator activeert en die verdedigt, nu zul je ook wanneer je een deur of een poort openmaakt een challenge voorgeschoteld krijgen, waardoor je weer skillpunten kan verdienen. Je kan het best zo snel mogelijk eerst alle generatoren proberen aan te zetten, anders zullen er steeds meer aliens ten tonele verschijnen. Om ver te komen is teamwork nu nog meer dan anders een absolute noodzaak geworden en dat maakt Exodus voor ons de meeste toffe Extinction uitbreiding tot nu toe.

Conclusie:

Indien je nog steeds regelmatig Call of Duty: Ghosts online aan het spelen bent, kunnen we je deze uitbreiding zeker aanraden. Alle vier de maps voor de multiplayer steken qua opzet tof in elkaar. Showtime is het meest compact en biedt je niets minder dan pure run & gun gameplay. Ben je een wat voorzichtige speler, dan zullen Goldrush en Sub-Zero jou meer op het lijf geschreven zijn. Uitblinker is net zoals bij de voorgaande uitbreidingen wederom het nieuwe Extinction hoofdstuk Exodus, dat tevens zeer uitdagend is en waarin het nog belangrijker is om goed samen te werken met je teamleden.  Nemesis is wat ons betreft dan ook een degelijke afsluiter van dit DLC-seizoen.