Review: Destiny – Beeld jezelf een universum ver in de toekomst in, waar de mensheid kolonies heeft op allerlei planeten. Het is een tijd van ontzettend veel technische vooruitgang, maar daar komt een abrupt einde aan en de mensheid dreigt uit te sterven. Jij bent een Guardian, die geholpen wordt door The Traveller en moet voorkomen dat de duisternis zal gaan overheersen. Wij gingen als Guardian het universum in en zagen dat Destiny een op momenten enerverende shooter is met veel mooie en mindere facetten en wat vooral een start kan zijn van iets heel groots, maar wat het nu nog niet helemaal is. Waarom dat is leggen we graag uit in onze review.

The Traveller

De Aarde is in het verhaal van Destiny de laatste plaats waar de mensheid nog veilig is. In de City waar The Traveller, of ook wel de grote witte bol, boven hangt, zijn de Guardians te vinden. Zij worden geholpen door de bol, die ze speciale krachten geeft om de duistere krachten in het universum tegen te houden. Een buitenaards ras genaamd de Fallen heeft de mensheid in zijn greep en hierdoor moet jij samen met andere Guardians in actie komen. In je avontuur word je vergezeld door Ghost (met de stem van Peter Dinklage), die het verhaal van The Traveller aan je vertelt. Dit verhaal is nogal simpel, wordt wazig gebracht en ontwikkelt zich nooit echt verder. Het verhaal wist ons hierdoor geen moment te pakken wat zonde is, want de wereld zelf oogt erg interessant en uitnodigend.

Kies een Guardian

Het verhaal is dus niet heel spectaculair, maar de actie zelf wel, wat belangrijk is bij een first person shooter, maar daar later meer over. In het begin kun je uit drie verschillende Guardians en rassen kiezen. Je hebt de Titan, Warlock en Hunter en kun je als ras Human, Exo en Awoken kiezen. Het uiterlijk onder de helm van de Guardian speelt echter niet een hele grote rol, want deze zie je alleen in de cut-scènes en in The Tower. Dat laatste is de sociale hub op Aarde waar je alles kan managen. Zo kun je jouw beloningen er op halen, zoals Engrams wat net een soort surprise eieren zijn. Hierin zijn weer gradaties, want blauw staat bijvoorbeeld voor zeldzaam en paars voor legendarische items.

Alle items zijn in die gradaties onderverdeeld en zo gingen we weleens haastig naar The Tower toe als we een paarse Engram in ons bezit hadden om te kijken wat voor item het was. Een legendarisch item is namelijk veel sterker en die kun je tevens meer upgraden. Het upgraden van je arsenaal gaat via het verzamelen van XP net als het levelen van je Guardian wat in beide gevallen kan via uitdagingen die in de game bounties heten. Deze kun je doen in het verhaal, Strike´s en The Crucible. The Tower is eigenlijk een plaats waar je items koopt en vrijspeelt. Niet alleen wapens zijn er te koop, maar ook nieuwe delen voor je kleding en ruimteschepen.

Vanuit The Tower begint je avontuur en wij kozen voor de Warlock en aangezien Destiny elementen van een RPG bevat hebben de Guardians eigen kwaliteiten. De Titan is een Guardian die meer van de brute kracht is en van de actie dichtbij terwijl de Hunter van op een afstand vijanden bestookt. De Warlock, die wij hadden gekozen, zit daar tussenin. Wat ze allemaal overeen hebben is de Super. Dit is een zeer krachtige actie waarmee elke Guardian in een korte tijd veel vijanden kan doden. De Super van de Warlock is bijvoorbeeld de Nova Bomb waarmee je een explosieve bal gooit die in één klap vijanden wegvaagt. Het is actievol en het geeft echt een kick als je het uitvoert.

Zo heeft elke Guardian zijn eigen Super, maar ook hebben ze elk een eigen granaat en zodra je verder levelt speel je tevens nieuwe manieren vrij om jezelf naar hogere gebieden te verplaatsen. Zo heeft de Warlock als manier van verplaatsen Blink waar je kort mee kunt teleporteren en uit hachelijke situaties kan ontsnappen. Daarnaast hebben alle Guardians drie types aan granaten die met cooldown werken. Het systeem is overzichtelijk en zorgt voor een andere speelstijl waarbij je naar wens kunt variëren. Bij level 15 kun je zelfs een andere klasse kiezen en zo vervingen we de Voidwalker klasse en dus de Nova Bomb voor Sunsinger, waarmee je bij de Super zonkracht gebruikt om teamgenoten tot leven te wekken en de vaardigheden van iedereen sterker te maken. Zo is er wat betreft de vaardigheden best veel diepgang en heb je aardig wat opties.

De drang naar nieuwe uitrusting en wapens

Als shooter moet Destiny natuurlijk ook een grote variatie aan wapens bevatten en dat is gelukkig aanwezig. Aan het begin van de game krijg je nogal standaard wapens en dit duurde voor ons zelf iets te lang, maar naarmate je verder komt krijg je zoals we eerder al aangaven de wapens en uitrusting in de hogere gradaties. Eerst krijg je een sniper rifle, automatisch geweer, shotgun en meer, maar dan krijg je een raketwerper. Onze persoonlijke favoriet is echter de Fusion rifle die onder de speciale wapens valt. Dit is een wapen die je even moet opladen om vervolgens een vijanden met een net geplaatst schot tot niets te verwerken.

Je krijgt dus een fraai arsenaal wapens en vooral later in de game worden ze wat specialer, maar de Super blijft je sterkste wapen. Toch zorgen de wapens ervoor dat je door blijft spelen terwijl je eigenlijk van plan was om te stoppen. De beloningen die je krijgt geven de motivatie en hieronder valt ook de rest van je uitrusting. Zo krijg je geregeld nieuwe stukken voor je kleding voor op je hoofd, armen, torso en benen. Niet alleen gaat je Guardian er steeds gaver uit zien, maar de stukken kleding hebben ook weer invloed op je vaardigheden.

Aan de kleding die je draagt zijn namelijk bonussen verbonden. Zo zorgt Intellect ervoor dat je Super sneller laadt, terwijl Discipline de cooldown van je granaten beïnvloedt. Strength heeft dan weer invloed op het effect dat je doet met een mêlee-aanval, dat weer verschilt per Guardian. Door alle items die je constant verbetert zul je snel de drang hebben om door te spelen. We wilden dat nieuwe wapen of een nieuw stuk kleding hebben en gingen door. Visueel zal je Guardian steeds fraaier worden qua uiterlijk en het laat tevens echt zien hoe ver je bent. Bovendien hielpen alle beloningen ons ook om door de verhaallijn te komen.

Actie is vermakelijk, maar de activiteiten repetitief

De verhaallijn is namelijk iets waar we ons aan hebben gestoord. Zo gaven we eerder al aan dat het verhaal redelijk simpel is en ons eigenlijk nooit heeft weten te boeien, maar de structuur verder hierin is ook verstoord. Destiny bevat namelijk een prachtige wereld waar de horizon en de lucht af en toe net een futuristisch en artistiek schilderij van een landschap is. Oké, dat klinkt wat raar, maar visueel is de game erg verzorgd als je naar de schaal kijkt. Vandaar dat het zo zonde is dat bijna elke missie hetzelfde aanvoelt. Je scant daar wat met Ghost om vervolgens een deur te openen waar een vijand achter zit. Dit hebben we tijdens de missies meerdere malen meegemaakt, welke altijd eindigen met een grote eindbaas waar je even snel de zwakke punten van moet vinden.

De opzet is eigenlijk elke keer hetzelfde en voelt aan als een herhaling van stappen. Daarbij helpt het ook niet dat je constant tussen de planeten door naar The Tower reist wat de flow van de game doorbreekt. Het is dan ook opvallend dat de Strike´s hetzelfde overkomen, want ook hier werk je via wat kleinere en grotere ruimtes altijd naar een eindbaas toe. Ook dit kun je met drie spelers doen en in de basis is dat dus hetzelfde. Dan heb je nog de kleinere missies op de planeten die Patrol heten, welke ook bestaan uit herhalende activiteiten zoals het afknallen van vijanden en het wederom scannen van de omgeving. Je ziet hierdoor wel veel van de prachtig vormgegeven wereld, maar op dit vlak had echt meer variatie gekund.

Het voelt uiteindelijk aan als zo´n gemiste kans wat nogal wringt aangezien het een wereld is die je wilt verkennen door de stijl. Variatie is daarentegen wel present bij de vijanden, want deze zijn er in verschillende vormen en maten. Daarnaast moet je jouw tactiek op hen aanpassen wat betreft benadering in de vele actievolle shootouts. Zo zijn de Fallen erg snel in een gevecht als het gaat om bewegen en zullen ze je veel proberen te flanken. Elk ras heeft zo zijn eigen manier van vechten waar jij op moet anticiperen. Dit voorkomt toch dat de game te herhalend wordt en wat ook helpt is de missies in coöp spelen. Het samen spelen van missies en vooral de Strike´s hebben dan meer dynamiek. Dan komt ook echt de charme naar boven, want je hebt het idee dat je het samen beleeft. De gevechten voelen dan intenser aan en het samenwerken is tof.

Fijne gameplay

Hoewel de activiteiten vrij herhalend zijn wordt het speelplezier gered door het samenspel en het feit dat het met de gameplay goed zit. Destiny knalt namelijk heerlijk weg als shooter, want de besturing luistert ontzettend nauw. De game loopt tevens in de meest drukke situaties nog steeds heel vloeiend, zoals tijdens grote gevechten in een Strike. Alle wapens uit het nette arsenaal schieten fijn. Welk wapen je ook gebruikt, ze reageren allemaal accuraat. Het gebruik van de Super is al ontzettend gaaf, maar de mêlee-aanval per Guardian geeft altijd een voldaan gevoel bij het uitvoeren. We merkten echt dat een klap goed aankwam of dat die ene headshot fataal was. Het heeft impact wat de ervaring als shooter zijnde zeer bevorderd.

The Crucible

Zo heb je dus de verhaallijn waarbij je per planeet zo´n zes missies speelt en de Strike´s. Dit alles kan je in coöp uren bezig houden en in de toekomst komen er van beide zeker nog meer aan. Wil je echter je skills als Guardian laten zien aan andere Guardians dan kan dat in The Crucible. Hierin neem je het in relatief kleine teams tegen elkaar op in verschillende modi. Hierin is Destiny niet bijster origineel, want het zijn namelijk varianten van modi die we al langer kennen uit andere shooters. Control is bijvoorbeeld een vorm van Domination waarbij het bezit van de vlaggen impact heeft op de score van de kills. Net iets anders toch dan dat je gewend bent.

Verder heb je nog meer modi, zoals onder andere Clash wat team deathmatch is en Rumble wat je kunt zien als free-for-all. Ook hier zorgt de Super vaardigheid dat het wel typisch Destiny is, want als je het slim aanpakt kun je een wedstrijd beslissen. Hoewel de modi tot nu toe niet bijster origineel zijn, bevat The Crucible veel potentieel en Bungie kan hier dan ook mooi op verder bouwen. De multiplayer voelt solide aan en je merkt niet eens dat je met kleine teams (6 vs. 6 in Control en Clash) speelt. Het past er eigenlijk wel bij en wat ons vooral beviel, was het leveldesign, want dat is echt uitmuntend.

Uitmuntend leveldesign en audiovisueel geslaagd

Over het leveldesign van de missies en Strike´s waren we wel al enthousiast, maar in The Crucible is dit nog meer verzorgd. De maps hebben een nette balans tussen open en kleine ruimtes die voor elke speelstijl aantrekkelijk is. Je hebt als team verschillende wegen om naar je tegenstander of doelen te komen. Het uitmuntende leveldesign heeft ook te maken met het audiovisuele onderdeel van de game, want hier scoort Destiny hoog op. Vanaf de eerste stap op Aarde in Old Russia tot het laatste gevecht in de verhaallijn is het een prachtige reis geweest.

We hoefden alleen maar naar de prachtige lucht op Venus te kijken en onze mond viel bijna open. Daarnaast bevat de game fraaie belichting en zijn de effecten van wapens verzorgd. De game heeft door alles een eigen stijl, maar ook de combinatie van de presentatie samen met het geluid is een groot pluspunt. De game bevat een geweldige soundtrack met moderne en klassieke muziek die vooral in shootouts extra hard knalt om de ervaring, sfeer en het epische gevoel naar een hoger niveau te brengen. Andere geluidseffecten zijn ook van hoge kwaliteit, zoals het geluid van de wapens en meer.

Destiny is een titel die ondanks de minpunten toch bovenal vermakelijk was. Dit terwijl het verhaal nooit boeiend werd en de activiteiten tijdens de missies op langere termijn repetitief werden. Het universum is oogstrelend, stijlvol en het bevat als geheel veel potentieel, maar toch miste ik nog veel. Bungie moet Destiny nog meer verbeteren, want er ligt een basis waar heel veel mee kan. De actie is namelijk gaaf en het is nu voornamelijk de beste coöp shooter die er is met een nette competitieve multiplayer. Toch missen er nog veel dingen, want waar zijn de races met de Sparrows bijvoorbeeld? Dat willen we zien en dan met name meer variatie in de activiteiten. Eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht, maar ik weet dat Bungie met meer content komt en dat is wel nodig voor een titel als Destiny. Het is een aardige start, maar waar meer aan gedaan moet worden om het echt legendarisch te maken.

• Prachtige stijl en universum
  • Fijne besturing en goede actie
  • Fraai (wapen)arsenaal