Review: Murasaki Baby – Als kind heb je veel fantasie, maar je hebt ook angst voor het onbekende door de onzekerheid die nog heerst. Logisch natuurlijk, want je moet nog opgroeien en dan weet je nog niet of iets gevaarlijk of veilig is. Murasaki Baby draait om dat laatste, want je zoekt naar veiligheid. In deze 2D puzzel platformer, die gemaakt werd door ontwikkelaar Ovosonico, moet je Baby bij de hand nemen en door een enge wereld heen loodsen. Of ons dat beviel, lees je in onze review.

De enge wereld en de leuke puzzels

Een kind ziet de wereld anders dan een volwassene. Ze hebben meer fantasie en zien meer spel in hun omgeving, maar zijn soms ook sneller bang. De wereld van Murasaki Baby zit vol met enge situaties. Althans: Baby vindt ze eng, want je hoeft geen horrorelementen te verwachten. Voor Baby oogt de wereld eng, maar voor jou is het meer een uitdaging. De reden hiervoor is dat dit een 2D puzzel platformer is, maar niet één zoals je die al vaker hebt gezien. Nee, de puzzels zijn vrij origineel te noemen en maken gebruik van de features die de PS Vita kent.

Je zult Baby namelijk figuurlijk bij de hand moeten nemen om haar mee te krijgen in een level. In elk level leert zij als kind over vertrouwen en het omgaan met angsten. Het geinige hieraan is dat dit onderdeel is van de gameplay, want je kunt situaties en daarmee personages die Baby als een bedreiging ziet manipuleren. Hoe dat precies zit, daar komen we zo op, want we willen het eerst nog even hebben over Baby. Het kleine meisje ziet er nogal raar uit, want haar mond met redelijk scherpe tanden bevindt zich boven haar ogen, maar dat past juist erg goed bij de aparte en vrij unieke stijl van de gehele game.

Let op je ballon, kind!

De armen van Baby zijn eigenlijk maar zwarte draden die naast haar lichaam hangen. Door je vinger op één van haar armen te leggen op het touchscreen, kun je haar naar links of rechts bewegen. Doe je dit te hard, dan zal ze vallen en soms bekroop ons hierbij enigszins een schuldgevoel. Daarnaast heeft ze nog haar ballon in de vorm van een hart bij zich, wat je als een indicatie van haar health kunt zien. Er zullen situaties zijn dat ze bijvoorbeeld schrikt en deze loslaat. Jij zult dan zo snel mogelijk de ballon moeten zien terug te krijgen door je vinger op de ballon te plaatsen en deze naar Baby te brengen, want anders is het afgelopen. Een ander gevaar voor de ballon zijn doorntakken, veiligheidsspelden, vallende tanden (ja, echt), monsters, en meer. Je moet de ballon dus goed in de gaten houden.

De ballon is erg leuk gevonden, want wie herinnert zich niet die tijd dat je een ballon vast had en je ouders meerdere malen tegen je zeiden dat je er goed op moest letten en hem vooral niet los mocht laten? Het voortbewegen van Baby en haar ballon zijn cruciale onderdelen van de puzzels die je tegenkomt. Zo moet je Baby soms snel vooruit trekken omdat de grond onder haar voeten verdwijnt en een andere keer moet je de ballon in een hartvormig vakje doen om een deur te openen of om gevaar zoals stroom te verwijderen. Elke puzzel is prima uitgedacht en vooral bij de latere puzzels moet je meerdere acties uithalen en combineren om verder te komen, wat een mooie uitdaging biedt.

Gebruik de achtergrond

Naast dat je de ballon hebt waarmee je puzzels kunt oplossen, speelt de achtergrond van de game ook een grote rol. Deze is vanzelfsprekend prominent aanwezig, maar kun je veranderen door het touchpad op de achterkant van de PS Vita te gebruiken. De voorgrond en waar je kunt lopen met Baby is altijd zwart en wit in een fraaie getekende stijl, terwijl de achtergrond zwart met een bepaalde kleur is – denk aan rood, blauw, groen, paars, enzovoort. Elke kleur heeft een eigen effect op de wereld en per level heb je bepaalde kleuren die je krijgt via andere ballonnen. Hiertussen dien je te schakelen om de puzzels te kunnen oplossen. Zo kun je met paars bijvoorbeeld de hele wereld ondersteboven krijgen, waardoor je uiteindelijk met Baby van platform naar platform kunt gaan. Je draait hierbij de PS Vita dan elke keer 180 graden.

Met de lichtblauwe achtergrond kun je het dan weer laten sneeuwen, met als gevolg dat een meer bevriest, zodat je Baby erover kunt meenemen. Zo kwamen we ook in een situatie terecht waar we op een soort trampoline stonden. We konden niet verder, maar door de achtergrond zwart te maken, kreeg Baby een zwart en zwaar hart, welke de trampoline naar beneden deed veren. Vervolgens gingen we naar een andere kleur en dus achtergrond, waardoor Baby omhoog schoot. Dit is zomaar een voorbeeld van hoe simpel doch leuk en vermakelijk de puzzels werken. Hierdoor genoten we echt van het oplossen van de puzzels. De manier waarop je de puzzels oplost, is ook erg afwisselend en hierdoor speelden we het spel snel en met plezier door.

Audiovisueel tof, maar toch wat kleine irritaties

Eerder gaven we al aan dat de game een unieke stijl kent met het zwart-wit en de achtergrond. De wereld is prettig om naar te kijken en voegt veel toe aan het emotionele verhaal dat Baby beleeft. Ze heeft ups en downs, en dat zie je terug in de wereld. Elk level heeft een andere stijl en puzzels, waardoor het voor ons een gevarieerde beleving was. Het is niet de mooiste titel als het gaat om graphics op de handheld, maar het doet precies wat nodig is in verband met de gameplay. Het geluid is verder netjes; je hoort bijvoorbeeld Baby reageren op haar omgeving. De verschillende achtergronden hebben daarnaast allemaal een eigen geluid, wat voor sfeer zorgt in de game.

Er waren helaas toch wat irritaties, welke te maken hadden met de gameplay. Hoewel dit voor het grootste gedeelte prima werkt, waren er bij ons momenten waarop het juist even voor geen meter werkte. We kregen Baby dan niet mee en konden een heel stuk opnieuw doen. Dan is er nog het geval dat je geen grote vingers moet hebben. Zo zul je soms met twee vingers tegelijkertijd Baby en de ballon ergens veilig moeten zien te krijgen, waardoor het dan knap lastig en soms onspeelbaar kan worden. We hadden zelfs een keer het probleem dat we alleen nog maar het draadje van Baby naar de ballon zagen. Het kan soms dus aardig frustrerend zijn en dat haalt toch een beetje de kwaliteit naar beneden. Jammer.

Ovosonico heeft met Murasaki Baby een prima 2D puzzel platformer neergezet die af en toe hele doordachte en vermakelijke puzzels bevat, met als gevolg een lach op ons gezicht. Iets dat niet helemaal de bedoeling is, want het is vooral het emotionele verhaal van Baby dat je beleeft. Ze is vaak blij, bang, zenuwachtig of in paniek, maar dat maakt het juist leuk. De gameplay waarbij je de achtergrond kunt veranderen werkte meestal prima, maar de besturing waar je jouw vingers over het scherm moet bewegen, was af en toe wat onhandig. Desondanks hebben we ons daar niet teveel aan gestoord en we hebben ons zeker zo´n 3 uur met de game vermaakt. Dit had zeker langer gemogen, maar als je op zoekt bent naar een toffe puzzelgame met een originele stijl, dan is dit wel wat voor jou.

• Vermakelijk
  • Puzzels
  • Manipuleren van de wereld