http://playsense.nl/images/file/img_517d5cfe8b8b4.jpg

Watch_Dogs was een leuke game, maar wist bij lange na niet de hype waar te maken die loskwam tijdens de aankondiging op de E3, alweer meer dan twee jaar geleden. Het was een leuke game, maar het verhaal bleek vrij eentonig evenals de gameplay. Diepgang was op sommige vlakken ver te zoeken en om nog maar te zwijgen over de beruchte grafische downgrade die de game heeft ondergaan.

In een interview met CVG belooft ontwikkelstudio Ubisoft Montreal ingrijpende veranderingen voor de opvolger van Watch_Dogs. Zij zeggen dat de game een hoop tekort kwam en dat ze de eentonigheid zullen aanpakken in het vervolg. Er was duidelijk veel potentie, net als met Assassin’s Creed destijds, maar ze hebben meer tijd nodig om de franchise te kunnen laten evolueren.

“We had a lot of flaws in the replayability of gameplay loops and you could feel that the game [Assassin’s Creed] was a first iteration. At the time, there was clear potential but it was not easy to know it was going to become the franchise that it is today,” Raynaud said. “It’s the same thing with Watch Dogs: it was difficult to do everything at the right level, which is why we took more time.”

Op zich logisch natuurlijk, als we kijken wat er met franchises als Assassin’s Creed gebeurd is en ook Grand Theft Auto. Leg GTA III naast GTA: Vice City of GTA IV en je ziet dat men een hele lange weg heeft moeten bewandelen om uiteindelijk een game als GTA V neer te kunnen zetten. Ubisoft Montreal ziet in dat er sommige delen van de game werk nodig hebben en veranderingen zullen ingrijpend zijn in het volgende deel.

“There are flaws, obviously. We absolutely want to tackle these flaws and surprise players, and the way to tackle some of those flaws is going to be quite radical. There are parts of the game that will need to change,” he explained. “We have this ambition to have games that are worlds with systems that offer more agency and freedom for players, that allow them to discover the world in the way they want. We want them to be less narrative or character driven and more creative, with more choices for the player.”