Sony sleutelt nu toch al een tijdje aan Project Morpheus, een ambitieus “virtual reality” toestel dat – als de uitgever gelijk krijgt – heel wat monden zal doen openvallen. Het futuristische ding klinkt alvast te mooi om waar te zijn, en dat is waarschijnlijk meteen ook de reden waarom we enige scepsis niet van ons kunnen afschudden. We durven overigens veronderstellen dat we daarin niet de enigen zijn.

Sony’s Dave Raynard doet er echter alles aan om die twijfel weg te nemen. Hij noemt Project Morpheus een “disruptive technology”, een technisch wonderstukje dat aanvankelijk met ongeloof en zelfs vijandelijkheid ontvangen wordt, maar uiteindelijk revolutionair (en zelfs vernietigend tegenover andere technologie) uit de hoek zal komen. We moeten het de man nageven: hij weet hoe je reclame moet maken.

Raynard plaatst met zijn “disruptive technology”-speech Project Morpheus in een rijtje andere baanbrekende uitvindingen. Project Morpheus moet voor games worden wat geluid was voor de stille film; of, om die lijn nog verder door te trekken, wat de TV ooit betekende voor de radio. Dat zijn best grootse woorden en we zijn dan ook uiterst benieuwd of Sony de torenhoge verwachtingen zal weten in te lossen.

Wordt vervolgd.