Met exclusieve games als The Last Of Us, Killzone: Shadow Fall en inFAMOUS: Second Son in de aanbieding, zou je niet meteen denken dat de PlayStation 4 niet kan overtuigen op gamevlak. Als je echter naar het najaar kijkt, zal je merken dat de meest gehypte games die in de stijgijzers staan (denk Far Cry 4 of Assassin’s Creed: Unity) toch in de categorie met multiplatform titels thuishoren.

Shuhei Yoshida van Sony ziet echter niet meteen een probleem in deze “opmars der third party games”. Integendeel, volgens hem kunnen deze titels zelfs in het voordeel van de PlayStation 4 werken – mits ze béter werken op deze console dan pakweg de Xbox One. Het belang van first party games wordt echter ook benadrukt door Yoshida. “De games moeten zieltjes winnen voor de PS4,” zo klinkt het.

“I think it’s fine to start from there. If the number of PS4 users increases from there and they tell their friends, ‘the games look prettier on the PS4,’ or ‘the loading time’s faster,’ or ‘using the SHARE function is fun’ then the sales for PS4 versions of games will increase and game creators may think ‘let’s focus on developing for the PS4 from here.”

“We need to show why buying a PS4 is a good idea through our games.”