http://playsense.nl/wp-content/uploads/2014/10/ACUnity2.jpg

Wat ontwikkelaars vandaag de dag wel niet allemaal uit de kast halen om 30 frames per seconde op ‘next-gen’ hardware goed te praten, dat blijft elke keer weer een verbazing. Dit keer is het aan de ontwikkelaar van Assassin’s Creed: Unity die beweert dat de game expres op 30 fps loopt, want dat zou meer cinematisch zijn.

Ook probeert men het waarschijnlijk op deze manier goed te praten dat de Xbox One en PS4 versies identiek zijn qua framerate en resolutie, wat hoogstwaarschijnlijk gedaan is omdat de Xbox One niet meer aankan. De keuze voor 30FPS is volgens hen een keuze die heel normaal is, want op 60 fps zou het op de ‘The Hobbit movie’ lijken, wat er erg raar uitziet. Men vergeet alleen dat games geen films zijn en dat 60 fps juist beter speelt.

Men wringt zichzelf in ieder geval in allerlei bochten om het frustrerende nieuws dat de resolutie op de PS4 niet hoger is en dat het maximum 30 fps is, zoveel mogelijk goed te praten.

Ben jij het met Ubisoft eens dat 30 fps voor een action-adventure beter is dan 60 fps? Wij zijn er in ieder geval sceptisch over.

“At Ubisoft for a long time we wanted to push 60 fps. I don’t think it was a good idea because you don’t gain that much from 60 fps and it doesn’t look like the real thing,”, aldus Nicolas Guérin, world level design director.

“It’s a bit like The Hobbit movie, it looked really weird.”

Volgens hem heeft de industrie “collectively dropped” de 60 fps standaard en dat 60 fps niet “that great” is als het aankomt op kwaliteit.

Verderop zegt Alex Amancio, Unity’s creative director, over “cinematic” dat “30 was our goal, it feels more cinematic. 60 is really good for a shooter, action adventure not so much. It actually feels better for people when it’s at that 30fps. It also lets us push the limits of everything to the maximum.”

“It’s like when people start asking about resolution. Is it the number of the quality of the pixels that you want? If the game looks gorgeous, who cares about the number?”