Er was deze week enorm veel discussie rondom Assassin’s Creed: Unity. Ubisoft liet weten dat de game op zowel de PlayStation 4 als de Xbox One met een resolutie van 900p draait ‘om discussies te voorkomen’. Later reageerde het bedrijf nog op alle kritiek die na dit besluit volgde door te zeggen dat mensen de uitspraken verkeerd hebben begrepen. Op haar blog heeft Ubisoft nu nog eenmaal een bericht geplaatst in de hoop alle discussie die er nog is te doen verdwijnen.

Het bedrijf begint het statement met een duidelijke mededeling: ‘Ubisoft zal nooit een game beperken, noch de resolutie limiteren en met opzet iets in een game verminderen’. Deze boodschap lijkt toch redelijk logisch voor een bedrijf dat een zo goed mogelijk product wil afleveren.

Ubisoft vervolgt het bericht door uit te leggen dat er vier jaar in de ontwikkeling is gestoken, om de best mogelijke game te maken. Waarom zou de ontwikkelaar er dan voor kiezen om iets in het project terug te houden? Vincent Pontbriand van Ubisoft biedt daarop zijn excuses aan voor zijn verkeerde woordkeuze over het hele verhaal.

Ubisoft vertelt verder nog dat veel gamers tegenwoordig, zeker met de nieuwe generatie consoles, een resolutie van 1080p in combinatie met een framerate van 60 frames per seconde als een standaard zien, maar dat deze twee aspecten slechts een klein deel vormen van de gehele ontwikkeling. Door de resolutie iets lager te houden kan Ubisoft het wel voor elkaar krijgen om erg veel details in het recreëren van Parijs te steken evenals dat het mogelijk maakt om enorm veel NPC’s op het scherm te toveren. Het uiteindelijke doel was om op het gebied van gameplay geen limieten te hebben en dit kon alleen door de resolutie wat te verlagen.

Er zit zeker een kern van waarheid in deze uitleg en wij zijn dan ook erg benieuwd hoe jullie nu naar de hele situatie rondom Assassin’s Creed: Unity kijken, nu Ubisoft het één en ander over de beslissingen heeft toegelicht.

Let’s be clear up front: Ubisoft does not constrain its games. We would not limit a game’s resolution. And we would never do anything to intentionally diminish anything we’ve produced or developed.

We’ve spent four years building the best game we could imagine. Why would we ever do anything to hold it back?

We know a lot of gamers consider 1080p with 60 frames per second to be the gold standard, especially on the new generation of consoles. We realize we had also pushed for 1080p in some of our previous games, including AC4. But we made the right decision to focus our resources on delivering the best gameplay experience, and resolution is just one factor. There is a real cost to all those NPCs, to all the details in the city, to all the systems working together, and to the seamless co-op gameplay. We wanted to be absolutely uncompromising when it comes to the overall gameplay experience. Those additional pixels could only come at a cost to the gameplay.”