Quickscopen, een fenomeen dat al enkele jaren in de Call of Duty games zit, wat spelers in staat stelt om tegenstanders met een sluipschuttersgeweer overhoop te knallen zonder echt helemaal ingezoomd te zijn. Het maakt het snipergeweer daarmee wat overpowered ten opzichte van andere wapens, met name op long-range combat.

Iedereen die een afkeer heeft tegen quickscopen zal blij zijn om te horen dat dit niet mogelijk is in Call of Duty: Advanced Warfare. Micheal Condrey van Sledgehammer Games heeft in gesprek met 3 News aangegeven dat het ontwikkelteam hard werkt aan de balans van de game.

Het gevolg is dat de sniper in verhouding tot de andere wapens meer op één lijn zit. Het masteren van een bepaalde klasse (zoals de sniper), zal gelijkwaardig zijn aan het masteren van iedere andere klasse.

“Let me put it this way, sniper classes are not going to be overpowered relative to their peers. The ability to master a sniper rifle and be great at it will be equal to the ability to master any other class. We’ve done some things to make sure snipers are not able to take advantage of their properties – for example, there are attachments based on weapon classes that are specific. The ability to quick-draw with an assault rifle is important, but you don’t want to have the ability to quick-draw with a sniper rifle because that lends itself to being a faster, quick-scope model. We spent a lot of time trying to focus on it so I think sniper class players will find that it’s a really rewarding experience, but it won’t be over-powered relative to their peers.”