Gespeeld: Rive – Two Tribes, bekend van Toki Tori, kondigde onlangs hun nieuwe project Rive aan, een 2D platformer waarin je met een robot aan de slag gaat en alles overhoop schiet wat er op je pad komt. Je zou denken, weer zo’n platformer… hebben we er daar niet al genoeg van? Misschien, maar gelukkig doet Rive een aantal leuke dingen die de gameplay best wel tof en verslavend maken. Wij speelden een previewversie en raakten geïnteresseerd in dit project van Nederlandse bodem.

Met een robotje aan de gang

Veel weten we nog niet over het verhaal van de game, maar je speelt als een robot die allerlei vijanden en eindbazen op zijn pad treft gedurende zijn tocht door een level. Het concept is niet echt heel bijzonder, aangezien er al een hoop 2D platform shooters zijn waarbij je kunt schieten in een radius van 360 graden. Toch wil Two Tribes er iets tofs van gaan maken, mede omdat ze al een kleine 10 jaar met het idee van de game rondlopen, maar het nu pas ten uitvoer brengen. Een kleine tien jaar is een lange tijd en dat zou voor genoeg ideëen moeten zorgen om er een toffe game van te maken.

De preview versie die we speelden was zeer beperkt, maar gaf wel een degelijk beeld van de gameplay. Zo kun je met je robot van links naar rechts en vice versa bewegen. Daarnaast kun je springen om zo hoger gelegen platformen te bereiken en voor nog hogere plateaus is er de dubbel jump. Het werkt zoals je van een platformer zou verwachten en daarbij kan het tempo behoorlijk oplopen. Je kunt het op je gemak spelen, maar ook op een hoog tempo een level doorlopen is een optie. Iets wat gegarandeerd voor interessante leaderboard ‘wedstrijden’ zal gaan zorgen.

Hacken en knallen

Terwijl je heen en weer beweegt kun je met de rechter analoge stick het kanon op de bovenkant van de robot besturen, welke zowel gewone kogels als raketten afvuurt. Kogels heb je onbeperkt, raketten zul je moeten oppikken. Deze kogels zijn effectief genoeg om vele vijanden kapot te knallen, maar sommigen zijn van armor voorzien en dan komen de raketten van pas. Daarnaast zijn de raketten logischerwijs een stuk krachtiger voor het uitschakelen van vijanden. Al snel merkten we tijdens het spelen dat er steeds meer vijanden op ons afgestuurd werden, wat het tempo in de gameplay goed wist op te voeren.

Snel knallen, op tijd springen, je beschermschild juist positioneren, op het juiste moment raketten afvuren en meer. Het zijn allemaal basis ingrediënten voor een goede platformer, maar wat de game als een extra hierbij aanvoert is de mogelijkheid tot hacken. Zo hier en daar kom je drones tegen die je kunt hacken. Na het hacken zullen ze je volgen en bijvoorbeeld healen indien nodig of ze stellen je in staat om te vliegen. Ook kun je bepaalde poorten hacken zodat je er doorheen kunt komen enzovoort. Het hacken was tegenover de actie in de preview versie nog wat achtergesteld, maar hier zal ongetwijfeld meer mee gedaan worden wat voor variatie in de gameplay zorgt en het tevens enigszins doet onderscheiden van genre-genoten.

Heerlijke soundtrack

De gameplay is dus nergens echt heel bijzonder en dat is op zich prima. Het speelt lekker weg en de actie gaat vlot door. Bovendien ziet het er visueel netjes uit en de eindbaas die we troffen was ook gelijk een leuke uitdaging waarbij je aan het werk wordt gezet in de zin van de juiste manier tot aanvallen uitzoeken. Dan is er nog de soundtrack en die viel direct op. Het sluit naadloos op de actie aan en klinkt ontzettend lekker, waardoor dat sowieso al genieten was. Dan te bedenken dat we een behoorlijk beperkte preview versie aan het spelen waren…

Voorlopige conclusie:

Rive is een game die qua gameplay zo op het eerste gezicht erg lijkt op andere 2D platform shooters. Toch heeft het potentie tot succes, want de eerste indruk was erg sterk. Het speelt heerlijk weg, kent enige uitdaging en audiovisueel is het een plezier om te beleven. Het hacken is binnen de gameplay een interessant aspect en we zijn erg benieuwd hoe Two Tribes dit verder zal gaan uitbreiden. Voor zover ben ik behoorlijk positief verrast door Rive en dit kan zomaar eens een erg sterke 2D platformer shooter worden die het vooral van de soundtrack en vlotte gameplay moet hebben.