Review: NBA 2K15 – Het NBA seizoen begint later deze maand met de wedstrijd tussen de kampioen San Antonio Spurs en de Dallas Mavericks. Of de titelhouders opnieuw zullen zegevieren is nog maar zeer de vraag, gezien het feit dat Kevin Love en LeBron James de Cleveland Cavaliers hebben versterkt. Naast dit talentvolle team zijn er nog meer concurrenten en het belooft dan ook een geweldig seizoen te worden. Een nieuw seizoen betekent ook een nieuwe NBA game van Visual Concepts en 2K Games. Ze hebben het weer voor elkaar gekregen om wederom een ontzettend sterke basketbaltitel neer te zetten die vol zit met vernieuwingen. Het is een feest om te spelen en van alles druipt de passie voor het spel af.

Gameplay is nog meer verfijnd

Op de vorige generatie consoles waren de NBA games van Visual Concepts qua gameplay prima, maar het miste toch veel. Vorig jaar maakte de serie de overgang naar de huidige generatie en naast een visueel grote stap was het op het vlak van gameplay een stuk uitgebreider. Dit was het gevolg van de EcoMotion Engine. Grafisch was het hierdoor veel mooier en zag je de emoties op de gezichten, zoals de agressieve gezichtsuitdrukking van James bij een harde dunk. Nu zijn er nog meer van dit soort momenten te zien waarbij spelers hun emoties tonen via expressie of gebaren. De nieuwe engine had niet alleen invloed op het visuele vlak, maar had ook een positieve invloed op de gameplay.

In NBA 2K14 was de basis al prima, maar op de langere termijn begonnen er toch bepaalde zaken op te vallen, zoals rare animaties bij botsingen waardoor de actie soms erg log was. Dat is dit jaar op kleine enkele momenten na echt verleden tijd. Bij rebounds gaan botsingen op een natuurlijke wijze en zo wordt de actie een stuk meer fysiek, maar ook vloeiender, want ze bewegen zich vaker langs elkaar heen. Daarnaast zijn er vele nieuwe animaties toegevoegd wat de gameplay ook bevorderd, want je kunt meerdere dribbels, crossovers en layups doen. Nog een belangrijk punt wat we hierbij moeten noemen is de AI, want dit is ook aanzienlijk vooruitgegaan. Normaal lieten verdedigers in je team makkelijk gaten vallen, maar dit gebeurt nu amper nog en de tegenstander zal fouten die jij maakt ook harder afstraffen. Want je kan zomaar een reeks aan fastbreaks (counter) om je oren krijgen.

Direct feedback bij het gooien

De besturing in NBA 2K15 is in grote lijnen hetzelfde gebleven en voelt solide aan. Met kruisje pass je de bal wat nu een stuk vlotter gaat en met driehoek spring je voor rebounds of om een block te maken. Met de analoge sticks bestuur je de geselecteerde basketballer en maak je dribbels of crossovers. Het werpen met de rechter stick of vierkantje is wel veranderd. Het werkt nog hetzelfde eigenlijk, maar je krijgt nu zichtbaar en op een handige wijze feedback als je een bal richting de basket gooit. In de vorige delen kreeg je na je worp feedback, zoals een gradatie (B+) met daarbij de boodschap of je op tijd was met gooien of juist net iets te laat. Nu zie je het direct wat erg wennen is, maar je neemt minder een gok.

Je ziet namelijk onder bij de voeten van speler een soort halve cirkel en hierin zie je een blauwe balk met daarin een witte streep. Als je de rechter analoge stick naar voren brengt of vierkantje ingedrukt houdt dan zie je dit opvullen. Hierbij moet je wel de blauwe balk in de gaten houden, want als je goed wordt verdedigd dan zal deze kleiner worden. Dit is een indicatie voor hoe groot je kans op succes is. Speel je met een sterke shooting guard, dan zal dit aanzienlijk groter zijn dan als je dit met een center doet. Ben je te lang bezig met de worp dan ga je over de witte balk in het blauw heen en dan mis je meestal. Raak je net de ´sweet spot´ en heb je ook de timing goed, dan weet je dat de bal door het net heengaat. Het zal even wennen zijn, maar als je er aan gewend bent is het een fijn systeem.

Toffe verhaallijn in MyCareer

Het nieuwe werpen was even inkomen en op sommige momenten waren we dan ook afgeleid doordat het nu meer in beeld is, maar je hebt de optie om dit uit te zetten. Opties heb je trouwens ook genoeg in NBA 2K15, want er zijn tal aan modi waar je werkelijk met plezier uren in kan verslinden. Zo kun je weer kiezen voor MyCareer wat vorig jaar in een nieuwe vorm werd geïntroduceerd. Dat was een aardig begin, maar hoe langer we het speelden hoe meer we ons gingen irriteren aan bepaalde segmenten. In MyCareer begin je namelijk als een rookie om uiteindelijk een NBA legende te worden en dit allemaal met een verhaallijn die je volgt. Het enige wat jammer was, was dat alles buiten het veld afgezaagd overkwam, zoals clichématige conversaties met pers of je agent die totaal niet boeiend waren.

Dit jaar is de opzet van MyCareer anders en leuker, want normaal begon je jouw carrière via de draft, maar nu word je daarbij gepasseerd. Je speler is teleurgesteld net als je agent, maar na de start van het seizoen krijg je de kans om een contract voor 10 dagen te tekenen. Tijdens deze periode moet je laten zien dat je een talent bent om zo alsnog een contract te krijgen waardoor je de rest van het jaar bij een team speelt. Daarna kun je zelfs een jaarcontract ergens tekenen en zul je een langere periode hebben om te groeien en te laten zien dat ze een vergissing hebben gemaakt door jou te negeren bij de draft.

Deze opzet is een stuk vermakelijker, want het is weer eens iets anders en de gesprekken die je hebt met je agent zijn een stuk beter te pruimen. Tevens heb je gesprekken met je coach, oud-coach en teamgenoten die passen bij de modus en ook iets toevoegen. Je hebt echt een verhaallijn die aansluit bij een opkomende speler wat authentiek overkomt. De interviews naast de wedstrijden zijn nog steeds niet heel boeiend, maar wel al wat dynamischer doordat je net als in de overige conversaties binnen een bepaalde tijd een reactie moet geven. Of dit over de gehele periode interessant blijft is weer iets anders, want je wilt snel een ster worden in de NBA en dan kunnen onderbrekingen gaan storen.

Zo is de speech van de assistent coach tijdens de rust niet al te schokkend en moet je wachten totdat je dit (wel gelukkig) kunt wegdrukken. Uiteindelijk hoort het wel bij de weg die je moet volgen om een grote speler te worden. Dit word je niet zomaar, want hiervoor moet je jouw speler voorzien van upgrades. Opnieuw werkt dit via het in-game geld (Virtual Currency), wat je door de hele game gebruikt. Door wedstrijden te spelen en acties te maken op het veld, zoals scoren of assists geven, maar ook bepaalde uitdagingen te voltooien, verdien je VC. Dit kun je spenderen aan het upgraden van attributen die verdeeld zijn in verschillende secties, zoals Athlete waarmee je vaardigheden wat betreft het dunken verbetert.

MyGM verder uitgebreid

Uiteindelijk kun je via het verdienen van VC jouw speler tot een ster maken en hem vormen naar jouw speelstijl. In grote lijnen is het hetzelfde als vorig jaar, maar alleen is de verhaallijn nu beter en daardoor leuker om te spelen. Ditzelfde kan ook gezegd worden van MyGM, maar dan doen we deze modus te kort, want deze is zoveel meer uitgebreid dan voorheen. Je neemt opnieuw de rol van General Manager aan en bepaalt alles, wat uiteenloopt van de selectie, de coach tot de prijs van de parkeerplekken aan toe. Je bent verantwoordelijk voor de franchise en moet ervoor zorgen dat deze winstgevend is en blijft. Hierin kun je net als altijd wedstrijden zelf spelen, spelers ruilen en jong talent gaan scouten.

Niets nieuws, maar toch wel, want alles is nog verder uitgebreid. Zo kun je naast het simuleren van wedstrijden nu ook ingrijpen als je team dreigt te verliezen. Daarnaast is het managen van je selectie veel diepgaander geworden, want je kunt nu bijvoorbeeld bepalen hoe intensief een training zal zijn en ook kun je nauwlettend de progressie van spelers peilen via een overzichtelijk systeem. Het scouten op voorhand van de draft is ook uitgebreider, want je ziet nu al wat de voortijdige beoordelingen zijn van DraftExpress en zo weet je welk talent je in de gaten moet houden. Het werkt allemaal vertrouwd, maar het heeft nu zoveel meer diepgang en opties dat het best overweldigend kan zijn.

Online werkt het prima

In het geweldige MyGM ga je aan de slag met hoe de NBA nu is, maar in het terugkerende MyTeam gaat dat anders. Hierin zet je namelijk je eigen team op, pak je een paar pakketten uit en ga je verschillende uitdagingen aan. In de pakketten zitten een variatie aan bronzen, zilveren en gouden spelers uit de NBA en door middel van het voltooien van uitdagingen en het uitvoeren van bepaalde acties tijdens het spelen verdien je MyTeam punten. Hiermee kun je dan weer nieuwe pakketten kopen waardoor je een sterker team krijgt. Je kunt niet alleen uitdagingen spelen tegen de AI, maar het ook online opnemen tegen andere spelers in play-offs en zo extra punten verdienen. Het is een toffe modus waarin je echt een team van sterren kunt bouwen om zo het ideale team te creëren.

MyTeam is verder niet veel gewijzigd en dat is ook ter sprake bij de andere online modi, want in NBA Today kun je het onder andere met een team uit de NBA of Euroleague opnemen tegen andere spelers. The Park heet nu MyPark en hier kies je één van de drie teams, welke bij je MyPlayer past uit MyCareer, waarbij je je aansluit. Elk team heeft zijn eigen level en velden (waar er nu meer van zijn) waarop geoefend kan worden om uiteindelijk in onderlinge wedstrijden (met verschillende regels) te bepalen wie de beste is. In de nieuwe modus genaamd MyStage kun je zelfs je eigen VC inzetten bij het spelen van wedstrijden. Online werkt alles prima wat betreft connecties en matchmaking, maar met MyPark hebben we nog steeds niet zoveel en we vragen ons ook af hoelang je dit zal spelen.

Audiovisueel een dikke voldoende, maar soms wat slordig

NBA 2K15 is naar mijn mening de mooiste sportgame die er nu is. Op het veld ziet het er gelijkwaardig uit als diens voorganger, maar er zijn meer details te bespeuren. Zo zijn er dus meer animaties, maar ook de andere toevoegingen geven net dat beetje extra. Zo zijn de cheerleaders terug en zie je in elk stadion de bijbehorende mascotte het veld op rennen of zelfs glijden. De presentatie is daarnaast van een hoger niveau door het gebruik van nieuwe camerastandpunten waardoor het niet lijkt alsof je zelf speelt, maar naar een echte wedstrijd aan het kijken bent. Alle spelers ogen samen met de eerder genoemde emoties en animaties zeer authentiek en fraai. Je ziet gewoon dat ze goed hebben gekeken naar hoe de NBA nu wordt gebracht en dat hebben overgezet naar de game.

De audio is verder hoogstaand waarbij je elke zucht of steun van de spelers en de communicatie onderling goed hoort. Het commentaar is ook verzorgd en zorgt voor die fantastische sfeer en beleving. De muziek, wat ditmaal is verzorgd door Pharrell Williams, past er ook goed bij. Verder zijn de nieuwe menu´s, die veel strakker ogen en vooral sneller werken, een flinke verbetering. De soms lange laadtijden worden nu ook opgevuld door een vermakelijke en soms humoristische voorbeschouwing van de heren Jones en (Shaq) O´Neal. Toch oogt de game hier en daar nog wat slordig vanwege de nodige clipping en ook staat die arme Doris Burke nog altijd een beetje treurig langs de lijn spelers te interviewen. Soms verdween een speler zelfs volledig waardoor ze moederziel alleen stond te praten tegen een onzichtbare speler. Deze kleine dingen kunnen beter, maar verpesten de ervaring gelukkig niet.

De stap die Visual Concepts vorig jaar maakte met NBA 2K14 naar de PS4 was al een mooie, maar ze hebben dit jaar precies de punten aangepakt die vorig jaar op langere termijn gingen storen. De gameplay is geëvolueerd naar een niveau waardoor het heerlijk is om te spelen. Het tempo licht gevoelsmatig lager, maar het passen gaat beter en de vele nieuwe animaties zorgen ervoor dat het vloeiender speelt. Er zijn amper lompe botsingen en het klopt samen met de grote mate van feedback die je krijgt bij het werpen. Verder is MyCareer leuker om te spelen door de verbeterde verhaallijn en is de MyGM op de juiste punten uitgebreid. Die twee modi zijn toch wel het hart van de game, maar ook online kun je uren plezier hebben. Als geheel heb je een fantastische basketbalgame die met liefde en passie voor het spel is gemaakt, die voor de liefhebber, maar ook voor de nieuwkomer zeer aantrekkelijk is.

• Speelt heerlijk
  • Nieuwe animaties en emoties
  • Presentatie