http://playsense.nl/images/file/img_51c8b9cf1e2b9.jpg

Driveclub, een game waarbij een launch behoorlijk rommelig verloopt en waar het internet over vol staat met hoe slecht alles verloopt. Matige communicatie, beloftes die worden verbroken en frustratie bij gamers die meer dan terecht is. Het lijkt wel alsof uitgevers steeds vaker games uitbrengen zonder dat deze af zijn, maar daar lijkt met zichzelf toch mee in de vingers te snijden, want wat ons betreft heeft Driveclub het zelf verpest.

Zelfs onze review van Driveclub staat nog altijd niet online, puur om het feit dat de game nog altijd niet weet te functioneren zoals het moet. Als de servers werken is Driveclub een leuke game, maar alle problemen die nu gepaard gaan met de launch zijn eigenlijk om te huilen. De uiteindelijke winkelversie van de game weet de hype bij lange na niet waar te maken en dit ligt grotendeels aan de server-problemen die erbij komen kijken, en natuurlijk de frustratie.

Dat servers niet werken op day-one hebben we vaker gezien, bij zowel PC-games als consolegames. Neem bijvoorbeeld GTA V, waarbij de servers met een online patch ook nog steeds rare capriolen aan het uithalen waren. Of noem het fiasco van Diablo III en Sim City op de PC, om nog maar te zwijgen over hoe vaak een Call of Duty-launch in de soep is gelopen. De communicatie bij deze problemen was alleen een stuk beter en de problemen zelf waren ook nog eens sneller opgelost. Met Driveclub moeten we het doen met telkens dezelfde Facebook-berichten dat men er hard aan werkt en het steeds beter wordt.

Het is nu bijna twee weken later en Driveclub werkt nog steeds niet zoals het moet. De beloofde ‘Dynamisch Weer’-update is nog nergens te bekennen en er is ook nog geen gratis (beloofde) PlayStation Plus editie. Ook hierover wordt weinig gecommuniceerd en voor betalende leden van het PlayStation Network is dit frustratie bovenop frustratie.

Driveclub is een game waarin sociale activiteit de boventoon voert, iets wat de server-problemen eigenlijk erger maken dan bij andere games. De AI is niet goed genoeg om de singleplayer interessant te maken en het draait dan ook allemaal puur om de online races die tot op heden nog altijd een flinke last zijn om te spelen. Ook het hele ‘club’-aspect, juist hetgeen waar de game om draait, heeft zijn ware gezicht nog altijd niet laten zien.

Zelden maken we zo’n rommelige launch mee van een game en Driveclub is een game die de aandacht verdiende en ook nodig had, maar men praat nu over niks anders dan het feit dat de game niet werkt. Games worden teruggebracht naar de winkel en men kiest liever een andere game voor hun geld. Het lijkt er dan ook op dat we de conclusie kunnen trekken dat Driveclub het wellicht een beetje verpest heeft voor zichzelf. Het is ook logisch dat gamers hard zijn naar de ontwikkelaar toe, hetzelfde als men was met Battlefield 4.

Steeds vaker zien we ontwikkelaars games uitbrengen die gewoon nog niet af zijn en bij lange na niet in de winkels mogen liggen. Afgeraffelde producten is iets wat de games-industrie niet ten goede komt, de discussie of het dan ook terecht is om zo hard te zijn tegen Evolution Studios lijkt wat ons betreft een hele simpele. Als je als uitgever een game uitbrengt kan het zijn dat je enkele problemen hebt met de online launch, maar als je meer dan twee weken nodig hebt om de problemen op te lossen en de gebruikers keer op keer teleurstelt, dan is er toch echt iets fundamenteel mis met de constructie van de game en servers.

Een server overload kan elke game gebeuren, maar het lijkt erop dat er bij Driveclub een hele hoop meer aan de hand is dan een kwestie van servers bijpluggen, de game is namelijk gewoon niet af en had nooit op 8 oktober mogen verschijnen.

Daarom ook de vraag aan jullie, heeft Driveclub het verpest? Of valt de titel nog te redden?