Zoals bekend verschijnen er in november twee verschillende Assassin’s Creed games. Assassin’s Creed: Rogue komt onder andere naar de PlayStation 3 waar bezitters van een PlayStation 4 aan de slag kunnen gaan met Assassin’s Creed: Unity.

In een interview met de website Examiner heeft creative producer, Alex Amancio, nu aangegeven dat het absoluut niet mogelijk was geweest om Assassin’s Creed: Unity ook op de vorige generatie consoles uit te brengen. Hij noemt daarbij de massale menigte en hoe al deze mensen op jouw aanwezigheid reageren als belangrijk onderdeel van de game.

Het was volgens Amancio niet mogelijk geweest om zoveel mensen zo dicht op elkaar te laten bewegen wanneer de game op bijvoorbeeld de PlayStation 3 uitgebracht moest worden. Hieronder hetgeen hij daar nog meer over te zeggen had.

“We could not have built this game on cross-gen. Impossible.” “I’ll give you one example of why: the crowd. It’s not aesthetic, it’s a gameplay element, it reacts to you, there’s faction in there you can hide with and more. We couldn’t make this game without a crowd and [last]-gen would not allow us to have crowds even remotely close to what we have.”

“The visuals, the city is large, it’s a one to one scale. We used to be on about a two-thirds scale, like the Coliseum is on a third scale in Brotherhood. Everything is to scale in Unity, which means we can have seamless interiors. We now have the raw memory and power to do that.”

“Unity would not have been possible on [last]-gen. Since our main goal was to set the foundation for a new cycle of Assassin’s Creed, we couldn’t afford to compromise.”

Assassin’s Creed: Unity verschijnt op 13 november voor de PlayStation 4 en Xbox One.