Review: MX vs. ATV: Supercross – Motorcross games zijn er niet al te veel en als er dan eentje uitkomt, is het altijd weer leuk om er in te duiken. Het is immers anders dan de andere games in het racegenre en tussen al het scheuren met auto’s door, is eens crossen over een motorcrossbaan geen verkeerde afwisseling. Eerder dit jaar verscheen de officiële motocross game MXGP, welke zich op buitenbanen afspeelt. Nu gaan we indoor met MX vs. ATV: Supercross.

Carrièremodus zonder carrièremogelijkheden

De titel MX vs. ATV: Supercross slaat op het gegeven dat je in deze game(s) op zowel een crossmotor als een ATV plaats kan nemen en dat deze tegelijkertijd over de baan scheuren. Dat zien we dan ook terug in deze game, waarin je in een carrièremodus verschillende races afwerkt. Uiteraard kan je ook kiezen voor kampioenschappen met enkel hetzelfde type voertuigen. Je bent daar redelijk vrij in, maar het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer en dat is zo snel mogelijk naar de finish racen. Voortgang boeken in de game doe je via de carrièremodus, maar deze is niet zoals je verwacht.

De game is namelijk een beetje vreemd van opzet – eerder vrij kaal eigenlijk. In een carrièremodus verwacht je tegenwoordig dat je een heuse carrière gaat maken. Daar slaat de benaming carrière immers op en dat geeft in potentie een breed scala aan mogelijkheden. In deze game is dat beperkt tot een aantal kampioenschappen. Door kampioenschappen af te werken, kan je allerlei nieuwe items unlocken voor de aankleding van je coureur evenals de aankleding van je motor, met daarbij ook upgrades. Een logisch concept, maar als je een kampioenschap hebt afgewerkt, kom je weer in het menu terecht, waar je uit verschillende kampioenschappen kunt kiezen.

Hier kies je vervolgens een ander en dan begint het riedeltje weer van voor af aan. Niks carrière dus, want je werkt gewoon een set van races af en je unlockt nieuwe kampioenschappen door hoog in het klassement te eindigen aan het einde van een kampioenschap. Dat is wat de gehele carrièremodus is en hoewel het geen straf is om deze te doorlopen, is dit domweg behoorlijk kaal. Er zijn anno 2014 zoveel games die gevarieerde dingen met een dergelijke modus doen dat dit een stap terug in de tijd is naar… tja, tien jaar terug?

Dan maar online racen

De structuur is op zich niet verkeerd en we moeten het de game meegeven: het zit prima in elkaar, het tempo zit er lekker in (dankzij relatief korte laadtijden), het unlocken van spullen, enzovoort. Maar het is gewoon een wat kale bedoeling en ook zul je nooit enige affiniteit met je virtuele ik krijgen, want het is een loos figuur die je een beetje kan aankleden en dat is het dan wel. Idem dito voor zijn motor of ATV.

We hebben wat kampioenschappen afgewerkt en hoewel het weinig om handen heeft, hebben we er op zich wel wat plezier mee gehad, maar na een uur of vier spelen, hadden we toch echt alles wel gezien. Naast een carrièremodus kun je nog losse races rijden op alle tracks, waarvan je er meer vrijspeelt door kampioenschappen af te werken, en ook dat kan wel eventjes leuk zijn voor tussendoor. Als je iemand naast je op de bank hebt zitten, ga dan zeker even in split-screen tegen elkaar racen, want het is allemaal best vermakelijk.

Je kan eventueel ook nog online racen en hoewel het niet druk was op de servers, moeten we de game meegeven dat het allemaal uitermate soepel en vlot ging. Ook het wachten op andere spelers is absoluut niet onprettig, want je kunt gewoon vrij gaan rondracen en stunten. Prima vermaak totdat de lobby vol zit dus, hoewel je met een tweede speler ook al direct kan gaan racen. Het is in dat opzicht een game die alle basisingrediënten bevat, maar daar verder niet enige uitbreiding of innovatie aan toevoegt en dat maakt het helaas wel tot een game waar we vrij snel op uit waren gekeken.

Oef, wat? Tja…

Tot dusver zijn we gematigd enthousiast over de game en dat is – let wel – puur te danken aan het feit dat alles vrij vlot gaat en je zo aan het racen bent, wat best leuk is om te doen. Maar als we even onze kritische kijk er op loslaten, dan komt er veel naar voren waar we toch zo onze bedenkingen bij hebben. Het ontbreekt de game allereerst aan een tutorial. Nu is racen op zich vrij voor de hand liggend, maar kleine details als hoe je snel bij de start wegkomt, effectief stunten en meer zijn zaken die je volledig zelf moet uitdokteren. Dat zijn toch van die dingen waarbij enige uitleg niet misstaat, maar de enige bediening op dat vlak is een map met de toewijzing van de knoppen aan acties.

Dat is niet het enige punt van kritiek. De game kent namelijk voorafgaand aan een kampioenschap de mogelijkheid om het voertuig te kiezen, aantal rondes, moeilijkheidsgraad en meer. Tussen de races door kan je dit echter niet aanpassen en moet je het kampioenschap opslaan en afsluiten om in het hoofdmenu deze zaken aan te passen. Nadien moet je het kampioenschap weer opstarten en laat dat nu net voor de langste laadtijden zorgen die de game kent. Allesbehalve efficiënt dus en vooral een rare designkeuze.

Dan is er nog de AI. De computergestuurde coureurs racen echt als een groep totaal achterlijke idioten over de baan en houden daarbij nul komma nul rekening met anderen. Het is maar goed dat mijn coureur een virtueel persoon is, want al zou ik in werkelijkheid meedoen aan de races was ik al tien keer mors en morsdood geweest. Lig je op de baan? Uitwijken ho maar, iedereen rijdt vol gas over je heen… Oké, het is een detail. Maar er is meer. De AI kan zowel oerstom en lomp zijn alsook ineens goed. Daar waar je de ene race met gemak de finish behaald met ruim 30 seconde voorsprong kan het zomaar zijn dat je in de andere race nauwelijks voorbij anderen komt. Opmerkelijk.

Ook zijn er nog tracks waar het maar niet lukt om snelheid te maken. Of dat aan mijn skills ligt? Het zou kunnen, maar op andere tracks gaat het razendsnel. Vreemd. Daarbij is ook het geluid van de motoren niet helemaal goed afgesteld, want soms rij je met een lage snelheid de helling op waarbij het klinkt alsof je op zeer hoge snelheid aan het rijden bent. Dan zijn er nog de animaties, want die zijn echt zeer beroerd. Zowel van je personage – die als een houten klaas op het voertuig zit – als de motor zelf. Je kunt op de meest bizarre manier een bocht insturen of landen, het maakt allemaal niet uit. In werkelijkheid zou je allang gecrasht zijn, maar goed, crashen is natuurlijk wel mogelijk al komt dat maar zelden voor.

MX vs. ATV: Supercross is een game die voor behoorlijk wat vermaak heeft gezorgd. Dat zit hem vooral in de fun die het racen met zich meebrengt. Maar na de eerste (vrij lange) speelsessie hebben we de game eigenlijk alleen nog maar tussendoor gespeeld. Het is allemaal niet zo interessant, het is zeer karig qua modi en ook de basis zaken als AI, animaties en meer zijn niet echt op orde en dat maakt het algemeen gezien toch tot een behoorlijk matige racer. Ja, je kunt er lol mee hebben, maar er zijn betere alternatieven verkrijgbaar. De game weet wat dat betreft net niet genoeg te bieden en dat is jammer, want goede games gericht op motorcrossen zijn meer dan welkom.

• Leuk voor tussendoor en in split-screen
  • Veel customize opties
  • Vlotte online multiplayer