Review: Pro Evolution Soccer 2015 – Nu EA met FIFA het afgelopen jaar alleenspel heeft gehad op de current-gen consoles, betreedt dit jaar ook Konami weer de ring met een nieuw deel in de Pro Evolution Soccer serie. Dat betekent direct het debuut van de franchise op onder andere de PlayStation 4 en dat is ongetwijfeld een moment waar veel voetballiefhebbers met een gamershart reikhalzend naar uit hebben gekeken. De grote vraag is of Konami eindelijk weet te overtuigen met dit nieuwe deel en of het hiermee de franchise weer terug op de kaart kan zetten.

Het hoge speltempo brengt plezier

Je kan er natuurlijk over twisten, maar velen zullen het erover eens zijn dat Konami met PES de afgelopen jaren niet het hoge niveau van weleer heeft weten te evenaren. PES stond er altijd om bekend dat je door het hoge speltempo de meest gave aanvallen op de mat kon leggen en daarbij ook waanzinnige goals kon scoren. Hoewel hedendaagse wedstrijden (denk vooral aan de Engelse competitie) ook een moordend tempo kunnen hebben, zie je toch ook vaak dat ze verzanden in oeverloos heen en weer gespeel. Het wordt dan meer een tactisch steekspel, waarin de ene partij de andere uit de tent probeert te lokken, om vervolgens dat ene moment te benutten en met de zege aan de haal te gaan.

Konami kiest met de nieuwe PES echter voor het eerste, waardoor de wedstrijden die je speelt vaak ook een onvoorspelbaar verloop kennen. Geen geklooi met L2 om trucjes te maken om zo je tegenstander voorbij te komen; in deze PES maak je de meeste kans door snel de bal door te kaatsen om middels vloeiend combinatiespel voor het doel van de tegenstander te komen. Maar het voelt daarbij wel iets te gemakkelijk aan om van binnen de zestien meter te scoren. Indien een speler ook maar even de gelegenheid krijgt om te schieten, is het vaak raak. Schoten vanaf de rand van de zestien meter (of iets daarbuiten) zijn daarentegen weer een stuk moeilijker om binnen te knallen. Vanwege de afstand klink dat logisch, maar zelfs op schoten van spelers als Robben, Sneijder of Ronaldo hebben keepers vaak een antwoord.

Keepers stompen veel en verdedigers laten veel ruimte

Diezelfde keepers hebben de bal regelmatig niet klemvast en stompen hem bijna altijd weg. Dat is ook bij ballen waarvan je in de eerste instantie soms verwacht dat de keeper die klemvast heeft. Toch stompen keepers de ballen vaak niet voor de voeten van een aanvaller, maar bijna altijd naar de zijkant. Keepers kunnen uitblinken, maar varen wel bij een robuuste verdediging. De AI van de verdedigers is hier zeker degelijk te noemen, maar lijkt zo nu en dan ook wat ‘losjes’. Verdedigers proberen weliswaar de looplijnen van de aanvallers af te snijden en waar het kan actief druk te zetten. Als gevolg daarvan ontstaan er echter regelmatig gaten achterin, waar de aanvallers dan weer van kunnen profiteren.

Je ziet de voorwaartsen in de wedstrijd vaak wijzen met de arm wanneer ze in de rug van een verdediger lopen of wanneer ze ruimte zien om in weg te sprinten. Opvallend daarbij is dat zelfs snelle spitsen of buitenspelers zoals Robben, Messi en Ronaldo vaak nog ingehaald kunnen worden door een verdediger. Dat komt op zich de balans weer ten goede, omdat het anders wel heel gemakkelijk zou zijn om met zulke spelers telkens te profiteren van de ruimte die er valt achter de verdediging. Als aanvaller is het daarom belangrijker om je startsnelheid optimaal te benutten door, wanneer je er eenmaal langs bent, de bal door te kaatsen en zo een snelle combinatie op te zetten.

Vlotte animaties dragen ook bij aan een soepel spelverloop

Naast de AI van de spelers op het veld zijn animaties ook een belangrijk onderdeel van de gameplay. Daarin zet Konami met deze Pro Evolution Soccer een grote stap voorwaarts. Het is een genot om te zien hoe spelers soms de bal aannemen en hoe snel ze het spel dan kunnen verleggen. Neem bijvoorbeeld Neymar, die de bal uit de lucht in één keer met zijn linkerknie doortikt en daarbij doordraait, om de bal vervolgens met zijn rechtervoet door te spelen. Dat gaat echt soepel en het ziet er natuurgetrouw uit, wat tevens geldt voor de momenten waarop spelers met elkaar een fysiek duel aangaan. Het gebruik van de Fox Engine werpt wat dat betreft zijn vruchten af en Konami heeft hiermee een goede basis gelegd waar het op door kan bouwen.

Audiovisueel degelijk

Dankzij de Fox Engine weet Konami ook op audiovisueel vlak een sprong te maken. Naar PES begrippen ziet de game er zeer netjes uit, al kan het hier en daar nog net even wat beter. Dat geldt met name voor het publiek, dat er weliswaar beter uitziet van veraf, maar indien de camera inzoomt, ziet het er toch nog wat ‘matig’ uit, waarbij veel dezelfde personen boven, onder en naast elkaar zitten. Een beetje veel kopieerwerk dus, en een puntje voor Konami om in een volgend deel te verbeteren. Tegelijkertijd verdient Konami een pluim voor het herkenbaar in beeld brengen van zoveel mogelijk spelers. Voornamelijk bij de grote teams zijn vrijwel alle spelers goed herkenbaar en dat komt de beleving tijdens een wedstrijd weer ten goede.

Op het gebied van audio valt er ook nog wel wat terreinwinst te boeken, want hoewel het geluid dat het publiek maakt zeker niet slecht klink, komt het wel wat eentonig over. Je hoort vrijwel elk keer hetzelfde geluid en dat klinkt wel uitzinnig, maar hier mag wel meer variatie in worden aangebracht. Dat geldt tevens voor de momenten waarop het uitteam een doelpunt maakt. Gek genoeg ontbreekt dan een beetje een passende reactie van het uitpubliek en dat is toch jammer. Het geluid afkomstig van de tribune draagt immers bij aan de sfeer en de beleving tijdens de wedstrijd.

Veel modi met soepele menu’s

Qua aanwezige modi heeft Pro Evolution Soccer 2015 genoeg te bieden. Zo is de Master League traditioneel weer aanwezig en kan je kiezen uit een verscheidenheid aan verschillende soorten cups. Zo bezit Konami nog steeds de licentie voor de Champions League en het blijft een genot om de daarbij behorende hymne te beluisteren voor een wedstrijd. Verder kan je onder andere de Europa League spelen en zijn er nog een aantal andere bekers bijgekomen, waaronder het Aziatische equivalent van het belangrijkste Europese bekertoernooi, de AFC Champions League. Daarnaast kan je, indien je dat wilt, zelfs beginnen met een club in de tweede divisie van Frankrijk of Spanje, om vervolgens promotie af te dwingen.

De My Club modus lijkt ook interessant te worden, al hebben we die helaas nog niet kunnen testen vanwege de servers die nog niet online waren. Het gaat hier om een modus die qua opzet wel wat weg lijkt te hebben van de Ultimate Team modus uit FIFA. Zo kan je hier een team opbouwen waarbij de onderlinge chemie tussen de spelers van belang is om je team beter te laten presteren. Online kan je verder natuurlijk een vriendschappelijk potje spelen, maar je kan ook deelnemen aan toernooien en je meten met de betere spelers. Offline heb je verder nog de gebruikelijke opties om competities en de daarbij behorende bekertoernooien uit de verschillende landen te spelen, of je kan met je beginnende prof een legende proberen te worden in de Be a Legend modus. Positief aan elke modus die je speelt zijn de overzichtelijke menu’s waar je soepel doorheen kan klikken en die de speelervaring daarmee ten goede komen.

Het bekend licentieverhaal en (nog) niet kloppende transfers

Wat tot nu toe vaak een doorn in het oog van veel gamers is geweest, is het ontbreken van bekende licenties. Nog steeds zijn er in Pro Evolution Soccer 2015 bijvoorbeeld veel teams die vooraf een andere naam dragen. Zo heet Arsenal nog steeds North London en heet Everton nog steeds Mercyside Blue. Daarnaast is het jammer dat een competitie als de Bundesliga ook nog steeds niet aanwezig is. Bayern Munchen zit er dan wel weer in, maar dit team moet je kiezen bij de sectie overige teams. Aan de ene kant doet het ontbreken van een aantal licenties afbreuk aan de spelbeleving, aan de andere kant is dit iets wat je van tevoren kan weten.

Het Nederlandse elftal is overigens wel met alle echte namen vertegenwoordigd en bovendien kloppen de namen van spelers bij de grotere teams ook. Verder zit er een edit-modus in de game waarmee je eigenhandig de namen van de verschillende teams kan gaan aanpassen, maar we kunnen ons voorstellen dat je dit iets te omslachtig vindt en geen zin hebt om dit te gaan doen. Het is dan ook te hopen dat je later weer via het gebruik van een USB stick een options file aan de game kan toevoegen die dit automatisch aanpast. Een punt van aandacht is nog dat een aantal transfers niet zijn doorgevoerd. Zo spelen Falcao en Mario Balotelli nog bij AS Monaco en AC Milan, en speelt Daley Blind nog gewoon bij Ajax. Een kanttekening hierbij is wel dat dit middels een update natuurlijk nog kan/zal worden rechtgetrokken.

PS4 versie is superieur

Hoewel we vooral met de PlayStation 4 versie aan de slag zijn geweest, lieten we ons niet de kans ontnemen om ook met de PS3-versie van Pro Evolution Soccer 2015 te spelen. Er is natuurlijk een verschil tussen beide versies, maar de PS3-versie bewijst wel waarom je games als deze tegenwoordig liever op een PlayStation 4 speelt. Grafisch oogt de PS3-versie bijzonder matig en ook de animaties, die bij de PS4 versie uitstekend verzorgd zijn, ogen nu zeer houterig. Voor de presentatie rondom het veld geldt dat bijvoorbeeld het publiek eruit ziet als een regelrechte pixelbrij die vooral bestaat uit veel klonen van dezelfde persoon.

Net zoals tijdens onze laatste hands-on is er nog een ding dat hier voor veel ergernis zorgt. Ergens hadden we ook niet verwacht dat dit nog zou worden aangepast, maar waar je bij de PS4-versie soepel door de menu’s heen klikt, gaat dit bij de PS3 versie soms echt retetraag. Dat is op zichzelf al strontvervelend, maar nog vervelender is het dat ook de laadtijden bij de PS3-versie nog steeds aan de veel te lange kant zijn. In dat opzicht kan je de PS3-versie beter skippen, want die haalt bij lange niet het niveau en de kwaliteit van de PS4-versie.

Laten we er niet omheen draaien: Konami heeft met Pro Evolution Soccer 2015 de franchise weer op de kaart gezet. Het speltempo ligt ouderwets hoog en de animaties in met name de PS4-versie ogen zeer soepel. Grafisch laat de game zich van zijn beste kant zien, al zou de presentatie rondom het veld, en dan met name het publiek, hier en daar nog wel iets beter kunnen. Voor het geluid en de sfeer in de stadions geldt dat dit wat eentonig en saai overkomt. Qua aanwezige modi kom je echter meer dan volledig aan je trekken. Het belangrijkste is en blijft echter de gameplay en dat gedeelte zit gewoon steengoed in elkaar, PES 15 is een fantastische voetbalgame geworden!

• Game speelt als een tiet
  • Grafisch zeer degelijk
  • Veel spelers zijn te herkennen