Review: Jet Car Stunts – Op het gebied van games is de drukste periode van het jaar alweer aan de gang. We zijn in november aangekomen en dat betekent dat de grootste games van dit jaar reeds zijn verschenen of in de komende weken uit zullen komen. Met al deze grote titels is het soms best fijn om tussendoor even een wat kleinere, luchtigere game te spelen. Jet Car Stunts is zo’n game. Het idee is erg tof en lijkt het ideale recept voor een fijn tussendoortje. Of de game deze verwachting ook waar weet te maken, zal ik je in deze review vertellen.

Geen gewone racegame

Jet Car Stunts is een racegame, maar niet eentje zoals je van het genre gewend bent. De naam zegt eigenlijk al genoeg; je bestuurt een Jet Car, wat simpelweg een auto is die de mogelijkheid heeft om te kunnen vliegen en waarmee je allerlei stunts kan uitvoeren. Dit alles speelt zich hoog in de lucht tussen de wolken af. Het is dus allemaal niet zo serieus, maar dat maakt in dit geval helemaal niks uit. Sterker nog, Jet Car Stunts is ideaal om in kleine sessies te spelen en al helemaal op een handheld als de PlayStation Vita, waar ik de game dan ook op gespeeld heb.

Dit komt mede doordat de game veel kleine tracks bevat. De meeste tracks heb je in enkele minuten gespeeld en zo is het handig om, als je nog eventjes de tijd hebt voor je weer verder moet, op een aantal tracks te racen. Om nog even wat dieper in te gaan op de gameplay: de levels beginnen allemaal normaal met het voertuig op de baan. Al snel worden de tracks gekker en krijg je te maken met bijvoorbeeld loopings, scherpe bochten en met name grote sprongen. Dit is waar het vlieg-gedeelte van de Jet Cars belangrijk wordt. Regelmatig zul je sprongen moeten maken die onmogelijk lijken, maar het voertuig bevat een soort ‘boost-stand’, waardoor het voor een gelimiteerde tijd kan vliegen.

De tracks zijn hier specifiek voor gemaakt en de variatie in de levels is groot. Dit is dan ook meteen één van de sterkste punten van de game. Geen enkele track geeft de indruk dat je weer opnieuw hetzelfde kunstje aan het uitvoeren bent, want naast de grote sprongen en loopings zijn er ook nog andere obstakels, zoals poorten waar je doorheen moet. Het houdt de game fris en dat is erg fijn.

Blijven proberen…

De originele gameplay in combinatie met de gevarieerde tracks zou de perfecte combinatie moeten zijn en Jet Car Stunts weet dit grotendeels ook waar te maken. De levels zijn interessant genoeg om het leuk te houden en je zal de game niet snel wegleggen. De tracks zijn overigens nog best pittig. In alle modi (die ik later nog verder bespreek) heb je verschillende moeilijkheidsgraden en hoe verder je komt, hoe groter de uitdaging is. De tracks van de hoogste moeilijkheidsgraad heb je echt niet zomaar voltooid en zijn gewoonweg erg pittig.

Je zal merken dat Jet Car Stunts, mede door deze hoge moeilijkheidsgraad, een hoog trial-and-error gehalte heeft. Het komt er in het kort op neer dat je veel levels een aantal keer zal moeten proberen, voordat je goed doorhebt hoe je het aan moet pakken. Dit is helemaal niet erg, want je verplicht jezelf om goed na te denken over hoe je speelt. De boost-stand van je voertuig is namelijk niet oneindig vaak te gebruiken en timing is daarom erg belangrijk.

Gelukkig biedt de game ook enkele tutorial levels, die je een idee geven van hoe een Jet Car zich precies gedraagt. Wat daarbij wel meteen opvalt is dat de besturing soms wat onhandig aanvoelt. In de eerdere, makkelijkere levels is dit nog niet echt een groot probleem. Wanneer je echter in de latere levels terechtkomt, gaat het soms wel irriteren dat jouw voertuig niet precies doet wat jij wilt. En aangezien de game zich hoog in de lucht afspeelt, valt het voertuig voordat je het weet van de baan af. De game bevat wel veel checkpoints op de banen, maar na verloop van tijd werpt de onhandige besturing toch wel een schaduw over de race-ervaring.

Voor ieder wat wils

Zoals gezegd, Jet Car Stunts biedt leuke en gevarieerde tracks aan en hetzelfde valt te zeggen over de modi. In totaal bevat de game drie verschillende modi; platforming, time trial en collector. Al deze modi speel je alleen, want tegenstanders zal je niet vinden in de game. In de platforming modus is het simpelweg de bedoeling om van het begin naar het einde van de track te racen. Deze modus is ook het belangrijkste deel van de game. De time trial spreekt voor zich en laat je tegen de klok racen. De collector modus is er eentje die ik verrassend leuk vond. Hier word je in speciale levels losgelaten. Aan jou de taak om vijf sterren te verzamelen. Deze sterren liggen echter niet zomaar voor het oprapen. Soms liggen ze op hoge plekken in de levels en dus zul je de vliegmogelijkheden van jouw Jet Car slim moeten gebruiken om alles te verzamelen. Ook hier moet bij gezegd worden dat de besturing je soms wel erg in de steek laat.

De game heeft helaas geen enkele vorm van multiplayer, wat mij een leuke toevoeging had geleken. Er zijn wel leaderboards voor de platforming en time trial levels. Degenen onder ons die dus enigszins competitief ingesteld zijn, hebben dus toch nog iets om zich mee te vermaken. Het complete aanbod aan speelstanden is dan ook voor een game van dit kaliber zeker meer dan voldoende te noemen.

Waar is de muziek?

De eerste keer dat ik Jet Car Stunts opstartte, had ik meteen het gevoel dat ik iets miste. Ik hoorde namelijk geen muziek, zowel in de menu’s als tijdens het racen zelf. Nadat ik nogmaals de instellingen ben langsgelopen om te zien of ik nog iets over het hoofd had gezien, kwam ik tot de conclusie dat Jet Car Stunts helemaal geen soundtrack heeft. Er zijn wel gewoon geluiden van het voertuig, maar een lekker muziekje voor tijdens het racen ontbreekt volledig. Waar ik eerst dacht dat het niet een groot ‘probleem’ zou zijn, irriteerde het me later steeds meer. Het racen wordt er gewoon saaier door en in mijn ogen is dit echt een gemiste kans.

Ook over de graphics ben ik niet helemaal te spreken. Om positief te beginnen, de kleuren spatten werkelijk waar van je scherm. De tracks zijn met tal van kleurrijke objecten gevuld wat een vrolijk gevoel opwekt. Tegelijkertijd vind ik wel dat het allemaal wat simpel oogt. Ik verwacht van een game als deze geen hoogstaande, visuele pracht, maar iets meer detail had geen kwaad gekund. Ook hier laat Jet Car Stunts enkele dure punten liggen.

Al met al hou ik aan Jet Car Stunts gemengde gevoelens over. Het hele idee met de Jet Car is verfrissend en tof, de uitdagende levels zitten erg goed in elkaar en de game bevat voldoende modi om je aandacht vast te houden. Aan de andere kant laat de uitwerking wat te wensen over. Zo is de besturing van tijd tot tijd erg onhandig en is het gebrek aan muziek erg jammer. De simpele graphics worden dan weer gecompenseerd met een kleurrijk en vrolijk uiterlijk. Om in het kort even terug te komen op mijn verwachting van de game: Jet Car Stunts is zeker een leuk tussendoortje, maar verwacht ook niet veel meer van de game. Het idee is erg leuk, maar de uitwerking valt ietwat tegen en er had voor mijn gevoel meer in gezeten.

• De Jet Cars zijn tof!
  • Variatie in de modi dik in orde
  • Tracks zijn goed ontworpen