Review: PlayStation TV – Op vrijdag 14 november ligt de PlayStation TV eindelijk in de winkels. Niet langer is het hebben van één PlayStation 4 en meerdere TV’s een issue, je kunt met de PlayStation TV je PS4-games op afstand besturen en streamen via dit nieuwe apparaat. Wij hebben de PlayStation TV al een tijdje in gebruik gehad en in deze review vind je onze bevindingen van Sony’s nieuwe PlayStation-product.

De insteek van PlayStation TV

De focus van de PlayStation TV ligt voornamelijk op het feit dat je Remote-play kunt gebruiken op je TV. Tot voorheen was je gelimiteerd aan de PS4 zelf, de PS Vita en Xperia Z2 en Z3. Met de PlayStation TV is dit niet langer het geval en kun je binnen je thuisnetwerk alsook daarbuiten je PS4 games afspelen op elke TV met een PS TV eraan. Het idee is eigenlijk hetzelfde als dat we kennen van de PS Vita, je maakt verbinding met een PS4 op afstand of binnen je thuisnetwerk en vervolgens kun je deze op afstand besturen, games spelen/kopen, downloads aanzetten enzovoort.

Het beeld wat uit de PS4 komt wordt over het netwerk gestuurd en direct gekloond op een andere TV, je krijgt dus geen speciale interface of iets dergelijks. Dus de input is een direct-feed, zoals je dat gewend bent met een reguliere PS4 set-up. De besturing van de PS TV gaat met een DualShock 4, maar een DualShock 3 is eventueel ook mogelijk, maar weer niet voor Remote-play.

Remote-play kan alleen met de PS4-controller (DualShock 4) bestuurd worden, maar wanneer je een PS Vita game speelt kun je de DualShock 3 gebruiken. De PlayStation TV mag namelijk dan wel als voornaamste insteek Remote-play hebben, het apparaat is ook in staat PS Vita-games af te spelen. Dit kan zowel digitaal als via een gamecard. Er zit aan de zijkant namelijk ruimte voor één gamecard.

Niet alle PS Vita games zijn compatible, een volledige lijst daarvan kun je hier terugvinden. PSP-games kun je ook afspelen, mits deze in de PlayStation Store staan, UMD’s en dergelijken worden niet ondersteunt door de PS TV.

Het besturingssysteem

Het besturingssysteem, ook wel OS (Operating System) genoemd, is nagenoeg hetzelfde als op de PS Vita. Dit betekent dat je eigenlijk op je TV precies hetzelfde te zien krijgt als op een PS Vita. Dat is naar onze mening eigenlijk niet zo heel slim. Je merkt gewoon dat het OS gebouwd is voor een handheld met touchscreen en omdat direct naar de TV te ‘porten’ is eigenlijk een beetje te gemakkelijk. PS TV had in een ideale wereld gewoon haar eigen OS moeten hebben, of bijvoorbeeld uitgerust moeten worden met Android TV. Vervolgens zou er dan een tweede omgeving moeten zijn die gebruikt kan worden als PS Vita emulator.

Doordat het apparaat het PS Vita OS draait, namelijk LiveArea, worden bedrijven als Netflix, Hulu, Uitzending Gemist, RTL XL en meer opgezadeld met nog een OS die ze zouden moeten ondersteunen. Hiervoor is het marktaandeel van PS Vita en PS TV eigenlijk simpelweg te klein om rendabel te zijn voor hun. Zo’n app ontwikkelen voor nog een OS is tijdrovend en nou niet bepaald interessant. Dit zie je ook meteen terug in de app line-up van de PS Vita, zo werkt Netflix namelijk nog steeds niet bij de release, omdat ze iets moeten aanpassen in de app om het te kunnen laten werken op de PS TV. Wanneer PS TV op bijvoorbeeld Android TV had gedraaid, was het vele malen interessanter geweest en is de drempel om apps uit te brengen op de PS TV ook vele malen lager.

Daarbij komt ook nog eens dat het wegvegen van LiveArea-tabbladen simpelweg een beetje raar is met een controller. Het is en blijft een OS gebouwd voor touchscreen die eigenlijk niet thuishoort op zo’n apparaat. Sony zet naar onze mening gewoon niet breed genoeg in met de PS TV en de kans is groot dat dit apparaat zich toch echt blijft beperken tot Remote-play, PlayStation Now en PS Vita-console.

Ook is de keuze van het uitbrengen van een PS TV eigenlijk een beetje overbodig. Was de PS Vita namelijk uitgerust met een HDMI-poort, dan had je in wezen precies hetzelfde kunnen hebben als wat de PS TV nu doet. Verder denk ik ook niet dat de PS TV in de huidige vorm een groot succes tegemoet gaat. Het afspelen van PS Vita games op je TV is leuk, maar vaak niet meer dan een gimmick, zo worden lang niet alle games ondersteunt en pak je toch vaak eerder de handheld voor PS Vita games.

Remote-play is al beschikbaar op de Xperia Z2 en Z3 en zou eigenlijk in theorie ook dus als smart-TV app door het leven kunnen gaan. Dit maakt het hebben van een PS TV nog meer overbodig en het is echt niet ondenkbaar dat Sony Remote-play gaat porten naar andere apparaten, waaronder TV’s. De eerste stap is immers al gezet door er een Android-app van te maken.

Dan komen we bij PlayStation Now, een streaming-based service die het mogelijk maakt PS3-games te huren en te streamen. De service is inmiddels al beschikbaar (beta) in Noord-Amerika, maar zal in 2015 ook eindelijk naar Europa moeten gaan komen. Met deze service kun je PS3-games huren en vervolgens streamen, net zoals bijvoorbeeld Netflix dat doet met films. Sony heeft al aangekondigd dat deze feature ook in de nieuwe Bravia TV’s zal zitten. Je hoeft dan alleen maar een controller te synchroniseren met je TV en het is gaan met die banaan. Dus ook dit zal niet echt een unique selling point zijn van de PS TV, tenzij je een oudere TV hebt of geen Bravia. Aangezien Android TV hard aan de weg timmert om ook in TV’s ingebouwd te worden en er een grote kans bestaat dat het de Smart TV wereld gaat overnemen, lijkt het ons in dat opzicht ook een kwestie van tijd voordat Sony PlayStation Now ook hiervoor beschikbaar maakt.

Sony snijdt zichzelf hier absoluut niet mee in de vingers, het beschikbaar stellen van Remote-play en PlayStation Now op Android TV zorgt immers weer voor veel meer inkomsten. Wanneer PlayStation Now gepusht kan worden naar zoveel TV’s, set-op boxes alsook hun eigen apparaten, kan dit een heleboel inkomsten genereren doordat de games gehuurd moeten en kunnen worden. Dit is een benadering die economisch gezien veel meer logica met zich meedraagt dan PlayStation Now exclusief te houden voor de PS Vita, PS TV, PS3 en PS4.

Remote-Play

Remote-play, eigenlijk is dit één van de tofste functionaliteiten die PlayStation 4 in huis heeft. Op de PS Vita hebben we hier natuurlijk al uitgebreid kennis mee kunnen maken en dit is ons eigenlijk altijd goed bevallen. De ervaring is dan ook eigenlijk bijna precies hetzelfde als op de PS TV, alleen dan is het meer alsof je echt achter een console zit. Remote-play heeft alleen wel zo haar beperkingen. Zo raden we aan eigenlijk alleen singleplayer games te spelen. Want hoewel de input-lag minimaal is, het blijft niet ideaal om een game als Call of Duty in de multiplayer te streamen en spelen.

Sony heeft het perfect voor elkaar gekregen om input-lag tot het minimale te beperken met de Remote-play techniek, maar dat betekent niet dat het totaal niet aanwezig is. Ja, het werkt en het is mogelijk om de multiplayer van Call of Duty te spelen, maar met shooters heb je toch wel een iets meer ideale speelomgeving nodig. Voor singleplayer games is Remote-play een godsgeschenk en het beeld ziet er eigenlijk nagenoeg hetzelfde uit als wanneer je een PS4 op je TV hebt aangesloten. Helemaal perfect is het echter niet, zo is Remote-play op het moment nog gelimiteerd tot 720p wat er toch voor zorgt dat het beeld er net wat minder uitziet dan met een PS4 direct aangesloten. Begrijpelijk natuurlijk en ook absoluut niet negatief bedoeld, het blijft immers een game-streaming techniek die eigenlijk nog maar net een jaar goed en wel door consumenten gebruikt wordt. Er is alleen nog wel veel ruimte voor verbetering van Remote-play wil je echt op een TV gaan streamen. In de huidige staat is de service perfect voor gebruik op handhelds en telefoons, maar op zo’n groot scherm Remote-play gebruiken is hele andere koek.

Het voelt meer als een gimmick en leuk idee, maar of consumenten er echt veel gebruik van gaan maken via deze weg, valt moeilijk te zeggen. Via Remote-play PS4 games spelen op de PS Vita of Xperia-telefoons heeft zich bewezen en is een hele toffe feature die we voor geen goud hadden willen missen op de PS4. Maar om nou jezelf echt naar een andere kamer te verplaatsen, omdat je vriendin GTST wil kijken, dan kun je eigenlijk net zo goed je PS4 even snel loskoppelen en meenemen voor een betere ervaring. Dat ene HDMI-kabeltje en stroomkabeltje maken dit namelijk nou niet bepaald een hele grote opgave. Sterker nog, ik vind Remote-play op de PS Vita ook een stuk makkelijker om even op te pakken. Je bent zo verbonden met een PS Vita in stand-by modus en dit zorgt er toch voor dat je zoiets veel sneller doet. Het gaan naar de andere kamer, opstarten van de andere TV samen met de PS TV, controller opnieuw synchroniseren als je er maar één hebt om vervolgens het USB-kabeltje weer los te halen en met PS4-link met je PS4 te verbinden… Nee, ik pak voor Remote-play toch liever de PS Vita, maar dit is uiteraard puur persoonlijk.

Hardware beperkingen

De PlayStation TV kent nog een aantal hardware beperkingen die ervoor zorgen dat het apparaat zich eigenlijk zelf een beetje in de vinger snijdt. Zo is het limiet van 720p toch echt een obstakel om films te gaan kijken met de PS TV. Menig TV heeft tegenwoordig Smart TV apps die wel gewoon een output van 1080p hebben en bijna alle set-top boxes die vandaag op de markt verkrijgbaar zijn, doen dit ook. Voor Remote-play snap ik het limiet van 720p, maar voor video’s en andere ongein, is dit in 2014 gewoonweg achterhaald.

Ook de Wi-Fi module in de PS TV is nou niet bepaald iets om warm van te worden. Zo is het apparaat alleen in staat om een Wi-Fi signaal van 2.4Ghz te ontvangen, wat zorgt voor een aanzienlijk tragere verbinding dan wanneer je op een 5Ghz netwerk zit. Je zou toch denken dat je met Remote-play echt wel een goede en snelle Wi-Fi verbinding wilt hebben en je dus als Sony ook 5Ghz Wi-Fi pusht met de PS TV, maar niets is minder waar. Opvallend, want zelfs de laatste 3 generaties iPad’s alsook menig Android-telefoon na 2012 heeft 5Ghz Wi-Fi. Wel zit er een LAN-poort op, wat ook meteen bij gebruik een wereld van verschil maakt qua stabiliteit van je verbinding tijdens Remote-play. Dit had niet gehoeven, als er gewoon 5Ghz Wi-Fi in had gezeten, dan was het weer een kabeltje minder achter de TV-kast. Daarbij komt ook nog eens dat de PS TV gebruikt gaat worden op slaapkamers, zolders en alle andere ruimtes buiten de woonkamer, want daar staat vaak de PS4 zelf. Maar lang niet iedereen wil met LAN-kabels gaan werken, niet echt handig dus.

Voor het opslaan van PS Vita games op de PS TV gebruik je geheugenkaartjes, precies dezelfde als die in je PS Vita gaan. Deze zijn nog altijd redelijk prijzig en we hadden liever gezien dat het interne geheugen wat hoger lag. Zo wordt de PS TV geleverd met slechts 1GB intern geheugen, net als het tweede model van de PS Vita. Dit had natuurlijk veel hoger gemoeten, zodat je niet verplicht bent nog een geheugenkaart aan te schaffen. Uiteraard kun je de geheugenkaart van je PS Vita ook in de PS TV stoppen, met behoud van data, maar dan heb je weer dat je constant moet switchen met je handheld als je de deur uitgaat. Daar komt ook nog eens bij dat het interne geheugen van 1GB vervalt bij het gebruik van geheugenkaarten, dit stapelt zich dus niet op.

De PlayStation TV is in heel veel opzichten een erg leuk apparaat, maar voelt toch ook achterhaald en in veel opzichten totaal niet logisch. Het uitrusten van de PS Vita met een HDMI-poort was iets wat we liever hadden gezien. Remote-play kan bovendien ook via de PS Vita en PlayStation Now kan ook op andere manieren in de nabije toekomst. Waar de PS TV het echt van moet hebben is de mogelijkheid om PS Vita games af te spelen op je TV en Remote-play gebruiken. Maar hoeveel mensen dit nu echt gaan gebruiken is natuurlijk nog even afwachten. Alhoewel Sony met de PS TV zich ook lijkt te richten op entertainment buiten games, is dit wat ons betreft een verloren zaak. Het nog altijd ontbreken van Netflix en waarschijnlijk op langere termijn ook het ontbreken van Uitzending Gemist, RTL XL en andere diensten zal ervoor gaan zorgen dat concurreren met de Smart TV functionaliteiten alsook de Apple TV een lastige opgave gaat worden. Ook is het limiet van 720p totaal niet gunstig voor media toepassingen en zal men ongetwijfeld sneller kiezen voor een set-top box of een ingebouwde Smart TV app, waarmee het wel mogelijk is om in 1080p (Netflix) te streamen.

• Mooi klein apparaat
  • Remote-play werkt erg goed
  • PS Vita games afspelen op je TV