Review: NBA Live 15 – Na twee jaar geleden te zijn geannuleerd en vorig jaar volledig de plank te hebben misgeslagen, is het aan NBA Live 15 om te laten zien dat EA Sports wel degelijk een goede basketbal game in elkaar kan zetten. Wij hebben NBA Live 15 uitgebreid gespeeld en een eerlijke kans gegeven om zich te meten met het al uitgekomen NBA 2K15, de absolute koning van wat betreft basketbal titels. Dus, is dit een perfecte driepunter of een teamfout?

De ‘real deal’

Om te beginnen is NBA Live 15 zoals we gewend zijn een volledig gelicenseerde game. Alle spelers, teams, stadions en sponsoren zijn de ‘real deal’. De spelers zien er dan ook echt gelikt uit, je ziet de zweetdruppeltjes op hun voorhoofd parelen, tattoos zijn één op één overgenomen, ze reageren realistisch op de situaties in het veld met emoties en stralen in alles uit een waardig digitaal evenbeeld te zijn.

Helaas is het publiek een slordig knip- en plakwerkje en missen stadions een beetje sfeer. De game wordt wel in z’n geheel gepresenteerd zoals een ESPN sportprogramma op TV, inclusief leaders en commentaar, wat dus voor de juiste sfeer zorgt. Over het algemeen scoort NBA Live 15 op dit vlak wel gewoon een voldoende. Niets is wereldschokkend, maar je hebt wel het idee naar een redelijke representatie van een basketbalwedstrijd te kijken.

Op audiogebied zijn we ietsje minder enthousiast, aangezien de menu’s zeker lekkere muziek hebben en de geluidseffecten naar behoren zijn, is er één cruciale factor die het een beetje verpest. Het commentaar is namelijk weinig overtuigend. En dan zijn we nog vriendelijk voor het duo dat elke wedstrijd becommentarieert. Het lijkt net alsof ze op een vrijdagmiddag na een zware werkweek dit hebben ingesproken en we hebben de ontwikkelaar erop betrapt sommige zinnen te hebben gereconstrueerd uit eerder gebruikte woorden, wat soms voor wat vreemd aandoende commentaar zorgt

Veel verschillende en originele modi

Aan verschillende modi geen gebrek. NBA Live 15 presenteert je de gebruikelijke, maar ook zeer interessante nieuwe invalshoeken. Zo heb je het bekende Ultimate Team, waar je veel doet met de samenstelling van je team, contracten, het aantrekken of verkopen van spelers en het aanschaffen van nieuwe kaarten. Het is het bekende concept en daar wijkt de game verder niet veel vanaf, maar het is interessant genoeg om weer door te spelen.

Een nieuwe leuke modus is NBA Rewind, waar je de wedstrijden uit de competitie meteen de dag erna kunt naspelen. Big Moments gaat dan nog een stapje verder en laat je legendarische momenten in de NBA naspelen. Hoe goed je die momenten precies naspeelt, weegt mee in je uiteindelijke score. Verder heb je de Dynasty modus, waarin je aan de slag gaat als General Manager, maar dit is meer voor de echte hardcore basketbal fans. Je werkt hier veel met menuutjes en moet vaak met strategieën werken. Uiteraard kun je wel gewoon alle wedstrijden spelen als je dat wilt; simuleren is ook een optie.

Voor de mensen die echt meer gewoon op het veld willen staan en zichzelf willen verbeteren is Rising Star een goede optie. Hier kun je een eigen personage aanmaken en vervolgens proberen je omhoog te werken tot één van de sterren in de NBA. Het enige jammere aan deze modus is dat je opties bij het aanmaken van je eigen personage vrij beperkt zijn. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen uit twintig hoofden, maar enige optie tot het nader aanpassen hiervan ontbreekt dan weer.

Uiteraard kun je ook online tegen vrienden of willekeurige spelers spelen en hierbij kun je een gewone Quick Match spelen, maar ook tegen één van je vrienden een Best of Seven spelen. We ondervonden echter redelijk wat lag-problemen. Hierdoor werd het schieten vooral erg frustrerend, omdat je timing dan vrijwel altijd verkeerd is.

The elephant in the room

Ja, waarschijnlijk zie je de gigantische olifant al staan die we tot nog toe een beetje vermijden in deze review. Het is namelijk het aandachtspunt dat meteen de genadeklap betekent voor NBA Live 15. We hebben het uiteraard over hoe de game nou eigenlijk speelt in het veld. Alle content in de wereld kan helaas niet verbloemen dat EA Sports hier absoluut te weinig mee bezig is geweest.

Al snel kom je erachter dat het één groot dunkfestijn wordt en ook de computer maakt hier gretig gebruik van. Met R2 en vierkantje voer je er eentje uit en zodra je dat onder de knie hebt, is dat eigenlijk het enige waar je mee bezig bent. Als je goed oplet, zie je namelijk dat wanneer je speler gunstig voor de basket staat en je de combinatie indrukt, er zich een soort ‘event’ afspeelt. De verdedigers gaan net zo staan dat je er voorbij kunt en met één vliegende beweging scoor je vervolgens.

Andersom gebeurt dit uiteraard ook, wat voor veel frustratie zorgt en daar komt nog eens bij dat verdedigen werkelijk voor geen meter werkt. Het lijkt wel alsof NBA Live 15 alleen op de aanval is gebouwd. Ironisch genoeg leer je ook enkel aanvallen in de tutorial als je de game voor het eerst aanzwengelt. Verdedigen kun je doen door je handen omhoog te houden, omlaag te houden, te springen, een bewuste fout te maken of proberen de bal weg te slaan.

Met je armen bewegen gaat echter zo traag en lomp dat je dat al snel vergeet en dus eigenlijk ben je enkel bezig om als een bezetene te proberen die bal weg te slaan. Soms registreert de computer meteen een persoonlijke fout, de andere keer kun je iemand ongeveer blauw slaan en gebeurt er niets. Je moet dus een beetje mazzel hebben. Het blokkeren met springen werkt wel, maar heeft uiteraard alleen zin op het juiste moment.

Schieten op de gok

Net zoals concurrent NBA 2K15 heeft ook deze game een cirkeltje om je speler, waarin je zijn stamina en de timing van het schot ziet. Daarbij komt bij NBA Live 15 ook nog eens linksbovenin te staan hoe goed je geschoten hebt. De verhouding tussen deze twee statistieken en je werkelijke schot is op z’n zachtst gezegd curieus. Zo vuur je een prima schot en komt er ‘great’ in beeld te staan, maar vervolgens mis je volledig de basket. Veel belangrijker blijkt je positie te zijn en hoe goed je wordt afgeschermd door de verdediging. Ons hier maar op focussende, hebben we het schieten uiteindelijk redelijk onder de knie gekregen. Het blijft echter een volledige gok of je de bal goed schiet of niet.

De beste manier om te scoren is uiteindelijk dus wederom terugvallen op het dunken. Je hebt nog wel de mogelijkheid om met L2 een andere speler iemand te laten blokkeren, waardoor je meer ruimte hebt, maar meestal is de computer niet intelligent genoeg om dit goed te doen. Ze gaan te dicht bij je in de buurt staan en geven je weinig ruimte om weg te komen. Als laatste nagel in de doodskist is het positioneren van je speler ook niet altijd even gemakkelijk. De kleinste beweging met je pookje kan er soms voor zorgen dat je speler direct denkt het op een lopen te moeten zetten. Ook hier val je dus vaak weer terug op het hersenloos naar voren rennen, je dunk goed te timen en een tweepunter te scoren. Het is pijnlijk om te zien hoe duidelijk de tekortkomingen en het gemis van diepgang hier zijn.

NBA Live 15 levert een recept af met veel verschillende ingrediënten, maar het gemis van een degelijke basis voorkomt dat al die ingredïenten tot hun recht komen. De gameplay mist diepgang, speelt niet lekker en is bij vlagen frustrerend. Er zijn genoeg modi om je in te verdiepen en de game is audiovisueel een goede voldoende, op het commentaar na. NBA 16 is inmiddels al aangekondigd, dus we raden de ontwikkelaar dan ook van harte aan om zich het komende jaar heel goed te verdiepen in hoe het spelletje gespeeld wordt en hoe ze dat op een bevredigende en leuke manier kunnen vertalen naar een degelijke sport game. Voor nu: NBA 2k15 is de basketbal titel voor het nieuwe jaar.

• Speler zien er gelikt uit
  • Veel verschillende modi
  • Volledig gelicenseerd