http://www.psx-sense.nl/images/file/img_54648c0e4b7c4.jpg

De huidige manier van TV-kijken is allesbehalve modern, maar echt een geweldig alternatief is er nog niet. Het feit dat je via een coax kabel analoge signalen omzet naar digitale signalen was al een hele verbetering ten opzichte van hoe het vroeger was, maar dat is nog bij lange na niet genoeg. Het internet biedt veel meer mogelijkheden en is ook veel beter te meten voor bijvoorbeeld kijkcijfers. De huidige techniek waarmee men kijkcijfers bepaald is behoorlijk achterhaald en ook verre van accuraat.

Sony wil de eerste stap zetten in het opnieuw uitvinden van de kijk-ervaring en dat doen ze met PlayStation Vue. Deze service moet de kijker de mogelijkheid geven om meer te kunnen kijken en minder te zoeken naar wat ze willen kijken. PlayStation Vue lanceert met een ongeveer ’75 kanalen per markt’, waar ook lokale zenders bij horen. Verder zullen deze zenders ook content bevatten van grote media-bedrijven, zoals Fox, NBC Universal en Viacom.

De service geeft je de mogelijkheid om On-Demand content op te vragen van de laatste 3 dagen aan populaire programmering. Ook krijgen gebruikers de mogelijkheid hun favoriete shows op te slaan en later terug te krijgen tot 28 dagen na airtime.

Alhoewel On-Demand belangrijk is voor PlayStation Vue is dit niet hetgeen wat het nu zo heel speciaal maakt, dat is namelijk het live TV-signaal die de service aanbiedt. Zo zal er bij launch live gekeken kunnen worden naar CBS, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Fox, National Geographic, Fox Sports, CNBC, SyFy, Bravo, Comedy Central, MTV, VH1, Nickelodeon en nog veel meer. Deze lijst geldt uiteraard wel alleen voor de US op het moment.

In de line-up ontbreekt wel het één en ander tegenover het normale aanbod, zo is Disney nergens te bekennen terwijl zij eigenaar zijn van ABC en ESPN alsook Time Warner, de eigenaar van CNN, Cartoon Network, TBS, TNT etc. De grote en meest bekende speler HBO, staat ook niet in de lijst. Sony heeft laten weten aan de New York Times druk in overleg te zijn met deze content partners.

“PlayStation Vue reinvents the traditional viewing experience so your programming effortlessly finds you, enabling you to watch much more of what you want and search a lot less,” said Andrew House, president and group CEO of Sony Computer Entertainment, in a press release today. “PlayStation Vue brings the best of live TV and a robust catalog of the latest content, always keeping you connected to what’s popular, new and trending. Today’s announcement builds on the historic success of PlayStation 4 and demonstrates what our company is capable of when we embrace disruption and stay true to gamers.”

Volgens Sony zal PlayStation Vue een moderne manier van TV-kijken in de huiskamer brengen en zal dit de manier waarop we nu TV kijken moeten gaan veranderen. Gebruikers zullen makkelijk kunnen zoeken naar de programmering die zij willen op basis van bijvoorbeeld de lengte, genre, type, populariteit en meer.

Over de prijs en beschikbaarheid van PlayStation Vue heeft Sony nog niet veel verteld. Wel zei men dat het een maand-tot-maand abonnement wordt zonder contract, annuleringskosten of verborgen kosten. De service zal later deze maand in beta gaan op PS3 en PS4 in New York, Chicago, Philadelphia en Los Angeles. Sony wil de service niet alleen op de consoles houden, men wil ook een iPad-app snel na de launch kunnen lanceren alsook op andere apparaten van Sony en andere bedrijven.

Of de service ook naar Nederland komt, werd niet aangegeven, maar uiteindelijk zal dit toch wel een focus gaan zijn van Sony, maar Noord-Amerika is de eerste markt waarin ze gaan lanceren.

CBS – At launch, PlayStation Vue will offer the live linear signal from CBS Television Network’s owned-and-operated TV stations in select leading markets in addition to on-demand prime-time programming.
Discovery Communications – Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Investigation Discovery, Science, OWN: Oprah Winfrey Network, Discovery Family Channel and 11 more brands.
Fox – Fox Networks Group’s portfolio of national entertainment programming services, including – FX, FXX, FXM, National Geographic Channel and Nat Geo WILD. Additionally FOX Sports’ national and regional programming services – FOX Sports 1, FOX Sports 2, BTN, Fox’s regional sports networks, including YES Network and Prime Ticket. The agreement also covers Fox’s owned and operated television stations.
NBCUniversal – All local offerings from NBC, Telemundo and regional sports networks as well as Bravo, CNBC, E!, NBCSN, Oxygen, Sprout, Syfy, USA Network and more.
Scripps Networks Interactive – HGTV, Food Network, Travel Channel, DIY Network and Cooking Channel.
Viacom – BET, CMT, Comedy Central, MTV, Nickelodeon, Palladia, Spike, VH1 and more.