De lancering van firmware 2.00 ging niet vlekkeloos, er is zeer regelmatig onderhoud aan het PlayStation Network en ook heeft het netwerk de laatste tijd geregeld er voor korte of langere duur uitgelegen vanwege onbekende storingen. Daarmee is de kwaliteit van het PSN wat achteruit aan het gaan, wat vooral voor ons als consument erg vervelend is.

Sony probeert problemen natuurlijk te voorkomen en waar ze ontstaan zo snel mogelijk op te lossen, maar het is en blijft wat wisselvallig momenteel. Sony heeft zich via Michael Ephraim (Australische PlayStation 4 baas) hierover uitgelaten door zich wederom te verontschuldigen.

“Listen: we’re really, really apologetic,” he said, speaking in an interview published today.

Hier voegde hij aan toe – zonder de indruk te willen wekken dat Sony zich hierachter verschuilt – dat het een lastige ervaring is om een robuust netwerk als het PlayStation Network draaiende te houden. Als er problemen zijn (bijvoorbeeld met de firmware update) is het een dag of twee drie wachten en er is een oplossing. Toch kunnen er altijd problemen ontstaan, want ook het PlayStation Network is niet ‘bulletproof’.

“Dealing with network and digital – I’m not trying to spread or deflect anything, but dealing on such a robust network is a tricky experience. The good thing is we’ve launched 2.01, which has fixed the rest mode, and has fixed the YouTube app.

“It was very unfortunate. We hate that. The network was down during the 2.0 release. It’s very unfortunate. Those things are gonna happen over time. We’re not bulletproof on those things.

“I think the good thing is, we reacted quickly and the fix is out, about two or three days after. So we apologise. Like I said, dealing with global network loads and concurrent users for a platform that is ever expanding because of our sales being so strong is tricky at times, and we’re not infallible.”