Review: WWE 2K15 – WWE liet de nieuwe consoles vorig jaar nog even voor wat ze waren om dit jaar echt de overstap te maken. WWE 2K15 ligt al even in de winkels voor de PlayStation 3, maar de versie waar het dit jaar echt om gaat is de PlayStation 4 versie die net enkele dagen uit is. Wij hebben onze spandex pakken weer uit de kast getrokken om geheel in stijl voor de televisie te gaan zitten en het jaarlijkse worstelcircus te beleven op de best mogelijke manier.

Creëer er lekker op los

Niet geheel onbekend voor de franchise is de mogelijkheid om je creativiteit er lekker op los te laten. Dat is in WWE 2K15 niet veel anders, want wederom krijg je een shitload aan opties om een eigen avontuur te bouwen. Dat loopt uiteen van het creëren van een worstelaar tot het ontwerpen van je eigen moves, entree en nog veel veel meer. WWE 2K15 is in dat opzicht een erg verzorgde game en je krijgt behoorlijk wat vrijheid in het samenstellen van je eigen WWE wereld. Leuk detail is dat je je eigen gecreëerde worstelaar vervolgens mee kan nemen naar de MyCareer modus. Je begint dus echt vanaf scratch om je eigen personage vervolgens naar de top te begeleiden.

Deze MyCareer modus begint helemaal bij het begin. Je krijgt als nieuwkomer namelijk de mogelijkheid om te laten zien wat je kan bij de WWE NXT, het opleidingscentrum van nieuwe WWE sterren. Ik bakte er niet al teveel van, maar toch waren ze (vreemd genoeg) onder de indruk van mijn belabberde prestaties om mij vervolgens een contract te geven. Misschien heeft het er ook een beetje mee te maken dat mijn tegenstander zich ietwat onsportief gedroeg door veels te lang te pinnen nadat ik had afgeslagen, maar dat terzijde.

In ieder geval is de NXT een trainingscentrum waarbij je rustig van trainingswedstrijd naar wedstrijd werkt, zodat je alles onder de knie krijgt. Zo hier en daar krijg je wat uitleg van een aantal aspecten, bijvoorbeeld hoe je uit een grappling komt (via papier, steen, schaar systeem), maar het is verder relatief beperkt. Voor ervaren WWE spelers zal dit weinig moeite kosten, maar een nieuwkomer krijgt toch een beetje een duwtje in het diepe en dat had wel net iets efficiënter ingevuld kunnen worden met wat meer tutorials. Dat neemt verder niet weg dat de MyCareer modus een degelijke opbouw kent en als je succesvol bent zul je het enorm ver kunnen schoppen.

Daar komen natuurlijk steeds grotere gevechten aan te pas, maar dat is niet het enige. Zo heb je ook rekening te houden met allerlei zaken rondom de WWE. Je kan namelijk gaandeweg de rol aannemen van held of badguy en dat levert weer een eigen groep fans op. Deze fans worden er alsmaar meer en uiteindelijk zijn dit allerlei factoren die effect hebben op jouw weg naar de top van een superster. De MyCareer modus is daarmee erg volledig ingevuld en je krijgt hiermee een erg toffe ervaring binnen de WWE, omdat je het vanaf het allereerste begin tot de top meekrijgt en het heeft meer om handen dan alleen een beetje knokken.

Diepgang is het sleutelwoord

Deze MyCareer modus wordt ingevuld met een zeer forse hoeveelheid aan opties, want zo zul je op een gegeven moment je worstelaar op een flink aantal punten kunnen verbeteren aan de hand van de punten die je verzamelt door te worstelen. Daarbij is het belangrijk om zo gevarieerd mogelijk te worstelen, want daar houden je fans van, en dat levert je alleen nog maar meer punten op. Daarmee kun je je worstelaar sneller verbeteren, wat jou weer in het voordeel werkt bij gevechten tegen andere grote sterren binnen de WWE.

Daar blijft het qua diepgang niet bij, want WWE 2K15 is een behoorlijk verzorgde titel als het om de opties gaat. Naast de MyCareer modus zul je natuurlijk ook losse gevechten aan kunnen gaan en ook al betreft het één korte match voor tussendoor, alles is mogelijk. Van Tag Team tot Hell in a Cell en van een Steel Cage match tot een één op één gevecht. Alle denkbare varianten zijn aanwezig en dat kun je natuurlijk gaan uitvechten met de bekende worstelaars die ook rijk vertegenwoordigd zijn. In dat perspectief is WWE 2K15 een zeer net ingevulde game qua mogelijkheden, het heeft immers genoeg te bieden.

Zelfs dat is nog niet alles, want je hebt natuurlijk ook nog het WWE Universe en hierin kun je allerlei rivaliteiten naspelen en met een tig aan rivalen kan je een lange tijd vooruit. Het hoogtepunt binnen de rivaliteiten is absoluut de 2K Showcase, waarin je bijvoorbeeld met introductie van historische beelden de rivaliteit tussen Triple H en Shawn Michaels uit gaat vechten. Dit is zo compleet mogelijk weergegeven waardoor het als een heuse belevenis aanvoelt en dat maakt het voor de wat oudere WWE fan een absoluut aangename modus. Zeker omdat je wel even bezig bent om de wedstrijden die hiermee gemoeid zijn te doorlopen.

Verzorgd, maar toch ook onverzorgd

WWE 2K15 is wat opties en modi betreft een walhalla voor de WWE fan. De game zit boordevol opties en de MyCareer modus is een welkome toevoeging die de game lang aantrekkelijk zal houden. In de vorm van content is er dan ook weinig op het geheel aan te merken, want 2K levert hiermee weer uitstekend werk af. Niet dat we minder dan dat verwachtte, maar alsnog, het voelt compleet aan qua mogelijkheden en dat is het belangrijkste. Een echter totaal complete ervaring beleven zal toch deels via DLC gaan, zo zijn namelijk niet alle worstelaars vertegenwoordigd.

Het is wat makkelijk om bepaalde worstelaars achter een paywall in de vorm van DLC te zetten, maar goed, dat is uiteraard optioneel. In bepaalde opzichten is WWE 2K15 zeker een verzorgde game, maar in andere opzichten ook weer totaal niet. Zo zul je in de NXT training je trainer continu hetzelfde horen zeggen en hij is ook de enige die geluid maakt. Je hoort jouw worstelaar en je tegenstander geen moment geluid maken en sommige aanvallen zijn toch echt behoorlijk pijnlijk, maar daar heeft niemand last van blijkbaar. Het enige wat je verder nog hoort is het canvas naast de al snel vervelend wordende trainer.

Als je echter aan het worstelen bent voor een publiek hoor je ze gevarieerd joelen en ook het commentaar sluit goed aan op wat er op dat moment gebeurt. Wat dat betreft zijn het toch een beetje twee uitersten. Natuurlijk, het is misschien wat mierenneuken, maar als je gelijk een goede indruk wilt maken zorg dan dat alles op orde is. Een ander punt van kritiek zijn de laadtijden. Nu is laden voor een match geen enkel probleem, maar dit komt overal voor. Dus ook bij het creëren van je personage. Ik denk dat de helft van de tijd dat we bezig waren om onze worstelaar te maken naar een laadicoon hebben zitten kijken. Dit moet gewoon vloeiend en snel werken en niet met laadtijden, het is 2014, niet 1999.

Als laatste punten van kritiek – en dat is iets wat al jaren in de franchise zit – is dat de animaties niet altijd even realistisch zijn. De gameplay lijkt ergens een beperking te hebben, waardoor je bijvoorbeeld alleen rechtdoor rent als je de ren knop ingedrukt hebt. Als een tegenstander zich dan verplaatst kan je tijdens je pas niet bijsturen en dus ren je voor niets. Je zult je aanval opnieuw moeten inzetten, omdat je niet een klein beetje kan afwijken van je looplijn. Als een tegenstander inmiddels ver weg staat, dan wil het vreemd genoeg ook nog weleens voorkomen dat je alsnog je aanval kan uitvoeren, omdat de twee worstelaars als een soort magneet via een animatie alsnog naar elkaar toe worden getrokken. Dat is niet alleen onrealistisch, het ziet er ook nog eens vrij raar uit.

Daarnaast heb je de R2 knop om inkomende aanvallen te counteren. Dit moet je op het juiste moment indrukken, maar de timing daarvan moet zo bizar goed zijn dat je het negen van de tien keer mist. Dat kan op een gegeven moment goed op de zenuwen gaan werken en dit had wel wat beter gebalanceerd mogen worden. Voor de rest gaat het worstelen zelf vrij gemakkelijk, want je zult een forse hoeveelheid aan mogelijkheden hebben om een gevecht interessant te houden. Kleinere zaken, zoals het ontsnappen uit een grapple via het papier, steen, schaar systeem, werkt prima evenals het ontsnappen uit een pin waarbij de meter volloopt en je op het juiste moment moet drukken. Een smet is wel dat de game niet altijd even goed je input registreert en dat je voor sommige moves moet wachten totdat de tegenstander in een bepaalde positie staat of zit, wat een beetje de flow uit de game haalt.

Conclusie:

We hebben het één en ander op WWE 2K15 aan te merken en dat zijn zeker aandachtspunten voor het volgende deel. Met name de wat kleine besturingsissues kunnen wat vervelend zijn en ook de laadtijden zijn onnodig veel aanwezig. Desalniettemin is WWE 2K15 wel een uitgebreide game met zeer veel opties en toffe momenten (2K Showcase). Visueel zien de worstelaar er netjes uit en de animaties zijn bij vlagen erg sterk, maar ook geregeld nog wat onrealistisch. Toch gaat het uiteindelijk om het speelplezier en een goede beleving, iets waar de game zeker in slaag. WWE 2K15 is nu voor het eerst op de PlayStation 4 speelbaar en er zijn zeker verbeterpunten, maar dat neemt niet weg dat fans zich hier goed mee kunnen vermaken.

Pluspunten

  • MyCareer modus
  • Veel content
  • Creëer er lekker op los

Minpunten

  • Laadtijden
  • Onrealistische animaties
  • Soms slechte input registratie/countersysteem