Review: LEGO Batman 3: Beyond Gotham – Zomaar weer een LEGO game is te weinig eer voor de Batman serie met de beroemde plastic blokjes. De combinatie van vermakelijke gameplay en een goed verhaal heeft de serie altijd goed gedaan en ook met dit derde deel is dat niet anders. Wederom moeten Batman en Robin een boosaardige vijand verslaan, maar dit keer gaat dat zelfs tot in de ruimte met een gecompliceerd verhaal en veel personages. Wij hebben ons pak weer aangetrokken en zijn de strijd aangegaan om uit te vinden of LEGO Batman 3: Beyond Gotham opnieuw een stap voorwaarts is met de serie.

Het snode plan van Brainiac

Zoals eerder gezegd is het verhaal redelijk gecompliceerd en dat is niet zozeer door een ingenieus geschreven verhaal of opvallende plottwisten. Het gaat er meer om dat er ontzettend veel verschillende personages in de game zitten, waardoor iedereen die niet bekend is met het DC universum redelijk snel de draad kan kwijtraken over wie nu aan welke kant staat. Zeker als sommige slechteriken ook halverwege het verhaal naar de goede kant overstappen.

Dat neemt echter niet weg dat ook dit deel weer een genot is om te spelen. Het begint allemaal met het Lantern Corps, bewakers van het universum. Zij worden gek genoeg allemaal naar dezelfde plek in het universum gestuurd, waarna er een ruzie uitbreekt wie hier verantwoordelijk voor is. Alle Lanterns bezitten namelijk een emotie en zodra ze allen samenkomen gaat het mis. Al snel blijkt dat dit het werk is van de kwaadaardige Brainiac die hun krachtige kristallen wilt combineren om de Aarde te verkleinen en te ‘verzamelen’.

Deze nieuwe villain heeft namelijk de obesessie om diverse dingen die hij leuk vindt te verkleinen en vervolgens in de kast te zetten. Dit betekent dus dat de hele wereld opeens te maken heeft met een nieuwe villain. Het is aan onder andere Batman en Robin om dit tegen te houden en zij zullen daarbij bijgestaan worden door verschillende leden van de Justice League. Ook bijvoorbeeld een aartsvijand, zoals The Joker, zal toch echt zich aan zijn zijde moeten scharen, anders is er straks geen wereld meer om Batman te zieken.

Humor van de bovenste plank

De humor en het acteerwerk zijn ook in deze game voornamelijk van de bovenste plank en absoluut de hoogtepunten van Beyond Gotham. De personages zijn bijzonder geestig, zoals Batman die alles graag in Batman uitvoering wilt hebben en met Batman dient aangesproken te worden, maar dit wordt afgewisseld met werkelijk epische momenten. Als de soundtrack lekker aanzwelt en de nood aan de man is word je echt meegezogen in het verhaal. Ja, het is leuk om Batman, Robin, Superman, Flash, Lex Luthor, Killer Croc, The Joker, Firefly, Cheetah, Cyborg, Wonder Woman en ga zo maar door in één game te zien, maar dit is niet waar de werkelijke kracht ligt.

Sterker nog, waar de game helaas een beetje afzwakt is bij het introduceren van sommige personages. Zo is het bijvoorbeeld heel erg tof om met Green Arrow te spelen, die ook echt de stem heeft van zijn evenbeeld op televisie; namelijk Stephen Amell. Even later word je vervolgens opgezadeld met Kevin Smith, Conan O’Brien en zelfs Daffy Duck, deze personages voelen totaal misplaatst en doen afbreuk aan de hele DC ervaring van de game. Wat we verder een beetje jammer vinden is het feit dat het hele sandbox idee uit het vorige deel verdwenen is. Beyond Gotham gaat terug naar de vrij kleine levels en vaak is het dus van ruimte naar ruimte bewegen. De planeten van de Lanterns zijn daar een uitzondering op, maar aangezien ze vrij weinig te bieden hebben qua content ben je hier ook niet uren aaneen aan het ronddartelen.

De verschillende pakken voor de personages zijn wederom aanwezig en ook hier een leuke toevoeging. Je moet namelijk voor bepaalde handelingen een bepaald pak hebben. Zo heeft Robin bijvoorbeeld een pak waarmee hij licht kan geven in het donker en kan Batman met een bepaalde outfit door deuren branden met een laser. Het maakt de vrij simpele bekende gameplay ineens een stuk dynamischer en leuker. Het is namelijk nog steeds heel veel studs, puzzels en platform gedoe. Vechten komt zo nu en dan ook om de hoek zetten, maar dit is vrijwel telkens op vierkantje rammen en heeft dus nog steeds niet veel om het lijf.

Prachtige werelden

Alle personages herken je meteen, de werelden zijn werkelijk prachtig gemaakt, de soundtrack klinkt lekker en het acteerwerk van de vele acteurs verdienen weer een schouderklopje. Of je nou in Pisa, de Batcave of Gotham wandelt, de werelden zien er werkelijk prachtig uit in al hun LEGO glorie en de puzzels, geestige dialogen en vertrouwde gameplay snijden als een mes door warme boter. De ene keer lach je en de andere keer word je meegesleept in een episch moment. Daarom is het ook des te leuker om na de ongeveer negen uur durende verhaallijn terug te gaan om meer te ontdekken en meer personages vrij te spelen.

De besturing is uiteraard vrij simpel en een coöperatieve mogelijkheid ontbreekt vanzelfsprekend niet. Je kunt op net zulke simpele wijze als voorheen iemand mee laten spelen. Een druk op de knop volstaat en dat maakt het zoals gebruikelijk weer zeer toegankelijk. Na het spelen blijven we echter toch een beetje met het idee achter dat er zoveel meer gedaan had kunnen worden met deze LEGO titel. De potentie straalt er vanaf en hoewel bijvoorbeeld een toevoeging als beroemdheden niet echt lekker uitpakt, drukt dit de pret zeker niet. Daarnaast hebben we ook drie keer opnieuw de verhaallijn moeten beginnen of weer een stukje moeten herspelen. Dit omdat gek genoeg onze savegame verdwenen was. Hopelijk lost een patch dit snel op.

LEGO Batman 3: Beyond Gotham is een heerlijke game, maar niet de grote stap vooruit die verwacht werd. Het verhaal is weer even leuk als altijd, de gameplay loopt vloeiend en de presentatie is indrukwekkend. Helaas worden de grote open werelden van het vorige deel weer in de kast gezet en gaan we terug naar de kleinere omgevingen. Het zou leuk zijn om de volgende keer te zien dat deze franchise zichzelf naar een hoger level tilt, want die potentie zit er absoluut in. Zeker als je ziet hoeveel liefde de makers hebben voor het DC universum. Dus wie weet, wellicht dat LEGO Batman 4 zich kan kronen tot de beste LEGO game ooit. Dit deel mag zich echter scharen onder de categorie: dik in orde.

• Speelt heel lekker weg
  • Humor
  • Acteerwerk