http://www.psx-sense.nl/images/file/img_546a07dc87492.jpg

Review: Far Cry 4 – Far Cry 3 was in 2012 een hele aangename verrassing en wist de slechte beurt van Far Cry 2 weer helemaal recht te draaien. Dit jaar komt Ubisoft weer met een nieuwe Far Cry, namelijk deel 4, twee jaar nadat Far Cry 3 is uitgebracht. Far Cry 3 overtreffen is natuurlijk heel erg moeilijk, maar Ubisoft belooft met Far Cry 4 weer een hele goede game af te leveren. Wij namen de game eens stevig onder de loep en in deze review zul je er achter komen of Far Cry ook dit najaar weer in je console moet zitten.

Pagan Min

In Far Cry 3 had je Vaas, in Far Cry 4 heb je de bad-guy Pagan Min. Deze man maakt al meteen zijn introductie zodra je in de Himalaya-natie aankomt en dan wordt ook meteen duidelijk wat voor een gestoorde idioot het eigenlijk is. Het begin van Far Cry 4 komt meteen binnen en zet ook meteen de toon voor de meest gekke en ruige trip van je leven. The Clash zal al meteen door je speakers klinken met ‘Should I Stay or Should I Go’, erg toepasselijk, want het liefst keer je weer linea recta naar huis. Maar, dit is een game en net als in horror-films ga je risico’s nemen en ga je natuurlijk lekker op zoek naar het gevaar om de meest bizarre keuzes des levens te gaan maken.

De gids waarmee je naar de Himalaya-natie afreist komt er al meteen niet zo heel goed vanaf als jij en wanneer je Pagan Min een beetje leert kennen aan een prachtig gedekte etenstafel, zal er al vrij snel een vork in de rug van je gids gedouwd worden, die vervolgens verwijderd wordt van de tafel. Pagan Min vraagt je dan om even rustig te blijven zitten, je eten op te eten en dat hij zo weer terug is. Hier begint de ellende, je wilt natuurlijk zo snel mogelijk ontsnappen en terwijl je hiermee bezig bent kom je de good-guys tegen.

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_546c832eb03c9.jpg

Jij speelt als Ajay Ghale een Amerikaan die als enige doel heeft om in Kyrat het as van je overleden moeder te plaatsen naar haar laatste wens. De good-guys die je tegenkomt maken deel uit van een groep separatisten die je moeder heeft geholpen op te bouwen. De separatisten groep is alleen niet meteen je beste vriend en zal het eigenlijk ook niet gaan worden. Je zult een hoop dingen met ze gaan meemaken die je wenkbrauwen zullen doen fronzen, maar, alles voor de laatste wens van je moeder.

Kyrat

De Pacifische eilanden van Far Cry 3 waren natuurlijk een prachtig decor en mooier dan dat kon haast niet. Far Cry 4 speelt zich af in de Himalaya-natie en deze wereld heet Kyrat, maar wat je meteen zal opvallen is dat deze wereld niet zo mooi is als de prachtige jungles en witte stranden van Far Cry 3. Natuurlijk hebben we op technisch vlak een enorme vooruitgang, omdat de game zich nu op nieuwe consoles bevindt, maar daar hebben we het straks over. Als we puur kijken naar de omgevingen is dat van Far Cry 3 toch een stuk ‘mooier’ dan die in Far Cry 4. Het lijkt ook wel of Ubisoft zich hier bewust van is, aangezien er behoorlijk wat missies zijn die ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk van het landschap ziet. Far Cry 3 was een speeltuin vol toffe plekken en in elk hoekje zat wel weer iets wat je verbaasde, dat is in Far Cry 4 toch aanzienlijk minder. De mooiste uitzichten en plekken vind je eigenlijk alleen maar puur via missies en niet zozeer als je gewoon aan het ronddolen bent.

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_546c835c5ffa6.jpg

Toch is er enigszins balans te vinden tussen Far Cry 3’s mooie stranden en jungles en Kyrat’s omgeving. Zo zijn er meer zijmissies te vinden en vermaak je jezelf een stuk gemakkelijker in de wereld van Kyrat. Zo zijn er naast het veroveren van outposts ook missies waarin je bijvoorbeeld iemand moet gijzelen, resources moet vinden en regelmatig vind je jezelf ook terug als hitman wanneer je iemand moet vermoorden. Deze missies zorgen er ook voor dat je het eiland beter leert kennen, maar toch was navigeren in Far Cry 3 een stuk makkelijker doordat je op één of andere manier wat meer herkenningspunten had. Ook kun je outposts nu meteen resetten, zonder dat er – zoals bij Far Cry 3 – later nog een patch aan toekomt.

Grafisch prachtig

Far Cry 4 ziet er grafisch enorm goed uit en dat uit zich niet alleen in de details van de textures in Kyrat. Personages zijn levensecht, bewegen realistisch en de voice-acting is in Far Cry 4 zoals gewoonlijk weer om van te smullen. Ik heb Far Cry 4 op twee platformen mogen spelen, PS4 en PC. Erg ver liggen de titels niet uit elkaar, maar op de PC is de game zoals vanouds wel een beetje mooier dankzij de anti-aliasing. Zo valt het op dat de PS4-versie eigenlijk best wel donker is, maar dat is iets wat je bij kan stellen door de brightness wat omhoog te gooien. In het begin dien je deze in te stellen net totdat de olifant niet meer zichtbaar is, maar ik raad aan het een aantal graden hoger te zetten dan dat.

Wat vooral prachtig is in Far Cry 4 zijn de explosies. Vuur is een stuk realistischer geworden ten opzichte van Far Cry 3 en ziet er werkelijk waar spectaculair uit. De framerate van Far Cry 4 op PS4 is iets waar ik alleen maar lof voor heb. Zelden maak ik een game mee die ongeacht wat er gebeurd een hele stabiele framerate weet te behouden. Dit is iets waar de PC-versie een aantal steekjes laat vallen, de PS4-versie is veruit de meest stabiele versie en ligt behoorlijk dichtbij de kwaliteit van een dure game PC. Steek die maar in je zak!

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_546c7a3ebd3a6.jpg

Ubisoft heeft de reputatie om games na een aankondiging te downgraden, ondanks dat ze bij de aankondiging altijd aangeven dat de beelden live zijn gecaptured op een PS4. Met Far Cry 4 heb ik het gevoel dat dit een stuk minder is gedaan dan bijvoorbeeld Watch_Dogs of Far Cry 3, enkel het contrast en helderheid zijn verschillend van de beelden die door Ubisoft eerder vrij waren gegeven. De anti-aliasing was wel iets beter in de vrijgegeven beelden, maar overall ligt het redelijk dichtbij hetgeen beloofd is en daar zijn we erg blij om. Far Cry 4 is op technisch vlak dan ook een hele mooie game.

Voelt meer als een add-on voor Far Cry 3

Far Cry 3 werd erg goed ontvangen, daar was Ubisoft zich natuurlijk maar al te bewust van. Ze hebben met Far Cry 4 dan ook iets teveel geprobeerd de vele elementen uit deel 3 te behouden. Dat gaat zelfs zover dat je af en toe het gevoel hebt dat je gewoon downloadbare content aan het spelen bent voor Far Cry 3. Er wordt weinig nieuws in de franchise gebracht met dit deel en men heeft gewoon zo erg op ‘safe’ gespeeld dat de lol er veel sneller vanaf is. Er zitten bijna geen verrassingen in de game qua gameplay elementen en zelfs de missie-structuur en opdrachten komen erg overeen met die van Far Cry 3.

Ubisoft doet dit vaker en eerlijk gezegd vind ik veel Ubisoft games erg op elkaar lijken. Watch_Dogs voelde bij vlagen aan alsof het Assassin’s Creed was en zelfs qua animaties zag je veel overeenkomsten. Neem bijvoorbeeld het principe van ‘radio-torens’ veroveren om meer van de map te kunnen zien. Dit zit in Far Cry 3, Far Cry 4, Assassin’s Creed en Watch_Dogs, alleen dan allemaal net even een beetje anders. Dit principe kennen we wel evenals het veroveren van outposts, heel vaak krijg je het gevoel van ‘been there done that’. Er is nagenoeg geen innovatieve gameplay te vinden en het hele jagen op dieren, vermoord die, haal dat op en ontmoet die, dit is je kamp… we kennen het wel. Het is tijd voor wat nieuwe elementen. Een franchise die hier ook onder leed was bijvoorbeeld GTA, maar met GTA V is naar mijn mening de missie-structuur dermate veranderd (onder andere door drie personages) en zijn de missies inhoudelijk keer op keer anders vormgegeven. Dit mist Far Cry 4 in mijn optiek een beetje, het voelt teveel als een game met enkel een andere setting en nieuw volk. Zelfs het verhaal in Far Cry 4 heeft veel weg van Far Cry 3.

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_546c838d0dc53.jpg

Verhaallijn niet zo boeiend als in Far Cry 3

Doordat de game zo voorspelbaar is met hallucinerende missies, je veilige kamp, rebels versus de bad guys en meer is de verhaallijn niet meer zo heel boeiend als dat van Far Cry 3 destijds. Ook de personages zijn nauwelijks interessant en erg moeilijk om een band mee op te bouwen, doordat je heel wat mensen leert kennen in plaats van echt tijd investeert in een klein aantal personages. Het voelt als routine om de singleplayer uit te spelen, maar heb je Far Cry 3 niet gespeeld, dan zal je aangenaam verrast worden en erg veel plezier hieraan gaan beleven. Het is uiteindelijk toch een erg leuke shooter die makkelijk voor meer dan 25 uur aan gameplay gaat zorgen. De formule werkt absoluut goed en zal veel mensen aanspreken, maar Far Cry 3 spelers zullen toch echt bij vlagen de innovatieve gameplay missen.

Dat het verhaal niet al te interessant is zullen echter ook nieuwkomers gaan ondervinden, de enorm lange afstanden die je af en toe moet afleggen zullen voornamelijk irritatie gaan opleveren, maar gelukkig is er nu ook auto-drive. Auto-drive zorgt ervoor dat je op de automatische piloot bochten en dergelijke neemt en je slechts enkele keren hoeft bij te sturen. Het feit dat je dit kan/gaat gebruiken zegt eigenlijk al genoeg. Het moet immers leuk zijn om door de wereld te rijden naar de volgende missie, zoals in bijvoorbeeld Far Cry 3, maar ook Sleeping Dogs en GTA V het geval was. Dit zal snel afnemen wanneer je de fast-travel optie hebt vrijgespeeld in de game. Far Cry 4 moet zijn ‘versheid’ vooral hebben van de nieuwe speelomgeving, maar voor sommige gamers zal dat wellicht niet genoeg zijn.

Ook kent het verhaal weinig consistentie en dat haalt je er soms een beetje uit, waardoor je af en toe niet echt meer snapt waarom je nu precies iets doet. Ook is de AI af en toe nog steeds om te huilen en ben je soms vijanden aan het vermoorden op manieren waarvan je denkt; ‘het zal wel’. Een aantal keer heb ik vijanden naar de grond zien schieten terwijl ik vlak voor ze stond of heb ik een rondje om ze heen gelopen en kon ik nog steeds een ‘stealthkill’ uitvoeren.

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_546c83afc7db3.jpg

Conclusie:

Na het verrassende Far Cry 3 zullen spelers die bekend zijn met die game niet zo onder de indruk zijn van Far Cry 4. De game voelt meer aan als downloadbare content voor het derde deel met ook nog steeds de nodige ergernissen. De AI is bijvoorbeeld nog steeds niet zoals het moet zijn. Het verhaal van Far Cry 4 is niet al te boeiend en de personages zijn erg vergeetbaar. Qua innovatieve gameplay konden we lang zoeken, maar dit deel is toch echt meer van hetzelfde. Grafisch is de game erg mooi en een hele prestatie op de PS4, maar de wereld van Kyrat is niet zo indrukwekkend als de Pacifische eilanden in Far Cry 3. De game is goed voor heel wat uren gameplay, kent knotsgekke en toffe actie, maar lijkt zoveel op Far Cry 3 dat het af en toe wat vervelend kan worden. Hierdoor is wat ons betreft de replaywaarde wat aan de lage kant doordat de game gewoon niet meer zo interessant weet te zijn, mede door het niet consistente verhaal en het regelmatige ‘been there done that’-gevoel.

Pluspunten

  • Onwijs toffe actie
  • Bij vlagen erg lachwekkend dankzij goed uitgewerkte humor
  • Er zit nu een olifant in
  • Grafisch een hele prestatie op de PS4
  • Erg stabiele framerate
  • Gameplay is erg solide en zit goed in elkaar

Minpunten

  • Lijkt zoveel op Far Cry 3 dat het bij vlagen vervelend is
  • Game niet altijd even correct als het gaat om de kunstmatige intelligentie van vijanden
  • Weinig innovatieve gameplay
  • Vergeetbare personages en een niet altijd consistente verhaallijn

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_546c821aa55c7.jpg