The Pillars of the Earth is geschreven door Ken Follett en werd uitgegeven in 1989. Het is tot nu toe het best verkochte werk van de schrijver, ook al verscheen er in 2007 een vervolg genaamd; World Without End. Het boek speelt zich af in de fictieve stad Kingsbridge waar een kathedraal wordt gebouwd, dit gaat gepaard met enkele boeiende intriges en samenzweringen. In 2010 verscheen er een achtdelige succesvolle miniserie gebaseerd op het verhaal wat zich in de 12e eeuw afspeelt.

Het Duitse Daedalic Entertainment heeft aangekondigd aan de slag te gaan met een gameverwerking van het vaak historisch genoemde boek. De ontwikkelaar kun je vooral kennen van een aantal redelijk goede PC games, zoals de Deponia serie. We zijn dan ook benieuwd hoe dit gaat uitpakken, want zulk bronmateriaal moet natuurlijk uiterst goed behandeld worden en Daedalic Entertainment is een relatief kleine ontwikkelaar. Wel is één van de grootste Duitse uitgevers, Basteu Lübbe, betrokken bij het project, wat enigszins verschil zou kunnen maken.

The Pillars of the Earth moet in 2017 gaan verschijnen voor PC, Mac, Xbox One, PS4 en iOS. Het gaat een adventure type game worden en Daedalic Entertainment zegt het uiterste eruit te gaan halen met dit project. Voor de rest is er inhoudelijk helaas nog niets bekend. We houden je op de hoogte!

“I’m thrilled that The Pillars of the Earth – which is probably my most famous book – is going to be turned into a computer game by Daedalic, now part of the Lübbe organisation. I believe this will bring my work to the attention of a new generation of readers. I’ve been working with Bastei Lübbe, and with the Lübbe-family, for 35 years now. It has been a most congenial partnership, and a very successful one. So I’m very happy that our association is being continued in these exciting ways,” said Ken Follett.

“We are very aware of and feeling the responsibility that comes along with this project: The Pillars of the Earth is one of world literature’s most-read and best-selling books, and comes with a large and long-lasting base of millions of fans. To meet their high expectations of our game will be a tremendous challenge – but one we are very eager to face.” added Carsten Fichtelmann, founder and CEO of Daedalic Entertainment. “Together with Bastei Lübbe and Ken Follett we determined that the genre of adventure games is the best and most suitable way to adapt and express the substantial depth of such a historical novel.

“Adventure games are interactive literature, and we at Daedalic dedicated ourselves to the perfection of this genre’s playing experience. We are very happy and feel extremely honoured that our work is being acknowledged by one of the world’s best-selling authors, and to be allowed to take his work into interactivity.”