Eerder deze week kondigde Bandai Namco aan dat één van de populairste games van ontwikkelaar From Software de overstap zal maken naar de current-gen consoles. We hebben het hier natuurlijk over Dark Souls II, die met de subtitel Scholar of the First Sin naar de PlayStation 4 en Xbox One komt.

Met de aankondiging werd verteld dat deze versie van Dark Souls II onder andere verbeterde graphics en meer vijanden zal bevatten. Erg veel details hierover kregen we niet, maar game director Yui Tanimura heeft nu enkele interessante details gedeeld. Hij gaf een goed beeld van wat we van de PlayStation 4 versie van de game kunnen verwachten.

Eerst lichtte Tanimura de verbeterde graphics toe. Dark Souls II zal op de PS4 en de Xbox One een hogere resolutie hebben. Hierdoor wordt het voor de ontwikkelaar ook mogelijk om meer informatie op het scherm kwijt te kunnen. Door al deze extra details zal de beleving flink verbeterd zijn. We kunnen dus een meer meeslepende ervaring verwachten.

“If the resolution increases, since the image quality improves, the amount of visual information also increases. The sense of discovery changes a little. You can see something in the distance and perceive the smaller details. You can say “this one looks nice, so it’s all good” or maybe feel that it’s an enemy.

The amount of information perceived by the eye in dark places also increases. I think the sense of immersion and realism becomes quite different. For instance the situation in which you’re surrounded by spiders in Brightstone Cove Tseldora changes quite a bit with the increased specs.”

Ook legde Tanimura nog het één en ander uit over de andere verbeteringen die met Dark Souls II: Scholar of the First Sin mee zullen komen. Omdat de hardware van de nieuwe generatie consoles een stuk krachtiger is, kan From Software meer vijanden tegelijk op het scherm kwijt. Echter worden ook de verschillende manieren van aanvallen aangepast. Het doel van de ontwikkelaar is om deze versie van Dark Souls II ook fris aan te laten voelen voor de gamers die de game op de vorige generatie consoles al hebben uitgespeeld.

“The placement of NPC also tends to be influenced a lot by hardware restrictions. This time we’re reviwing the placement according to the high specs. For example we can do things as increasing the number and types of enemies or relax their movement restrictions. But we’re not just randomly increasing the numbers, we’re also changing their methods of attack. In addition to that, we’re rearranging the item allocation and part of the loot.

Even to those people that have already finished the game, we want it to feel fresh for them. This is close to what you’d call a “Director’s Cut” version.”

Als laatste legde Tanimura uit dat de multiplayer meer diverse situaties zal hebben, wat op de oudere consoles niet mogelijk was. Voor meer details over de multiplayer zullen we echter nog even moeten wachten, want daar krijgen we later meer informatie over. Dark Souls II: Scholar of the First Sin komt in april 2015 uit voor onder andere de PlayStation 4.