Een term dat niet al te prettig klinkt tegenwoordig is ‘micro-transacties’ en al zeker niet bij een ‘full-priced’ game. Games als FIFA 15 en Assassin’s Creed: Unity bevatten het, maar ook de vandaag uitgekomen racegame The Crew bevat de optie tot micro-transacties.

In The Crew dien je om auto’s te unlocken te beschikken over Crew Credits, maar als je niet genoeg hebt kun je extra pakketten met Crew Credits aanschaffen en dat voor echt geld. In The Crew zijn Crew Credits aan te schaffen in verschillende pakketten, waarbij je 45.000 credits krijgt voor €5.- en 600.000 voor het enorme bedrag van €50.-.

Behoorlijk fors dus, maar hiermee kan je gemakkelijk en sneller bepaalde auto’s unlocken en om het in perspectief te zetten; de eerste auto’s in de game kosten zo’n 4500 tot 65.000 Crew Credits en dit zijn dan de (relatief) standaard auto’s. Aanvankelijk krijg je een aantal auto’s tot je beschikking en al spelenderwijs zul je nieuwe auto’s kunnen kopen. Dit doe je door te racen, uitdagingen te voltooien en deel te nemen aan missies, maar als het te traag gaat kun je overstappen naar de micro-transacties.

Vanzelfsprekend is het optioneel, maar het maakt de voortgang wel een stuk sneller in de game waar micro-transacties eigenlijk niet in thuishoren. Je wilt immers op je eigen tempo dingen unlocken en daar dient de game naar ontworpen te zijn en niet andersom.

Het goede nieuws is dat de lancering van The Crew vrij soepel verloopt. De servers weten het te houden en ook de game is erg vermakelijk. Meer over The Crew lees je binnenkort in onze review.