Afgelopen weekend was daar het moment dat we voor het eerst in-game footage te zien kregen van Uncharted 4: A Thief’s End. Dit is het eerste Uncharted deel op de PlayStation 4 en Naughty Dog zal de kracht van die console uiteraard optimaal gaan benutten. Dat zullen we terug gaan zien in de visuele kwaliteit en dan met name de details.

Tijdens een Naughty Dog panel op PlayStation Experience enige tijd na de vertoning van de game, werden er een hoop meer specifieke details bekendgemaakt. Laten we beginnen bij het begin en dat is het verschil tussen Nathan Drake uit Uncharted 3 en Uncharted 4. De afbeelding bovenaan dit bericht toont precies de grote stap vooruit.

Nu wat meer specifieke details. Nathan had in Uncharted 3 in totaal 120 gezichtsanimaties, wat best veel is. In Uncharted 4 heeft Nathan er maar liefst 800. Het gaat qua details nog verder dan dat, want zelfs het borsthaar van Nathan zal beïnvloed kunnen worden door de wind. Nathan ziet er ook een stuk ouder uit in Uncharted 4 en dat komt omdat deze game zich een aardige tijd later dan deel drie afspeelt.

De animaties zijn overigens uitgebreider dan borsthaar animaties, want het pistool holster van Nathan is ook volledig werkend en geanimeerd. Hetzelfde geldt voor de vingers van Nathan dat werkt via een ‘Inverse Kinematics’ animatiesysteem. Hiermee zullen personages niet meer volgens directe input bewegen, maar juist meer dynamisch en natuurlijk aan de hand van lichaamsdelen die op bepaalde objecten terecht komen.

Zo te horen gaat Naughty Dog nogal ver met het animeren van Nathan Drake, maar dat zal wel voor een ultiem resultaat moeten zorgen. Hieronder nogmaals de gameplay video zodat je het met eigen ogen kan zien.